Recenze: MIKE A LILI (Lenka Češková)

Příběh o lásce, zodpovědnosti a rodině

Za recenzní výtisk děkuji autorce Lence Češkové.

Kniha Mike a Lili je debut Lenky Češkové. Autorka žije v Prostějově, kde působí v náboženské neziskové organizaci, a je mámou dvou dětí. Příběh románu zavádí čtenáře na Moravu, do malého městečka Sochory. To však na mapě nehledejte. Víra autorku provází nejen ve skutečném světě, ale také v tom literárním. Možná i proto vdechla život Mikeovi, Lili a Monice.

Nejprve Mike potkal Moniku a bylo z toho těhotenství. Jenže pak se seznámil s Lili a byla z toho velká láska, která i hory přenáší. Jak celý příběh dopadne? Kdo zůstane s kým? Mike s Monikou, nebo Mike s Lili? Nebo to skončí úplně jinak?

Mike je mezi dvěma mlýnskými kameny. Na jedné straně miluje Lili a ví, že je ta pravá. Kdežto k Monice cítí zodpovědnost, přestože ona od něj nic nechce. Ať si Mike vybere kteroukoli z dívek, neudělá chybu. Obě varianty budou správné. Pokud zůstane s Monikou, její dítě bude mít otce. Ale s Lili ho čeká budoucnost, o které sní, dívka má na něj pozitivní vliv a Mike si díky ní více věří.

Liliana je stejně jako Mike katolička, ve víře je ještě pevnější než on. Je hodně sympatická, přátelská, ve vztahu otevřenější, aktivnější a zodpovědnější. Její jednání v knize jistě bude čtenáři plně pochopeno.

Monika pochází z rodiny, která nemá hluboko do kapsy. Přesto však nepatří mezi namyšlené holky, kterým bohatství stouplo do hlavy. Je úplně normální slečna, která nemá moc kamarádů. Patří spíše k introvertům a k lidem, kteří si moc nevěří.

Příběh vás chytí už od prvních stránek. Čím více pokračujete v ději, tím víc je vám jasné, že nebudete vědět, na kterou stranu se přiklonit. Tento milostný trojúhelník je poněkud zvláštní, přesto však budete fandit všem třem postavám.

V knize najdete spíše kladné charaktery. Do skupiny těch záporných patří především Moničina matka, která je neskutečně sebestřednou osobností. Jistým způsobem má dceru ráda, ale chybí jí potřebný motiv, aby to ukázala navenek. Autorka skvěle zachytila myšlení všech hrdinů. Dokázala, aby příběh působil velmi reálným dojmem.

Poslední třetina knihy přinesla nečekané zvraty a děj se stal dramatičtějším. Lenka Češková vystihla správnou atmosféru a postavy vykreslila realisticky. Jednají tak, jak by se v podobné situaci zachovala většina z nás. Přibyly také psychologické prvky.

Kniha je napsána z pohledu Mikea, Lili a Moniky. Každý svou část vypráví v ich-formě. Střídání vypravěčů není sice originální, ale napomáhá logickému navazování jednotlivých částí textu. Čtenáře můžou překvapit dlouhá souvětí. Určitě by se dala rozdělit do více větných celků.

Co bych autorce také vytkla, je použití naprosto stejného jazyka u všech hrdinů. Kdyby každý z nich neměl svůj vlastní příběh, asi byste nepoznali, kdo má právě slovo. Možná by je mohla od sebe odlišit například jiným způsobem řeči a chováním. Textu ani neprospělo to, že všichni tři jsou skoro stejných povah. Postavy jsou vykresleny velmi dobře, ale tím, že jsou podobného charakteru, splývají dohromady.

Příběh se odehrává na malém městě. Všichni se znají, všichni vědí, co se děje za rohem. Centrem života je kostel, kde se schází místní k rozjímání. Téma katolické víry je také mimo jiné hlavním bodem knihy. Čtenář, který do kostela nechodí, může tápat v pojmech, které autorka do knihy vložila, například „ambon“ nebo „schola“. Pro ty, kteří tyto výrazy znají, jistě nebude žádnou neznámou, že ambon je vyvýšené místo, kde se četlo Slovo Boží, a schola je jednohlasý pěvecký sbor.

Dalším tématem je také rodina. V rodinách každé z postav něco funguje, v něčem jsou zase disharmornické. Ale takové mezilidské vztahy najdete i ve skutečném světě. Lenka Češková jim vdechla kus reality.

Příběh je určený především pro mladé dívky, které mají rády romantické i dramatické zápletky. Jistě se bude ale zamlouvat i starším čtenářkám, protože starosti, které prožívají hlavní hrdinové, se mohou týkat každého z nás.

Anotace
Jsou vysokoškoláci. Jsou katolíci. A zamilují se. Mike a Lili si užívají svou pohádku a řeší všechny běžné problémy zamilovaných, zatímco před Monikou leží úplně jiný problém. Je těhotná. A otcem není nikdo jiný než Mike. Monika mu nechce nijak komplikovat život ani vztah s Lili a plánuje se odstěhovat daleko od nich, ale zdá se, že s Mikem to nebude tak jednoduché. Ač si je bezvýhradně jistý svou láskou k Lili, nechce nechat Moniku s dítětem zmizet ze svého života.

Nakladatelství: Lenka Češková
Žánr: young/adult román
Počet stran: 257