Recenze: SESTRY FOXOVY (Lucie Hlavinková)

Životní pouť zakladatelek spiritismu

Sestry Foxovy

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Jota.

Chci zakoupit knihu Sestry Foxovy.

Představuji vám Maggie, Kate a Leah neboli sestry Foxovy. Ženský klan, který rozhodně ví, alespoň z počátku, jak si vydobýt své místo na zemi. Čtrnáctiletá Maggie a o tři roky mladší Kate se jednoho dne rozhodnou napálit svého otce, který jim nikdy otcem nebyl a který hlásá přísnou křesťanskou morálku. Celá situace se však vymkne kontrole a začne šílenství, které je živnou půdou pro vzklíčení semínka zvaného spiritismus. A Leah si je vědoma, že toho se prostě musí využít... Svůj příběh spisovatelka rozehrává úvodní kapitolou z roku 1892 a následně se vrací zpět do roku 1848, kdy se poprvé ozvalo ťuk, ťuk, ťuk, které předurčilo život jedné rodiny.

Lucie Hlavinková pro svůj příběh zvolila er-formu vyprávění, prostřednictvím které čtenáře seznamuje s ženami z rodu Foxových. Hlavní devizou spisovatelky je bezesporu to, že má vybroušený styl a jazyk, kterým dokáže vyobrazit charaktery všech sester do hloubky a tak, že jsou vám velmi blízké navzdory tomu, že většinu děje s nimi nesouhlasíte. Kate je svým založením živější, nezkrotná, výbušná. Maggie naopak ovlivnitelná, tvárná a se sklony k sebedestrukci. Leah jako nejstarší ze sester ví, jak využít něčí slabost, má smysl pro obchod a je sobecká. Za povšimnutí stojí rovněž perfektní vykreslení doby, kdy se autorka podle mého názoru svým dílem vyrovná atmosféře těch spisovatelů, kteří ve viktoriánské době sami tvořili.

Celkově hodnotím knihu velmi pozitivně. Musím jí vytknout snad jen to, že od tématu, jakým je spiritismus, čtenář očekává alespoň kapku toho napětí a strachu. Autorka však onen spiritismus pojala spíše ve vztahu k jeho představitelkám a demonstrovala na něm, jak sestrám Foxovým toto hnutí ovlivnilo celý život. Jedná se tedy spíše o beletristicky zpracovanou biografii než o mrazivý psychologický román plný hrůzu nahánějících seancí. Přiznám se, že většinu příběhu jsem čekala, zda se přeci jen nějaké to nadpřirozeno neobjeví! Nemusíte se tedy rozhodně obávat toho, že byste večer neusnuli, nebudou vám na hlavě vlasy vstávat hrůzou, ani vám nebude běhat mráz po zádech. Strašpytlíci tudíž mají zelenou!

Autorka jednotlivé kapitoly uvozuje rokem a bližším určením místa, příp. ročního údobí. V rámci kapitol text rozmělňuje do odstavců, díky kterým děj plyne adekvátně rychle. Lucie Hlavinková umí čtenáře zaujmout a vodit si je stránku za stránkou, jako by ji to ani nestálo žádnou námahu... I když je víc než jasné, že musela pro svou knihu nastudovat spoustu cizojazyčné literatury, jejíž výběr uvádí na poslední straně. Autorka zpracovala i jakýsi doslov, kde na malém prostoru shrnuje počátek a šíření spiritisického hnutí.

Kniha je rovněž doplněna o několik ilustrací, které jsou vyvedené černobíle a skvěle dokreslují atmosféru celého díla. Za zmínku také stojí grafické orámování každé z kapitol, které umocňuje dojem, jako by byla kniha vydána v 19. století.

Sestry Foxovy vám doporučuji, jedná se o umně vyvedený příběh, a to především proto, že pojednává o netradičním tématu. Líbit se bude převážně ženám, ale své fanoušky si může okrajově najít i mezi muži, kteří chtějí nahlédnout pod pokličku toho, jak pracuje takové médium. Lucie Hlavinková má do budoucna nesporný potenciál nabídnout další zajímavé vypravování, a to nejen pro dětské čtenáře!

Knížní obálka:
Na obálce je použita dobová fotografie sester Foxových, z jejichž tváří čiší jistá tajemnost, smutek a prázdnota. Tento dojem dokresluje také tvář v pravém horním rohu, která má zřejmě znázorňovat ducha. Obálka je pojatá jednoduše a přitom je velmi působivá.

... když slyší hlasy ze záhrobí...
Fascinující příběh sester Foxových, zakladatelek spiritismu, obdařených nadpřirozenými schopnostmi nebo bujnou fantazií?

Kam odejdou duše zemřelých? Kam se poděje podstata člověka, kterého jsme milovali? Mohou se mrtví vracet a komunikovat s námi?
Na tyto odvěké otázky přinesly odpověď milionům zoufalých pozůstalých sestry Foxovy v Americe druhé poloviny 19. století. Fascinující životní příběh těchto mladých žen, zakladatelek spiritistického hnutí, se začíná odvíjet spolu se vznikem moderní doby, která přinesla úžasné vynálezy jako elektrické osvětlení, dynamit, spalovací motor nebo žvýkačky, ale také drastickou dětskou úmrtnost spojenou s překotným rozvojem měst bez dostatečného hygienického zázemí.

Lidem této doby přestávají stačit staré náboženské odpovědi na otázky, které po staletí trápí lidskou zvědavost. Nepomůže věda? Když všude kolem nás proudí neviditelné paprsky a fyzikální síly, o kterých ještě před pár lety neměl nikdo ani tušení, a pomocí telegrafu lze v mžiku překonat i ty nejdelší vzdálenosti, proč by si duchové z říše mrtvých nemohli najít cestu, jak se spojit s námi živými a odhalit tak tajemství posmrtného života?

Poptávka po komunikaci s mrtvými je obrovská, lidé všech společenských vrstev jsou ochotni platit jakékoliv peníze, jen aby nalezli útěchu. U mladých, okouzlujících a nevinně vypadajících dívek, vyhledávaných médií, se dveře netrhnou. Jenomže cena za slávu, peníze a zbožnou úctu je vysoká…

Pravdivý příběh o počátcích spiritismu.

Nakladatelství: Jota
Žánr: Záhady, biografie