Recenze: KDYŽ TO TAM NENÍ, TAK TO TAM NEHLEDEJ (Ivana Chřibková)

Hledání sebe samé

Za recenzní výtisk děkuji  PEMIC BOOKS a.s. a nakladatelství Bookmedia.

PEMIC BOOKS a.s. na FB a nakladatelství Bookmedia na FB.

Chci zakoupit titul Když to tam není, tak to tam nehledej.

Na našich stránkách jste si už mohli přečíst recenzi knihy Suchý hadr na dně mořském  české autorky žijící v zahraničí Ivany Chřibkové. Zatímco svou knižní prvotinu napsala ve španělské Andalusii, inspiraci pro svůj druhý román Když to tam není, tak to tam nehledej našla v Anglii. Před nějakým časem se paní Chřibková přestěhovala zpátky do České republiky a v případě dostatku inspirace by její další kniha mohla vzniknout v rodné domovině.

Když to tam není, tak to tam nehledej je volným pokračováním autorčiny románové prvotiny Suchý hadr na dně mořském. Obě knihy se dají číst bez vzájemné znalosti. Byla by však škoda nepřečíst si je obě a nechat se dobrovolně ochudit o nějakou část ze života hlavní hrdinky Anny. Suchý hadr na dně mořském se věnuje jejímu dětství a dospívání, přičemž ve volném pokračování s Annou strávíme necelých pět let, a to od jejích pětadvaceti let do skoro třiceti.

Na počátku příběhu se setkáváme s pětadvacetiletou Annou, která se rozhodla pro velký životní krok a přestěhovala se do Prahy. Co na tom, že nosí kabát po své babičce, zpočátku bydlí ve sklepě a je bez práce, bez partnera a ve své hlavě stále nosí otce Nathanela? Společně s přestěhováním do drahého velkoměsta, nově nabytou svobodou a  skoro žádnými zkušenostmi se naskýtá i lepší výhled do budoucnosti a naději najít „něco víc“. Jaké to však bude v srdci Evropy, které je vzdáleno tři sta kilometrů od domova a od blízkých lidí, na kterých Anně záleží?

Přijela jsem domů na víkend, protože jsem měla narozeniny. Zvláštní je, jak je člověku po něčem smutno a jak si dokáže věci sám sobě zidealizovat tak, že je potom vždycky znovu zklamaný a nešťastný. Ale nepřestane to dělat jinak, ani se z toho zklamání neponaučí. Nevím, jestli je to naivita, hloupost, nebo absolutní láska, kterou můžete cítit jenom k vlastní rodině i přesto, že vás ta láska bolí. To takhle bude i ve vztazích? (Str. 71)

Mladá žena ovlivněná životem na vesnici si najde spolubydlící a začne pracovat ve známém knihkupectví. Což o to, práce by byla, ale není nikterak báječně ohodnocená a bonusem se jí stane kolegyně, která na ni strašně ráda donáší nadřízeným. Je vám určitě zcela jasné, že díky této kombinaci nebude nouze o humorné situace.

Když to tam není, tak to tam nehledej je stejně jako v případě Suchého hadru na dně mořském psán jakousi formou deníku vedeného Annou a vyprávěného ich-formou. Kniha obsahuje sedmasedmdesát kapitol nesoucích název nejdůležitější informace z dané kapitoly. Výhodu představují opět krátké epizody, díky kterým se děj rychle sune kupředu. Autorčin styl psaní je čtivý, za což rozhodně může fakt, že své hlavní ženské postavě dopřála pořádnou dávku sebeironie, humoru a nevšední všednosti.

Kromě postav, se kterými jsme se mohli seznámit v první knize, se v této objeví jen pár nových charakterů, což je dobře, protože čtenáři nebudou mít zmatek ve jménech a vzájemných vztazích. Nejčastěji se objevuje a je jmenována spolubydlící Naďa, studentka umělecké školy, se kterou si s Annou padnou do noty a prožijí společně nejedno dobrodružství. Postupem času se k nim přidá Annin kolega z práce Bořek. Možná se na obzoru objeví i potenciální pan pravý čekající na hlavní postavu, ale kdo ví?

Závěr knihy nabízí nezodpovězené otázky
, takže by nebylo na škodu, pokud by se autorka rozhodla napsat další pokračování. Umožnila by čtenářům nejen získat odpovědi, ale i sledovat Anniny další životní léta a nenadálé situace. Nejeden z nás totiž bude v hlavě přemítat o tom, jak by mohla vypadat stárnoucí Anna – získala by větší nadhled, zkušenosti, krotila by svou ironii? Nebo by se z ní naopak stala valící se lavina?

Plusem je příjemný menší formát knihy, kterou tak můžete mít kdykoliv a kdekoliv u sebe. Někdo by mohl mít obavu z toho, že s volným pokračováním se zhoršila kvalita díla, což je ale neoprávněné. Spousta z nás bude mít pocit, jako kdybychom se po nějakém čase vrátili někam, kde to důvěrně známe. Autorka se nesnaží být vtipná za každé situace, brzdí, kde je třeba a nabírá na rychlosti, když by děj mohl někde váznout, takže díky tomu nevznikne žádný pocit trapnosti či marnosti.

Někdo by mohl považovat za negativum fakt, že se jedná o odpočinkovou četbu, v níž se hlavní hrdinka neustále vyvíjí a hledá sama sebe. Přece jen by pětadvacetiletý člověk měl mít ve svém životě pevný bod, na kterém by mu mělo záležet. Anna však stále hledá a nenachází to pravé. Její lehkomyslnost a naivita nejednoho čtenáře přivedou k nepříčetnosti.

Čtenáři budou vděčni za informaci, v níž je objasněn význam názvu románu, což je velký posun kupředu. U Suchého hadru na dně mořském spoustě z nás  chybělo vysvětlení názvu díla.

Když to tam není, tak to tam nehledej vyšla v loňském roce také jako audiokniha. O její čtení se stejně jako v případě Suchého hadru na dně mořském postarala Vanda Hybnerová. Oblíbená česká herečka se zároveň stala i kmotrou druhé knihy.

Pokud bych měla obě díla porovnat, více jsem si oblíbila dospívající Annu, která mi dala možnost zavzpomínat na dobu dávno minulou. V její dospělé „verzi“ jsem párkrát zahlédla samu sebe, ale protože jsem v současné době ve věku, který je zahrnut v jejím vyprávění, nebyl pocit vzpomínání tak intenzivní. Já mám díky svým dvěma dcerám úplně jiné starosti než hlavní hrdinka. Při čtení jsem byla vděčná za autorčino udržení si pomyslné laťky stejně vysoko jako u první knihy.

Tento humorný román doporučuji k přečtením čtenářům vyhledávajícím smích a nenáročnost. Spokojeni budou jak ženy, tak muži, neboť toto dílo není nikterak genderově vymezeno, přestože je hlavní hrdina ženského pohlaví.

Přebal románu je vydařený, minimalistický a laděný ve stejném duchu jako u předchozí knihy. Tentokráte však více hýří barvami a zobrazené kufry slibují šanci na změnu.

Anna  nosí kabát po babičce, spí ve spacáku ve sklepním bytě, jehož výhled z okna nenabízí víc než kotníky kolemjdoucích a psí zadky. V kufru má svetry proti listopadovému chladu, dopisní papír a srolovaný příbor v utěrce, jako když byla malá a jezdila s rodiči stanovat. Z rodné vesnice do hlavního města přijela proto, aby zjistila, jestli pořád ještě utíká od minulosti, nebo si už plní své vlastní sny.

Koupí si mapu Prahy, vydá se poznat hlavní město a najít si práci. Do cesty se jí postaví Bořek, Naďa a Vlasta, ale stojí v ní také někdo z její minulosti, u koho není jasné, jestli půjde s ní, vedle ní, nebo z cesty úplně sejde. Zásadní vliv na směr jejího života má ale neznámá dáma z tramvaje, která, aniž by měla sebemenší tušení, navždy ovlivní její život.

Krátké kapitoly rychle posouvají děj, jsou plné obyčejných příběhů s neobyčejnou dávkou sebeironie a humoru. Kniha Když to tam není, tak to tam nehledej je volným pokračováním autorčiny prvotiny Suchý hadr na dně mořském, kterou pozitivně hodnotili nejen čtenáři, ale ocenila ji také kritika.

Série: Suchý hadr na dně mořském
Nakladatelství: Bookmedia
Žánr: humorný román