Recenze: DÉMON STÍNŮ – Dcery světla a temnoty (Lenka Dostálová)

Dvojčata v akci

Za recenzní výtisk děkujeme autorce Lence Dostálové.

Chci zakoupit knihu Démon stínů.

Démon stínů je prvním dílem ze série Dcery světla a temnoty, ve kterém nás autorka přenáší do svého fantasy světa. Věřte, že ten je plný magických kouzel, tajemství a bojů o moc. A protože Lence Dostálové v říjnu 2017 vyšel další díl série s názvem Labyrint osudu, přineseme vám zanedlouho i recenzi druhého dílu.

Ústředními postavami této young adult fantasy jsou dvojčata Lea a Sára, teenagerky, které vyrůstají v dětském domově. Povahově se jedná o naprosto odlišná děvčata, která však tvoří sice malý, ale přesto rodinný celek. Jejich slovní přestřelky čtenáři připomenou pubertální léta, kdy autorka velmi dobře vykreslila jejich naturel a uzpůsobila tomu i jejich prožívání a vyjadřování.

Děj se točí kolem objevování nových magických schopností a odhalování minulosti obou zmíněných děvčat. Každá se s novými poznatky vyrovnává po svém. Společným jmenovatelem je však jejich touha držet při sobě i v těžkých chvílích, ve Světle i v Temnotě. Na své pouti potkávají strážce Lukáše, bojovníky Anira a Dimetri, ale rovněž úskočného Sarase a pomstychtivého Krefa. A o tom, jak si se Světlem a Temnotou Sára s Leou poradí, si přečtěte v této fantasy.

Na příběhu oceňuji, že není dopředu odhadnutelný. Jistě, čtenář tak nějak tuší dle žánru, jak se vše vyvine, ale... V jednom okamžiku mě autorka naprosto svedla z cesty, na kterou mě sama předtím vyslala. Lenka Dostálová je rozenou vypravěčkou. Navíc se nebála vytvořit fantasy svět ve dvou časových rovinách a přitom to nepůsobilo překombinovaně. V některých pasážích mne sice zarazila naivnost dialogů, ale jednalo se o hrstku případů, které jsem jí hned odpustila. Za povšimnutí také stojí to, že každé učiněné rozhodnutí týkající se postav, má autorka dobře promyšlené. Všechny postavy jsou tak uvěřitelné, dobře vystavěné a mají v příběhu své opodstatněné místo a úlohu.

Spisovatelka se soustředila nejen na akční linku příběhu, ale také na tu romantickou. Celkově knize nelze upřít čtivost a napínavost, čemuž velmi pomohl i autorčin cit pro gradaci. Co mi však trochu vadilo, byla neúměrná délka kapitol, vlivem čehož děj plynul pomaleji.

Lenka Dostálová je pro mě naprostým „zjevením“ na poli české fantastiky. Dokázala vystavět příběh, který se bude líbit jak mladším, tak starším čtenářům, byť asi spíše ženského pohlaví. Vytvořila young adult fantasy, která může směle konkurovat zahraniční produkci tohoto žánru. Neváhejte a čtěte!

Ta je přímo skvostná! Zaujme a dokonale cílí na věkovou skupinu 14+ a co je nejdůležitější, vyrovná se i zahraničním obálkám, které ve většině případů bývají chtě nechtě vyvedenější než ty české.

Lea a Sára jsou sestry – dvojčata. Když se Sára dozví, že má čarodějnické schopnosti a že je součástí magického světa, o jehož existenci neměla dosud potuchy, rozhodne se, že před ním Leu uchrání. Pod vedením svého nového učitele, strážce Lukáše, se začne učit používat kouzelnou moc. Dřív, než své nadání ovládne dokonale, však zasáhne zlo. Její sestru napadnou démoni a dívky jsou vtaženy do víru boje mezi světlem a temnotou. Do světa plného stínů a zla, ze kterého možná není cesty zpět…

Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2016
Žánr: Fantasy, Young Adult