Luboš Pavel je spisovatel,
vydavatel, divadelník a lektor. Napsal řadu knih jak pro děti, tak i pro
dospělé, založil Studio Creatio, které vydává jak elektronické a tištěné knihy, tak audioknihy, a webové stránky Papyro, kde se sdružují
spisovatelé, kteří si své knihy vydávají sami.
Já jsem recenzovala jeho knížku pro děti O Kuliferdovi, která v sobě nese přátelství, pomoc a touhu po
svobodě. S autorem jsem si povídala nejen o knihách, ale i o jeho dalších
zájmech.
Jak jste přišel na myšlenku přetvořit obyčejnou kuličku hrášku na Kuliferdu?
Na začátku většiny mých příběhů
je obyčejný nápad v podobě věty, slovního spojení, nebo nějaké myšlenky.
První větu o hráškovi, který se nechtěl nechat uvařit v polívce, vyslovila
moje žena Anetka.
Jak dlouhou dobu jste strávil jeho napsáním?
Moje knihy, i ty krátké, vznikají
poměrně dlouhou dobu. I když je příběh napsaný třeba za půl roku, nechávám ho
uležet a pak ho vyprávím, upravuji, přepíšu pro divadlo, upravuji, zkrátka
ověřuji si výslednou podobu příběhu s posluchači, čtenáři, někdy diváky.
Konkrétně Kuliferdovi trvalo deset let, než byl vydaný jako kniha.
Kdo byl prvním čtenářem příběhu o Kuliferdovi? Byla to Vaše dcera nebo někdo jiný?
Moje dcera, syn a moje žena jsou
většinou posluchači, protože si příběh nechávají vypravovat před spaním.
V závěru knihy vybízíte čtenáře, aby se vydali k domu, kde bydlela Anetka, za Ježčím pařezem a hráškovým polem. Máte od dětí a jejich rodičů zpětnou vazbu? Posílají vám fotografie z těchto výletů? A jaké další destinace chystáte pro ty, kteří nebydlí v Praze?
Zatím moc reakcí nemám, kromě
těch: je to dobrý nápad. Způsob, jak přenést příběh i do reality a poslat
čtenáře za dobrodružstvím, si u Kuliferdy teprve testuji. Odkaz z knihy na
webové stránky mi umožňuje výlety přetvářet, aktualizovat, vymýšlet nové
destinace. Vznikají třeba nové figurky, které obohatí cestu za Kuliferdou,
představuji si daleko propracovanější výpravy. U mé nové knihy Poplach
v slepičím rajónu, která právě vychází, už bude výlet ještě propojenější s
knihou. Děti se vypraví k domku slepičí babičky a tam najdou razítko,
které vtisknou do knihy a tím si doplní obrázek, který tam je.
Pohádku O Kuliferdovi ilustroval Jaroslav Soumar. Jak jste se spolu dali dohromady jako autorská dvojice?
Jezdil jsem v rámci jednoho
projektu po školách v republice. On je učitelem na ZUŠ v Polici nad
Metují. Okamžitě mě zaujal svým způsobem práce s dětmi.
Váš další počin s panem Soumarem je zajímavá kniha Dobrodružství animace. Je kniha určená jen pro děti, nebo si na své přijdou i dospělí?
Je určena primárně pro děti, i
pro velmi malé děti řekněme pětileté. Jen poslední kapitola je věnovaná práci
s počítačem, s potřebným programem, jinak jsou to hravá cvičení.
Samozřejmě bude zajímavá pro učitele.
Kde pro své knihy čerpáte inspiraci celkově?
Inspirace je všude.
S inspirací problém nemám, nápadů mám dost do konce života. Pro jeden
z mých příběhů mi stačil pohled na toaletní papír. Ale psaní je především
práce, rukopis se musí takzvaně „vysedět“. Psaní vyžaduje disciplínu.
Píšete knihy pro dospělé i pro děti. Pro jakou kategorii se píše lépe?
Asi pro děti, tam se opravdu
ponořím do světa fantazie. Můžu se uvolnit a jen si vymýšlím. Ale mám takové
příběhy i pro dospělé. Třeba Pan Šimral přichází je toho příkladem. U románů ze
života si musím hlídat spoustu reálií, detailů a příběh musí být věrohodný.
Kromě psaní knih se věnujete také jejich vydávání. Založil jste vydavatelství Creatio, které se zaměřuje na knihy, které jste napsal, a na audioknihy vámi namluvené. Uvažujete, že budete vydávat i jiné autory?
Ano. A v podstatě už jsem
vydal i jiné autory. Většinou to jsou ale ebooky. Nejvíce mě ale baví
audioknihy, je to pro mě návrat k vyprávění jako takovému. Právě vznikají
dvě audioknihy autorů z portálu Papyro.
Vytvořil jste také stránky Papyro.cz, kde se sdružují čeští spisovatelé, kteří si své knihy vydávají sami, tzv. samizdatem. Jaká je největší výhoda samizdatu? Kdo se může stát členem?
Každý, koho zajímá jeho knižní
produkce celistvě, záleží mu na tom, s jakým bude spolupracovat
ilustrátorem, jaká bude výsledná grafická podoba. Chce se podílet na propagaci
a distribuci. Je to tedy protipól k tomu odevzdat rukopis do
nakladatelství a tam to nějak udělají po svém. Setkal jsem se třeba s tím,
že nechtěli udělat knihu ve čtvercovém formátu, protože je to dražší. Nešlo o
výsledek ale o peníze. Samovydávání nemusí nutně znamenat menší kvalitu knih
nebo dokonce znouzectnost. Často jde o výtvarníky, kteří si velmi hlídají
výslednou podobu knihy. Markéta Kotková například jezdí i do tiskárny hlídat
barevné odstíny.
Výhodou je svoboda, větší zpětná
vazba od ostatních lidí. Nedostáváte osm procent z nakladatelství, ale
třeba sto procent z prodeje. Musíte se však umět postarat. Sehnat si redaktora,
korektora, ilustrátora, grafika, sazeče, tiskárnu. Umět knihu prodat. Se vším
se snaží Papyro pomáhat. Proto jsem stránky založil.
Další zajímavý obor, kterému se věnujete, je lektorství. Povíte čtenářům, jaké kurzy vedete?
Jsou to kurzy z oblasti soft
skills: komunikační a prezentační dovednosti, asertivita, kreativní řešení
problémů, týmová spolupráce. Učím například studenty žurnalistiky v mluvní a
pohybové výchově, jak mluvit na kameru a mikrofon, jak vystoupit před lidmi.
Věnujete se také divadlu a to
nejen jako herec, ale i jako scénárista. Jaké to je hrát před obecenstvem? A
stejně jako u knih, tak i tady hrajete jak pro dospělé, tak pro děti. A stejně
bude znít i má další otázka: je těžší hrát pro děti nebo pro dospělé?
Vystudoval jsem na DAMU katedru
autorské tvorby a pedagogiky, takže proto hraji autorské věci. Moje první
divadelní představení O Šídlovi a Teplomilovi, i když mělo pohádkový název,
bylo určené pro dospělého diváka. Byla to vlastně pohádková legrace. Ukázalo se
však, že se líbí i dětem. Ani nevím, co je těžší, dost často je totiž obecenstvo
smíšené. Děti samozřejmě musíte doopravdy zaujmout, jinak nezůstanou pozorně a
potichu sedět, ale hrát pro dospělé je také dost těžké. Pro mě je hraní
setkání. Setkání se s lidmi nad určitým příběhem, tématem. Proto také
vstupuji do kontaktu s obecenstvem, zajímá mě takzvané neiluzivní divadlo.
Na „prkna, která znamenají svět“ tedy nelezu proto, abych se předváděl, nebo
něco předváděl.
Na vašich stránkách jsem si přečetla, že jste autorem i několika divadelních her a filmových scénářů. O jaké se jedná?
Už jsem nakousl, že svoje příběhy
často přepíši i pro divadlo, takže to je zhruba polovina divadelních her.
Napsal jsem dva filmové scénáře krátkých filmů, které jsem si sám natočil, a
dva scénáře celovečerního formátu. Jeden byl natočen, je to výukový film pro
mládež o nebezpečích na internetu, druhý scénář je výpravná pohádka a ten ještě
realizován není, dokončil jsem ho nedávno.
Materiál pro povídkovou knihu Příběhy Malého Tibetu jste sbíral na své cestě po Ladaku. Jaká to byla cesta? Dovolenková, dobrodružná či zážitková? Co se vám v Malém Tibetu, jak se Ladaku říká, nejvíce líbilo? Co vás překvapilo?
Už od začátku šlo o projekt, o
spolupráci s neziskovkou Brontosauři v Himálajích, která tam působí
už devět let. O jejich zkušenosti a kontakty jsem se mohl opřít a také jsem tam
celou dobu mé výpravy učil na soukromé škole storytelling a storywriting a
několik nejlepších příběhů studentů se dostalo i do knihy. V podstatě jsem
moc necestoval a soustředil se celou dobu jen na práci na knize. Největší
zážitky tedy byly setkání s úžasnými lidmi. Mluvil jsem například
s devadesátiletým pánem, který byl v padesátých letech pěšky
v Tibetu, a dorazil tam zrovna ve chvíli, kdy musel dalajláma uprchnout ze
země kvůli čínské invazi. Má svůj příběh v knize.
Přijel jsem do Indie a do Ladaku
plný předsudků a odjížděl jsem svobodnější a lehčí o některé mé myšlenkové
stereotypy.
Jste spisovatel, vydavatel, divadelník a lektor. Které povolání je vám nejbližší? Které vám zabírá nejvíce času?
Povolání, ve smyslu vydělávání
peněz na nájem a další věci, je jenom lektorská práce. A často ani to ne. Už
jsem dělal všechno možné: prodával jsem v knihkupectví, dělal jsem řidiče,
krupiéra, osvětlovače… Projekt Papyro je nevýdělečný, vydávání knih a audioknih
je zajímavým přivýdělkem, i když objem této práce stále narůstá. Ale já se
nijak nesnažím fungovat jako výdělečná firma, dělat zakázku za zakázkou by mi
bralo svobodu a čas dělat věci pečlivě a každý s individuálním přístupem.
Povolání, ve smyslu k čemu
jsem v tomto životě povolán, je zřejmě psaní. Tomu se soustavně věnuji od
svých deseti let.
Po náročných dnech musí každý člověk nějakým způsobem odpočívat, vypnout, dobít baterky, jak se říká. Jak relaxujete vy?
Nejraději mám delší procházky
v přírodě, brnkání na kytaru bez ambic stát se hudebníkem, posezení
s přáteli nad sklenkou piva či vína.
Plánujete napsat další knihu? Pokud ano, o čem bude?
Nic neplánuji, protože mám
neustále rozdělané dvě tři věci. Chtěl bych dokončit knihu Zápisky zbabělého
sebevraha a pak také spolupracuji s Hanou Svobodovou, která se věnuje
záchraně mořských želv, na jejím životním příběhu.
Komentáře
Okomentovat