Recenze: VINA (Věra Kadlecová)

Kdo jsi bez viny, hoď kamenem...

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji autorce Věře Kadlecové.
Chci si zakoupit knihu Vina.

Beáta úspěšně dopsala svou první knihu a ke splnění jejího snu už zbývá jenom najít nakladatele, který by ji vydal. Jak se ale ukáže, to bude z určitých důvodů těžší, než se na začátku zdálo. Ani tady totiž na scéně nechybí Evina dcera Ester, která je ochotná udělat cokoliv, aby příběh o její matce nikdy nespatřil světlo světa.

I když je Vina volným pokračováním, časově navazuje na Panenku, takže pokud ji začnete číst hned po dočtení první knihy, budete mít pocit, jako byste v ní pokračovali. A přestože se může zdát, že tato druhá bude zaměřená hlavně na Beátu a její nezlomné odhodlání vydat Evin příběh za každou cenu, není tomu tak.

Děj je sice opravdu mnohem více orientovaný na Beátu, ale odvíjí se trochu jiným směrem. Beáta se dostává do popředí čtenářovy pozornosti a zjišťuje, že poslední měsíce strávila více životem jiných lidí než tím vlastním. Je na čase obrátit pozornost taky trochu na sebe. Ostatně osud má pro ni přichystané další zkoušky a úskalí, které jí berou, ale zároveň dávají a díky nim její postava prochází vývojem, mění se její pohled na život i sebe samou a začíná zvažovat, zda jí zapřisáhlá nezávislost více nesvazuje, než aby jí dávala očekávanou svobodu.

Kromě ní budete mít možnost nahlédnout do životů i dalších postav, zejména Ester, která konečně dostane příležitost vyprávět o minulosti, svém dětství, dospívání a vztahu s matkou a nabourat tak vaše představy, které jste si odnesli z Panenky. Věra Kadlecová jen potvrzuje plastičnost hrdinů. Nikdo z nich nejedná samoúčelně, ale ke svému chování dospějí určitou cestou, z nějakých důvodů, které nikdy nejsou vykresleny tak, abyste je začali litovat a omlouvali jejich prohřešky, ale naopak nastavují zrcadlo každému z nás.

Stejně jako my se i oni brání odkrytí svých slabin a bolestivých míst. Proto nečekejte kdovíjaká odhalení. Pro pozorovatele nejde o nic šokujícího ani fantaskního. To by se do tak realisticky položeného románu ani nehodilo. O to skutečnější dojem to ale vytváří. Společně s faktem, že stejně jako tomu je v běžném životě, ani tady někteří nevyužijí druhé šance a nepoučí se ze svých chyb.

Beátiny části psané ich-formou, které zaujímají největší část, jsou prokládány pohledem vypravěče zaměřeného na vzpomínky a současný život Ester a krátkou dějovou linku na první pohled neznámého muže, který jako by se zjevil odnikud, přesto je důležitým prvkem uzavírající kruh.

Co může být pro některé čtenáře matoucí, jsou části psané er-formou. Ty, které se týkají Ester, jsou psány kurzívou, ať už se jedná o návraty do minulosti nebo přítomnost, takže čtenáři může chvíli trvat, než se zorientuje a jednotlivé texty od sebe odliší. Druhá připomínka směřuje k vyprávění výše zmiňovaného mužského hrdiny, které se sice odehrává v přítomnosti, ale ne všechny jeho části se vyvíjí paralelně ve stejném čase jako zbytek děje.

Co se týče stylu psaní, přijde mi ještě vypilovanější, text díky tomu přirozeně plyne. Pryč jsou krkolomnější věty, které se sem tam v Panence vyskytovaly. Vina je povedeným pokračováním, jež společně s Panenkou představuje propracovaný psychologický příběh tvořený mozaikou různorodých postav, které ať už jsou více či méně sympatické, mají své slabé i silné stránky, se podobají lidem z běžného života více, než by se některým z nás mohlo líbit. Nenajdete tady dobré a špatné hrdiny, jsou tu pouze lidské bytosti se vším, co k nim neodmyslitelně patří. Je nutné podotknout, že bez předchozí Panenky byste Vinu dostatečně neocenili. A dá se to říci i v opačném pořadí.

Ke knižní obálce nemám co dodat. Zajímavá, neotřelá, rozhodně zaujme na první pohled. Spojení odlišných prvků v jeden celek se opravdu povedlo. Autorkou je Dominika Rejzlová.

Beata dopsala knihu a chystá se splnit slib daný Evě. Slib je zavazující, posvátný a radost z hotového díla kalí jen nešťastná sebevražda hlavní hrdinky. Rukopis tím získá na ceně, což dojde hned prvnímu nakladateli.

Co v knize je však hrozbou pro Ester, co ji plní děsem a hysterickou nenávistí nejen k mrtvé mámě, ale i k Beatě? Proč se třese strachy, že se nadobro znemožní před svým bratrem Arnoštem a kamarádkou Lucií, vyjde-li ta kniha? Do boje s Beatou nastoupí v plné zbroji, ale do hry náhle vstoupí člověk, se kterým nepočítá. Kdo to bude i s čím dalším se musí vyrovnat novinářka Beata, se dozvíte ve volném pokračování Panenky.

Věra Kadlecová: Vina
Nakladatelství: Klika
Rok vydání: 2016