Recenze: TAKHLE VELKÁ RYBA A DALŠÍ PŘÍBĚHY Z KANADY (Liba Švrčinová-Cunnings)

Adrenalinový výlet po Kanadě

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha.

Epocha na FB

Chci zakoupit knihu Takhle velká ryba a další příběhy z Kanady.

Liba Švrčinová-Cunnings pochází z Frýdlantu nad Ostravicí. Po okupaci sovětskými vojsky v roce 1968 emigrovala do Kanady, kde žije dodnes. Nevšední zážitky ze života za oceánem zpracovala v knize Takhle velká ryba a jiné příběhy z Kanady. Čtenářům nabízí neotřelý pohled na jednu z  nejkrásnějších zemí světa a zároveň pootevírá vrátka do svého soukromého života.

Život emigranta není jednoduchý, o tom se autorka přesvědčila na vlastní kůži. Začínat v cizí zemi bez zkušeností a s jazykovou bariérou není snadné pro muže, natož pro ženu. Zatímco v Evropě emancipace ovládla bez problémů celý kontinent, v Kanadě se o ní ani nemluví. Paní Liba si svou pozici v mužském oboru musela těžce vydobýt. Její velkou devízou byla houževnatost a píle, díky čemuž se prosadila nejen v práci, ale také ve sportu.

Člověk přijížděl do Kanady s mnoha představami, většinou mlhavými, nebo zkreslenými. Zeměpisné informace a informace o nádherné přírodě s těmi představami souhlasily. S tím ostatním to bylo horší. Jistě, všichni jsme sem přijeli a zpočátku byli ochotni dělat cokoliv. Obvyklý a častý úděl mnoha emigrantů je uklízet. Sehnala jsem místo na universitě, uklízení, noční směny. Všichni uklízeči jsou emigranti, většinou Italové, jejich angličtina podle toho vypadá. (Str. 10)

Kniha Takhle velká ryba a jiné příběhy z Kanady je něco mezi cestopisem a střípky o životě v cizině. Autorka formou vyprávění přibližuje zemi ve vší kráse i divokosti. Nechybí ani osobní zážitky, například velmi vtipné a originální seznámení Liby s budoucím manželem, které zaručeně pobaví. Poměrnou část knihy tvoří zápisky z cest po Kanadě, kdy manželé Cunningsovi zažili nesčetná dobrodružství – plavbu na kánoi, setkání s medvědem nebo výpravy za sportem a turistikou.
Příběhy jsou kratší, ucelené, chronologicky na sebe nenavazují. Liba Švrčinová-Cunnings píše poutavě, má civilní projev, který je blízký čtenáři. Její osobní i profesní život je velmi bohatý, ona sama působí jako neutuchající zdroj energie, díky tomu mají příběhy správný adrenalinový náboj.

Kvalitnímu cestopisnému dílu nesmí chybět fotografie. Kniha Takhle velká ryba a další příběhy z Kanady není výjimkou. Černobílé fotky mapují jednotlivé příběhy, ty barevné tvoří zvláštní přílohu a dotváří tak celistvý obraz o Kanadě.

Tato publikace působí v žánru beletrizovaných cestopisů jako svěží vítr. Možná knihu přečtete na jeden zátah, možná si ji budete dávkovat, aby vás příval energie, který z ní doslova srší, nesmetl. V každém případě se jedná o zajímavou četbu, kterou ocení jak fandové cestování, tak i milovníci drsného severu. Pro čtenáře, kteří se chystají navštívit kanadskou divočinu, může působit jako neoficiální průvodce i rádce. Autorka dokazuje, že je ostříleným dobrodruhem, o čemž svědčí i její předchozí počin – Himalájský deník.

Osobně knihu považuji za zajímavě pojatý cestopis, který si nehraje na učebnici, nezahlcuje čtenáře zbytečnými informacemi. Během čtení jsem si užívala skvěle vykreslenou atmosféru chladného severu.

Co by mohlo plést, je již výše zmiňovaný fakt, že příběhy nejdou postupně za sebou. Tento náhodný výběr asi pořádně zmate čtenáře, kteří si potrpí na přesnost a logiku a jakékoli vychýlení z časové osy je pro ně problémem.

Obálka knihy působí poměrně zajímavě a nevšedně. Obrázek v sobě spojuje podstatné atributy knihy – hory, rybu a mlhavou krajinu, čtenář tak může rozvíjet svou fantazii.

To není Kanada viděná okénkem business class z výšky deseti tisíc metrů nad zemí. Ani Kanada zkompilovaná z cizích not a z vypůjčených příběhů, vydestilovaná z renomovaných cestovních průvodců a pro přesnost a úplnost pokropená Wikipedií.
V této knize je Kanada skutečná – neboť autorka to, o čem píše, nejprve sama prožije na vlastní spisovatelskou kůži. Literatura jí tak splývá se životem a její život s literaturou.

Žánr: cestopisy a místopisy
Počet stran: 288