Recenze: HOŘÍCÍ KŮŇ (Františka Vrbenská, Lucie Lukačovičová)

Pozor, démoni a temné síly útočí!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha.

Chci zakoupit knihu Hořící kůň.

Milujete historické příběhy s fantasy atmosférou, které jsou plné střetů a intrik? Nejen to objevíte v románu Hořící kůň od dvojice českých spisovatelek Františky Vrbenské a Lucie Lukačovičové. Františka Vrbenská je ostřílená autorka sci-fi a fantasy románů, na svém kontě má již 15 titulů. Lucie Lukačovičová už také řadu let obohacuje českou literární scénu svými fantasy romány. Je tedy zřejmé, že tento titul, v němž obě spojily svoje síly dohromady, není žádnou kýčovitou a nezáživnou slátaninou. Kniha vyšla v roce 2017 v nakladatelství Epocha, a to v edici Fantastická Epocha.

Vyprávění vás zavede svým kouzelným příběhem do arabského Španělska na počátku 11. století, které se zmítá v mocenských nepokojích. Někdy budete tyto problémy pozorovat z větší dálky, jindy se do nich přímo zamotáte a okusíte na vlastní kůži, jaké to je bojovat proti zlu. Na pozadí můžeme též sledovat střety náboženského vyznání. Setkáme se s muslimskou i křesťanskou vírou, jejichž cíle se mnohdy rozcházejí. Je tedy nutné najít společný kompromis a čelit tak nebezpečí, které v brzké době hrozí.

Když jsem začala číst, byla jsem zaskočena. Kolik postav, tolik charakterů a dokonale propracovaných nejen na povrchu, ale i v hloubi duše. Věřte tomu, že jich tu bylo opravdu velké množství. Jejich osudy se neustále prolínaly a opět vzdalovaly. Na samém počátku se seznámíte s postavou tajemného démonického čaroděje Spin de Mula, který na sebe dokáže vzít podobu takřka čehokoliv. Vyžívá se v tom, že znetvořuje lidské duše, vyvolává v nich strach a pokusí se i o naše hlavní hrdiny. Brisca je osiřelá zemanská dcerka, která se stala už v útlém věku hradní služebnou, a mladý Iranzu je baskický lučištník z hor, jenž se snaží zachránit svého koně. Osudy obou se umně scházejí a opět rozcházejí. Další postavy spíše příběh dokreslují a na jejich vyprávění se neklade takový důraz jako na hlavní protagonisty.

Muž se zarazil, svíraje začernalou destičku ve tvaru pětiúhelníku, ne rozměrnější než rozevřená dlaň. Vypadala zašle a poškodil ji hluboký vryp, ale i tak na ní byla znát silueta vzpínajícího se oře a pod ním lidské tělo. (str. 51)

Román je charakteristický množstvím dějových linií, které se vzájemně střídají. V některých případech jsem si říkala, že by klidně mohla daná linka ještě pokračovat, protože přerušení bylo opravdu mnoho a v krátkém sledu za sebou. Čtenáři, kteří mají rádi přímočaré vyprávění, zpracování tohoto díla asi moc neocení, ale ti, kteří se v komplikovaných příbězích vyžívají, si jej zajisté užijí plnými doušky.

Děj je rozdělen do dvaceti čtyř kapitol, které jsou většinou pojmenovány podle stěžejních míst, ve kterých se budeme při četbě pohybovat a z podnadpisu se dozvíme, co hrdinové hledají, či aktuálně prožívají. Vše je završeno epilogem, životopisy obou autorek a slovníkem. Hlavně poslední položka je pro čtenáře klíčová, protože si s její pomocí přeloží kvantum cizích slov, které autorky použily pro ozvláštnění a specifikaci fantastického světa. Pokud by totiž pracovaly jen s ryze českými jazykovými prostředky, troufnu si tvrdit, že by dílo nemělo takový dosah a rozhodně by působilo nepřirozeně, ba dokonce až kýčovitě.

Od tohoto díla můžete očekávat čtivou, působivou a místy hodně napínavou smršť. Chvilkami na vás budou sršet pozitivní, ale i negativní emoce. Jednotlivé části dějových linií jsou vcelku krátké a čtou se rychle. Ač je vše vyprávěno objektivní er-formou, nejedná se jen o nezáživné popisování toho, co se postavám děje a čemu aktuálně přihlíží. O oživení se postarají četné dialogy. Když se náhodou stane, že je část textu výhradně popisná, hned ji střídá akčnější pasáž tak, aby se čtenář nezačal nudit.

Text může působit hodně komplikovaně, protože se v něm střetávají všechny možné kompoziční vzorce. I přesto se ale čte téměř sám. Všechny události jsou vyprávěny postupně tak, jak se staly, a to s ohledem na to, která postava nám je zrovna popisuje ze svého zorného úhlu. Pohledy se často prolínají, a proto si můžeme udělat komplexní obrázek o světě, ale i o chování jeho ostatních obyvatel. Zároveň nesmíme zapomínat ani na vzpomínky hrdinů, které většinou mají odlehčující funkci.

Co vás uchvátí?
  • do detailu propracované charaktery a svět,
  • dostatečná historická a zeměpisná vypovídající hodnota,
  • čtivost příběhu,
  • napínavost,
  • zajímavá zápletka,
  • slovník cizích slov.

Co by vás mohlo od knihy odradit?
  • občasné použití nevhodných synonym,
  • časté přerušování plynulosti vyprávění,
  • chyby v textu (prohozená písmena ve slovech, gramatické chyby).

Můj subjektivní názor byl zpočátku rozpačitý, ale čím dále jsem v četbě postupovala a poznávala svět, tím více jsem si román užívala. Postupem času mi přestalo vadit i množství dějových linií a spíše jsem v tomto faktu začala pozorovat určitou výhodu. Dílo jsem si užívala plnými doušky a je jedním z nejlepší fantasy, které jsem zatím četla. Stačilo mi jen sžít se se stylem autorek a hned bylo vyhráno. Někomu to může trvat chvilku, jiný se s ním neztotožní třeba vůbec. Knihu mohu vřele doporučit všem milovníkům fantasy románů s historickým základem a příchutí mocenských bojů. Přesně tento koktejl dostanete namíchaný v této publikaci.

Obálka knihy je krásně barevná a plně vypovídá o obsahu románu. Bohužel mě trošku mrzelo, že je je vazba jen brožovaná s ohledem na obsáhlost, myslím si, že by byla lepší tvrdá vazba. Plameny ohně jsou na deskách téměř všude, řekla bych, že šlehají nejen z domu a koně, ale také z uhrančivých očí dívky, která stojí v popředí, hledí na čtenáře a přemlouvá ho, aby si její příběh přečetl. Tak co, čtenáři, přečteš si jej?

Arabské Španělsko se na počátku 11. století rozpadá ve střetech a iintrikách. Baskický lučištník z hor touží zachránit svého grošáka, proto se z něj stává zloděj koní. Na jedné z výprav se potkává s osiřelou zemanskou dcerkou, odsouzenou k bezútěšnému životu hradní služebné. Oba bezděčně zasáhnou do záměru králů a vzbudí nenávist Spin de Mula, démonického čaroděje, který znetvořuje lidské duše. Jejich osudy se protínají, zatímco muslimští i křesťanští vládci spolu střídavě bojují a uzavírají politická spojenectví, iberští bohové čelí islámu i Kristu a ze severu připlouvají drancující vikingové...

Edice: Fantastická Epocha
Žánr: Historický fantasy román
Počet stran: 440