Recenze: ŽOLDAČKA DARJA (Vladimír Němec)

Akční středověké fantasy

Za recenzní výtisk děkuji autoru Vladimíru Němcovi

Chci zakoupit titul Žoldačka Darja

Spisovatel Vladimír Němec se specializuje na sci-fi a fantasy žánr. Má zajímavé náměty, které dokáže pojmout dosti kreativně, což předvedl ve své sbírce ... a člověk stvořil Boha, která vyšla pouze elektronicky u nakladatelství Nová Vlna. Více či méně originální povídky o Bohu mnoho čtenářů příjemně překvapí. Jak je na tom však tento román?
Styl psaní působí lehce zrychleným dojmem, jelikož děj je svižný, nezahlcený zbytečnými popisy.  Přesto však věrně a poutavě líčí daný svět. Neustále se v něm něco děje v poměrně rychlém sledu událostí, což na někoho posléze může působit ohraným dojmem. Záleží, jak moc ho situace, spojené s ústřední postavou, zaujmou. V ich-formě akčního vyprávění líčí prostřednictvím žoldačky Darjy autor příběh autenticky, nezachází do detailů ani emocí, což se k typickému akčnímu fantasy hodí.

Dle obsahu poznáte, že středně dlouhé kapitoly jsou nazvány podle toho, čím v tu chvíli Darja především je. Ať už bojovnicí či milenkou, apod. Díky tomu máte pocit, že se bude jednat o sborník povídek. Můžete to tak brát, ovšem příběhy jsou vzájemně propojené a navazují na sebe.

Ústřední postavou, jak už víte z názvu knihy, je tedy žoldačka Darja, která má svou vlastní minulost. I tu autor načrtnul, ale do hloubky příliš nešel. Darja je zajímavá žena, tak trochu atypická, protože se nejedná o žádnou křehkou květinku, ale spíše ženskou, která umí pěkně nakopat zadky a přitom si na nic nehraje. Je prostě svá. Zná své slabé i silné stránky a umí jich šikovně využít, jak se na ženu sluší a patří.

Vedlejší hrdinové jsou propracovaní méně. Zaprvé jich je tam mnohem více, než očekáváte, a někdy se můžete ve shluku postav i lehce ztratit. Naštěstí si toho byl autor vědom, a tak vás upozorňuje jen na ty podstatnější, kteří mají v románu nějaký úděl či se s nimi později setkáte. Zadruhé na to prakticky není ani moc prostor, a navíc by utrpěla dynamika příběhu.

Dějová linie působí povrchnějším dojmem, jak už to u takových fantasy někdy bývá. Děj se točí především kolem akce a následné reakce. Příhodné akční scény nejsou však tím jediným, co vás posouvá k závěru. Dynamický děj se týká i dobrodružných, lehce krimi, politických nebo erotických prvků, které kapitoly přirozeně a vhodně ozvláštňují. V této středověké fantasy však nehledejte erotické scény, to pozor! Vladimír Němec nesklouzl k nevhodným situacím, vdmýchal erotiku do děje prostřednictvím načrtnutých závěrů či milostných úvodů.

Zdá se, že všechno má svůj důvod. Postupem času s Darjou probíháte z jednoho dobrodružství do druhého, ta se postupně splétají a vytvářejí něco mnohem propracovanějšího a působivějšího, což v závěru propuká v divokost, při které jde o minuty a Darja se doslova chytá stébel. Líčení akčních scén, intrikářství i politicky laděných povídek působí přirozeně. Autor neopomenul ani humor, který není příliš výrazný a spíš jen dolaďuje atmosféru šermířů, rytířů a především čarodějů, kteří putují dějem s vámi.

Pokud máte akční fantasy, týkající se středověké doby, v oblibě, myslím, že nebudete zklamaní. Jako pravá oddechovka upoutá vaši pozornost, dokáže být na správných místech strhující a nepostrádá šarm. Námět sice není nejoriginálnější, protože obdobných knih je více. Pro někoho dílo může patřit mezi top, pro jiné bude průměrné.

Co působí zvláštním dojmem, je podoba úplně první stránky knihy. Autor tu zařadil část úryvku, který se váže k situaci, na níž v příběhu narazíte. Setkávám se s tím poprvé, situovala bych text spíše za úvodní titulku třeba jako prolog.

Vydání, které mi autor zaslal, obsahuje vadu. Za samotným závěrem a informacemi o knize se opakují čtyři celé stránky textu a poté opět následují informace o titulu. Zřejmě se jedná o chybu při tisku. Netuším, zda tomu podléhá víc výtisků, ale při čtení vám to nijak nevadí. Jen můžete být trochu zmatení.

Knižní ilustrace:
Myslím, že ilustraci Roberta Changa není co vytknout. Knižní obálce, stejně jako knize, vévodí Darja a tak to má být.

Kdo je žoldačka Darja? Slušná šermířka a mizerná čarodějka. Protlouká se světem, jak to jen jde. A když to nejde, vypomůže si tou špetkou magie, co má. Díky ní trochu podvádí při šermu a hodně v kartách. Jenom kdyby po ní nešel čaroděj Rodik poté, co ho zesměšnila před královým bratrancem. Nevypadá to s ní zrovna moc růžově, ale naštěstí padne do oka čaroději Virianovi. A ke všemu se blíží válka mezi královstvími. Zbývá jen se pomodlit ke svaté Čtveřici.

Nakladatelství: Poutník - Klub Julese Vernea
Rok vydání: 2014
Žánr: Fantasy