Recenze: KRÁLOVNA ZE ŽELEZNÉ HORY (Jana Brnušáková)

Fantasy pohádka s mravním ponaučením

Za recenzní výtisk děkuji autorce Janě Brnušákové.

Chci zakoupit pohádkovou fantasy Královna ze Železné hory.

Kniha je prvním pohádkovým počinem kladenské rodačky Jany Brnušákové, která má na svém kontě i sbírku poezie Na křídlech holubic. V této knize Královna ze Železné hory autorka skloubila pohádkový námět s prvky fantasy a doprovodila je malebností poezie.

Hlavní hrdinka Betka se z ničeho nic musí zhostit prapodivného úkolu. Místo toho, aby se věnovala dívčím záležitostem a připravovala se na manželství, musí najednou hlídat stádo a být ochráncem tajemného království. Do nitra její země totiž zavítalo zlo. Betka a její rodina jsou pro své milované město jedinou záchranou. Každému je svěřen důležitý úkol, na jejichž splnění stojí život celého království. Jak se jim povede?

Musím uznat, že mi chvíli trvalo, než jsem se zorientovala v tom množství postav, názvech království a tajemné minulosti. Nakonec jsem si ale dokázala vše spojit a utvořit si tak pomyslný řetězec toho, jak na sebe vše navazuje. Je znát, že autorka má prostředí i historii fantasy světa promyšlené a myslí i na detaily. Přesto je čtenář docela rychle vhozen do toho všeho bez záchranného lana. Hned na prvních stranách se musí vyznat nejen v rodokmenu Bet, ale také v politické situaci království, ve kterém dívka žije.

Postav je v příběhu mnoho. Z větší části se vyprávění točí kolem Bet, ale seznámíme se také s jejím starším bojovným bratrem Rianem, otcem – kovářem Rufem, který doprovází na cestách krále Arnise. Hned ze začátku je čtenáři zřejmé, že královská družina má potíže a nejsou o ní žádné zprávy. Vládnout tedy prozatím musí královská dcera Brenda s bratrem Aravenem. Oba dva jsou na vládnutí mladí a nezkušení, proto mají proradného a mocichtivého rádce. Ten však není tím, za koho se vydává a ve světě kouzelných bytostí dostal mnohá jména jako například Hvězdář.

Bet je mladá kurážná dívka, která se vzpírá společenskému postavení a většinu knihy je oděna do mužských šatů. Její věk nebyl specifikován, není to pro čtenáře důležité. Hlavní jsou činy a úkoly, které je schopná podstoupit. Její oddanost pro rodinu a stesk po domově formují její odvahu. Dostává se na mnohá scestí a ač párkrát sejde z vyhraněného úkolu, za svoji dobrosrdečnost získá pár přátel, kteří ji rádi ukáží správnou cestu. Bez svých pomocníků by daleko nedošla.

Jedná se o fantasy příběh, ve kterém jsou nadpřirozené bytosti jako strdimilové, skřítkové, víly, mluvící zvířata a nadpozemsky krásné královny.

Autorka se z větší části orientuje na popis prostředí a u postav tak dává prostor čtenářově fantazii. Ve formě vyprávění používá krátké a úderné věty. Příběh je psán z pohledu třetí vševědoucí osoby. V pohledu se střídá Bet, její otec Ruf a bratr Rian, občas čtenář nahlédne také do mysli zvráceného rádce.

Pohádková kniha je směřována spíše k mladšímu publiku, přesto je zde značný motiv boje, válek a také smrti. V celém příběhu se prolíná hlavní poslání typické pohádkám – boj dobra se zlem. Chvíli mi trvalo, než jsem se do knihy opravdu začetla a jakmile nastala chvíle pro úkoly, příběh rychle odsýpal. Děj je dynamický a akční a rozhodně jsou chvíle, kdy je čtenář překvapen. Nejde říci, že by šlo o snadnou cestu a putování Betky. Ba naopak, vyskytuje se na její cestě vždy něco, co zkouší její charakter a navíc nechává čtenáře v bdělém stavu. Betka sama prochází vývojem stejně jako úkol, který jí byl dán. Na konci knihy je čtenáři představena Betka jako vyzrálá a světaznalá žena.

Na konci knihy lze najít ponaučení. Každý si na něm může najít to své. Mě především připomnělo pravidlo „poslouchej své srdce“, ale najdeme zde také například „s pravdou nejdál dojdeš“ nebo „chamtivost se nevyplácí“.

Na knize se mi líbí malé detaily, které tvoří z obyčejné postavy něčím výjimečného hrdinu. Například Betky bezedná kabela. Na své cestě do ní vždy něco přihodila a zdá se, že kabela nemá dno. Což mi připomíná hrdinčinu odvahu, která zdá se také nezná mezí.

Co by se dalo vytknout a možná je to podnět pro autorku k dalším počinům, byl nedostatek vizuální orientace v příběhu. Myslím si, že čtenáři by jistě nepohrdli mapou či možností představit si některé postavy skrze malby. Děj se více než na charakteristiku hrdinů soustředí na cestu a dobrodružství, která je čekají. Je zde spoustu motivů putování a to hned z hlediska několika postav. Mapa by jistě usnadnila lepší orientaci. Možná nás autorka překvapí v dalším díle? Co mě občas bilo do očí, byla neurčitá zájmena – některý, nějaký apod.

Kniha je velmi čtivá a akční a jak jsem avizovala dříve spíše se soustředí na popis a cestu, než na postavy a jejich charakteristiku. Možná je to dané také množstvím postav. Kdyby byl každý dopodrobna rozpitván, kniha by čítala daleko více stránek. Ale právě to mi v příběhu chybělo. Jako pohádka je to velmi fantaskní příběh, ale chybělo mi vžití se do postav a objevení trochu více z jejich nitra. Ráda bych, kdyby se třeba autorka u některých věcí déle pozastavila.

Knižní obálka: tištěné vydání knihy je ve formě paperbacku, je úzké a snadno se nosí na cesty. Obálka je tajemná a lahodí oku, neměla jsem s ní žádný problém.

Pohádkový příběh plný záhadných bytostí, dobrodružství i kouzel.
Mladičká Bet opouští milovaný domov i zvláštní obyvatele z Království pod horou. Hned na počátku cesty je zřejmé, že splnit přání tajemné Luny se neobejde bez překážek. Na dívku ale nečeká jen nebezpečí. Osamělou pouť obohatí nejprve záhadní pomocníci, později také noví přátelé. Zlé síly zasáhnou i do osudu dalších členů její rodiny.
Pokud všichni splní svěřené úkoly, mohou přispět k záchraně Severního království. Mezi napětím a překvapivými momenty najde čtenář zároveň poetický pohled na rozmanitou přírodu.

Nakladatelství: Klika
Počet stran: 224