Recenze: JÁ, INRŮV DĚDIC (Michal Reho)

Humorné dobrodružství

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Klika a autorovi Michalu Rehovi.

Chci zakoupit titul Já, Inrův dědic

Nakladatelství Klika vydává českým autorům zajímavá díla, která mnohdy své čtenáře skutečně okouzlí. Mezi novinkami naleznete dobrodružný thriller Já, Inrův dědic, který svou anotací i ilustrací přiláká oko čtenářů. Ač se to nemusí zdát, název je všeříkající.

Vyprávění v ich-formě je velmi odlehčené a hovorové, což působí autenticky. Ovšem je znát, že autor ještě neumí pracovat s textem. Fádní popisy se opakují a zahlcují děj, protože nejsou podstatné. Michal Reho netuší, nač by se měl ve svém titulu soustředit, a proto zmiňuje vše, co mu přijde důležité. Slovní zásobu se v díle snaží ukázat, ale s ohledem na lidovou řeč se zdá text spíše překombinovaný. Kniha by potřebovala řádnou korekturu jako sůl - nejedná se o pravopis, ale celkový text. Některá slova by chtělo opravit, protože nedávají smysl. Některé odstavce přímo vyškrtat, protože je titul plný zbytečných a omezujících textů, které už od začátku kazí dynamiku a čtivost příběhu. Kamenem úrazu se stávají vzpomínky. Hlavní hrdina totiž vzpomíná a i v tom vzpomínání pak ještě vzpomíná na něco zcela odlišného. Naprosto špatně uchopené sdělování informací čtenáře pouze mate.

Hlavní hrdina je zajímavý. Dokáže si užívat života a snaží se ničím příliš netrápit. Působí jednodušším dojmem s ohledem na ztvárnění, ale i tak se autor snažil zobrazit zvláštní ústřední postavu, která by čtenáře zaujala. Damián je totiž go-go tanečník a k tomu ještě společník a fotomodel. Rozhodně nemá nouzi o zážitky a dokáže prožít každý den. Pravda, nedostane se vám příliš velkého zasvěcení do života tanečníků, společníků a fotomodelů, což je škoda. Pokud by se tématu věnoval hlouběji, mohl své čtenáře překvapit a ozřejmit jim něco, k čemu se obvykle jen tak nedostanou.

Jednoduchý děj je spletitý díky vzpomínkám a tvůrčímu pátrání, které Damián skutečně podstupuje a pátrá nejen slovy, ale také svými činy. Prvky detektivního románu jsou v tomto dobrodružství velkým plusem a zajímavě dolaďují celý příběh i jeho atmosféru. Autor postupně zobrazuje další a další informace, odkrývá esa v rukávu a dokáže vás překvapit. Některé zvraty jsou očekávané, jiné rozhodně nepředpokládáte, ale i přesto působí reálně. Jelikož se autor nezaměřuje jen na hlavní linii a snaží se ukázat celý život ústřední postavy, dostáváte se k námětům, které jsou spíše jako doplněk knihy. Téma není nejoriginálnější, není bohužel ani obratně zpracované, ale určité znaky se autorovi povedly. Thrillerové a dobrodružné prvky jsou zřejmě nejpovedenější a nejzajímavější částí knihy, která vás může oslovit.

Ačkoliv je ústřední postavou gay, fakt nijak závratně dílo neovlivňuje. Pokud čekáte nějaký coming-out či počin o těžkosti milovat stejné pohlaví, Damián je se sebou spokojený a rozhodně se za sebe nehodlá stydět. Vše je tedy psáno běžným stylem, nepoukazujícím na žádné odlišnosti, ačkoliv děj vhodně doplňují romantické prvky. Nejsou však natolik výrazné, aby zahltily účel děje.

Humor je všudypřítomný. Už od počátku Michal Reho poněkud tlačí na pilu, takže jeho pokus o vtip vyznívá v některých částech spíše uměle než přirozeně. Pokud máte v oblibě spíše americký styl humoru, pak budete spokojení.

Já, Inrův dědic je prvotinou, na které by bylo potřeba ještě hodně pracovat. Ačkoliv myšlenka není špatná, zpracování je amatérské a náročné čtenáře rozhodně neokouzlí. Máte-li však chuť na nenáročnou četbu a anotace vás zaujala, může se vám příběh líbit.

Poměrně zajímavá a tajemná. Řekla bych, že dostačující s ohledem na méně propracovaný obsah.

Pradávné velké dědictví, od počátku rozdělené na 9 podílů, a dvě skupiny zlořádů, z nichž každá z vlastních důvodů usiluje o získání všech jeho dostupných částí.

Píše se rok 2000 a pohledný mladý gay bezcílně proplouvá životem sirotka jako fotomodel a go-go tanečník. Hlavní figurkou možná již dávno rozehrané partie, ve které se hraje o jednu z dědických částí, se stává až díky poslednímu focení ve Španělsku. Tam pro něho začíná divoké dobrodružství, v němž nechybí labyrint tajných chodeb, únos, pistole a vraždy, ale ani limuzíny, luxus a nové společenské vztahy, které rovněž maskují svá tajemství.

Hlavní hrdina Damián vás osobitým způsobem vyprávění zavede nejenom do světa fotomodelingu, go-go tanečníků a profesionálních společníků, ale i svých vzpomínek na Španělsko a také do skrytých zákoutí Zlatého lístku – impozantního secesního domu v centru Prahy.

Podaří se mu ve spleti napětí, strachu, intrik, ale i romantiky a občasných humorných okamžiků najít poklad?

Nakladatelství: Klika
Žánr: Dobrodružný román, Thriller