Recenze: RANDE S KATY (Milan Kozlík)

Lidová zábavná četba, která má co nabídnout!

Ale jak to v lidském životě častokrát bývá, když se moc plánuje, všechno nakonec dopadne úplně jinak... (Str. 109)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Klika a autorovi Milanu Kozlíkovi
Chci zakoupit titul Rande s Katy!

Knižní obálka zavání trochu kýčem a romantickou vzdychačkou nad láskou ke slavné osobnosti. Románek předem odsouzený k záhubě, říkáte? Ale to by se hlavní hrdina nesměl tvrdohlavě vrhat vpřed a jít za svým cílem - resp. za svou vysněnou ženou. Kniha dokáže překvapit. Nenásilná oddechovka obsahuje český humor, cestopisné prvky a spousty zajímavostí, které potěší!

Styl psaní je čtivý a zábavný. V ich-formě působí text lehce naivně, ale právě to utopické kouzlo dělá titul jedinečným. Samozřejmě už anotace vám dává najevo, že musíte děj brát s nadhledem. Začátečnickou chybou je opakování slov, které však není natolik rušivé, abyste přestali vnímat vtipně podanou zápletku. Vyprávění je hodně lidové a působí upovídaně, což nemusí přijít vhod každému čtenáři. Záleží na čtenáři, jestli dá příběhu šanci a zkusí to.

Začátek díky přeskakování z minulosti do přítomnosti působí lehce chaoticky. Ačkoliv už čtete o letišti, najednou Milan Kozlík odbočuje... Zobrazuje vám celou kumpanii svých pár přátel, které vám méně či více stručně představí i s těmi nejzajímavějšími pikantnostmi. Je to netradiční soupis postav, ke kterému se uchylují spíše začínající autoři. Protagonisté jsou popsaní vtipně a není jich tolik, aby si je čtenář nedokázal zapamatovat. Až poté se znovu ocitáte na kdysi Ruzyňském letišti. Podle všeho to má autor tak zažité nebo psal knihu v době, kdy ještě nemělo svůj nynější oficiální název.

Tak tímhle lidským materiálem jsem nejvíce obklopen. Když máte takovéhle kamarády, můžete být normální? (Str. 16)

Hlavnímu hrdinovi Milanovi je čtyřicet tři let, je obvodním lékařem a prozatím nemá ženu, ani děti. Vůbec mu to nevadí, jeho láska o něm prozatím nemá ani tušení, ale on se rozhodl, že ji získá. Zamiloval se totiž do Katy Perry! Je to nesmělý snílek, který opravdu není běžným mužem, ale rozhodně má kouzlo osobnosti.

Jeho kamarád Mário je více nohama na zemi, ale i přesto Milana podporuje. Čtyřicetiletý manažer kvality v automobilovém průmyslu je podle hlavního hrdiny přírodní úkaz, který vás dokáže přesvědčit o zbytečnosti vlastního života, a to velmi efektivním způsobem.

Nejvíce je vykreslená hlavní postava, jak už je očekávané. Ty vedlejší působí ale také poměrně živě díky tomu, jaké zážitky s nimi Milan má a čím vším vás ohledně jejich charakterů zaujme.

Děj je jednoduchý, má rychlý spád a hlavní myšlenku. Milan Kozlík ze svého vtipného vyprávění dokázal vykřesat i kreativní podobu cestopisu a snažil se zobrazit i spousta informací a zajímavostí, které tuhle oddechovou četbu povyšují. Autor se nevyhýbá ani různým osobním názorům nebo postřehům, zabrousí do témat jako jsou filmy, celebrity, konspirační teorie, přistání na Měsíci apod. Vhodně tím doplňuje děj.

S ohledem na anotaci jsem očekávala naivistickou tvorbu, které se mi dostalo, ovšem počítáte-li se všemi klady okolo, tak se debut stává podmanivým. Taková oddechovka má skutečně co nabídnout. Čtenář se zasměje, protože autor má nevtíravý český humor a nebojí se trochu okecávat a dělat si legraci i sám ze sebe. A díky místům, která zmiňuje ve svém rádoby cestopisném díle, zaujme i vás, kteří byste rádi poznali USA jeho očima.

Ohromným překvapením bylo, že od strany sto dvacet jedna má čtenář možnost prohlížet si namísto textu barevné fotografie. Jsou úžasné, dokreslují krásně atmosféru a rozhodně potěší všechny, kteří mají zájem vidět Ameriku očima samotného autora. Velmi povedené fotografie obsahují také krátké popisky.

Zklamaní zřejmě budou ti, kteří očekávají fan fiction Katy Perry o lásce a muchlování. Tomu se autor naštěstí/naneštěstí vyhnul, ale i přesto jsou v textu cítit emoce. Zoufalství, když se touží ženě svých snů přiblížit. Závěr příběhu má otevřený konec, za který budou rádi především snílci, kteří si mohou dílo domyslet podle svého.

Debutant Milan Kozlík uchopil svůj román velmi dobře a dokázal i ze záporů vykouzlit klady, tvořivě zobrazit nezajímavé situace a celkově čtenáře opravdu zaujmout. Nečekala jsem, že oddechovka mě natolik zabaví, až ji přečtu takřka jedním dechem. Ne, že by šlo o něco světového, ale Rande s Katy rozhodně plní svůj účel a nemám obavu, že byste se nepobavili!

Titul bych doporučila všem, kteří se chtějí skutečně zasmát bez nějakých násilností, prožít zajímavé zápletky v Americe a toužit po Katy s tvrdohlavostí, kterou hlavní hrdina oplývá. Jedná se o zábavné čtení pro nenáročné i náročnější čtenáře!

Evokuje spíše lehce kýčovité dílo, přitom v závěru o nic takového nejde. Možná jiný font písma či méně oranžové. Něco, co by poukázalo na to, že kniha má svou kvalitu.

Vesničan z Dobříva opouští svojí vísku v Brdech a odlétá do Los Angeles, aby se mohl setkat se ženou, do níž se zamiloval - se zpěvačkou Katy Perry. Jaké nástrahy čekají nesmělého a vykuleného vesničana z brdských lesů v desetimilionové metropoli? Sledujte jeho neúnavnou pouť přes jazykovou školu v Santa Monice a rušnými ulicemi L.A. za milovanou ženou. Jaký to je pocit zazvonit na zvonek u domu jedné z největších hvězd současného světového showbusinessu? Otevře někdo? Podaří se hlavnímu hrdinovi setkat se konečně s jeho vyvolenou?

Nakladatelství: Klika
Žánr: Romány
Počet stran: 168