Recenze: KRÁSKA PŘICHÁZÍ (Adriana Šindelářová)

Když vás přitahuje minulost

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Literární strom.
Chci zakoupit titul Kráska přichází.

Mladá autorka Adriana Šindelářová posílá do světa knih debut Kráska přichází. Pro svou hrdinku vybrala atraktivní lokalitu, jíž je starověký Egypt. Jak se Aurelie, studentka ze současnosti ocitla tři tisíce let zpátky v minulosti a co tam prožila?
Aurelie zdědila lásku k historii po rodičích archeolozích. Obdivuje starověký Egypt a nejvíc královnu Nefertiti, o níž ví téměř všechno. Ráda by pronikla do královnina života ještě víc a objasnila dosud neznámá fakta.  S přáteli Lily a Alexem tráví volné chvíle v knihovně a vyhledává potřebné dokumenty. Alex pracuje na vědeckém projektu, jehož součástí je testování stroje umožňujícího cestování časem. Určitě už tušíte, jak se Aurelie ke svému idolu dostane. To, co ji v Egyptě čeká, by si nepředstavila ani v nejdivočejším snu. Ocitne se v královském paláci a nevídaným způsobem zasáhne i srdce samotného budoucího vládce Amenhotepa. Potká se s Nefertiti? Vrátí se zpátky do současnosti?

Bože můj, to je taková nádhera! Aurelii vyhrkly slzy do očí. Opravdu se ocitla ve starověkém Egyptě! Nepříjemné napětí okamžitě vystřídala záplava euforie. Snad ještě nikdy nebyla tak nadšená a vzrušená. Cítila, jak jí srdce zběsile bije. Najednou nevnímala nepříjemné vedro, které ještě před chvílí nemohla snést. Celé starověké Théby, tehdy nazývané Veset, jí právě ležely u nohou. (Str. 21)

Kráska přichází je mimořádně zdařilou prvotinou z pera mladé spisovatelky Adriany Šindelářové, která kráčí ve stopách vyšlapaných Barbarou Erskine, proslulou autorkou románů, v nichž se snoubí historie se současností prostřednictvím prolínání časových rovin

Při čtení zjistíte, že nemáte tušení, v jakých reáliích se současná linie odehrává. Autorka blíže neuvádí, odkud hlavní hrdinka pochází. Jména Aurelie, Alex a Lily jsou univerzální a neutrální, ve čtenáři neevokují podobnost s konkrétní destinací. Na tom v podstatě nezáleží, do popředí vystupuje historická linie a s ní velmi věrně vylíčené egyptské reálie. Příběh je vyprávěn v er-formě. Adriana Šindelářová oplývá bohatou fantazií, kterou umí použít. Zaujme svými barvitými a velmi živými popisy, zároveň se drží střízlivosti

Mohla bezstarostně objevovat svět, který ji fascinoval ještě víc než dřív. Teď byl totiž skutečný. Skromné domky řemeslníků postavené z hliněných cihel, vznešené vily, palmové háje a cesty, ze kterých se zvedal prach, když někdo prošel kolem. Kromě tamaryšků si Aurelie všimla také akácií a datlovníků. Přes cestu jí přeběhla kočka s černým pruhem na zádech a nevrle zamňoukala. Hned za ní vyběhl malý ušmudlaný chlapec s vyholenou hlavou a úzkým pramínkem vlasů spleteným do copánku a snažil se kočku chytit. Ve městě to žilo. Ulice se přes den zaplnily lidmi se snědými tvářemi. Všichni se usmívali. Čím déle se Aurelie procházela uličkami Vesetu, tím více nabývala jistoty, že se zde bude brzy cítit jako doma. (Str. 31)

Prolínání časových rovin je mezi čtenáři oblíbenou formou. Nabízí možnost srovnání různých období, v nichž se děj odehrává, stejně tak umožňuje náhled do dob minulých. Konkrétně sledujeme životní styl starověkých Egypťanů. Jak se bavili, pracovali, co si oblékali. Autorka má smysl pro detail, všímá si i těch nejobyčejnějších věcí, které dokáže mistrně zakomponovat do textu.
Nevyhnula se ani milostnému motivu, který je pro příběh velmi důležitý. Někdy méně znamená více a toho se autorka pevně drží. Scény mezi hlavními aktéry jsou vkusné, všeho je tzv. „tak akorát“, a neupadají do klišé.

Kniha mě zaujala svým námětem, mám ráda střídání časových rovin. Byť nejsem skalním příznivcem starověkého Egypta, Adriana Šindelářová mě dokázala okamžitě vtáhnout do děje. Velice kladně hodnotím i grafické zpracování titulu, je pastvou pro čtenářovo oko.

Tento neobyčejně vyzrálý debut bych ráda doporučila milovníkům historie a příznivcům romantických příběhů s příměsí dobrodružství

Knižní obálka je doslova bonbónkem. Přední část zdobí egyptská kráska, na zadní straně vidíme mladou dívku ze současnosti. Svým námětem přímo odkazuje na základní myšlenku knihy, je působivá, originální a dokazuje, že v jednoduchosti je síla.

Už jako malá se rozhodla zasvětit celý svůj život tajům starověkého Egypta. Fascinovaly ji ty ohromné, nádherné chrámy tyčící se hrdě k nebi, prazvláštní písmo a příběhy faraonů podmaňující si velkou část z tehdy známého světa. Příběhy, které byly už tak vzdálené a pohřbené tisíciletou historií, a přece se v její mysli odehrávaly, jako by se zrovna udály. Prostě věděla, že má Egypt napsaný v osudu. Netušila však, jak moc.

Nakladatelství: Literární strom
Žánr: Romány pro ženy
Počet stran: 224