Recenze: EVA A KNIHA POZNÁNÍ (Dana Beranová)

Ekologická pohádka pro děti

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji autorce Daně Beranové.

Měla jsem tu čest přečíst si a zrecenzovat prvotinu Dany Beranové Eva a Kniha poznání. Když u mě přistál recenzní výtisk s popisem, že se jedná o dětskou knihu s ekologickým podtextem, nemohla jsem se dočkat, až se do ní pustím. Knížku s takovým tématem jsem ještě nečetla.

Jedenáctiletá Eva jede se sestrou Sárou a rodiči k moři. Radost přeruší až automobilová nehoda. Eva se Sárou jsou vymrštěny ven z auta k nedalekému lesu. Po chvíli přijíždí sanitka, nakládá rodiče, kteří jsou v bezvědomí, a odjíždí pryč, aniž by si všimla Evy se Sárou. Aby překvapení nebylo dost, objevují se tajemní stromidé, kteří Evě sdělí, že je První dítě, vyvolená, a že má zachránit planetu Zemi před zánikem. Začíná dobrodružství, o kterém se Evě ani nesnilo.

V těžkých chvílích i člověk ocení malý projev náklonnosti, jako by mu někdo nabízel celý svět.

Už z popisu děje a anotace můžete poznat, že tato kniha je cílená na děti. Celý děj je zaměřen na Evu a její dobrodružství při získání Knihy poznání. Byla jsem zvědavá, jak se autorka popere s příběhem, protože anotace už na první pohled vypadá jako ukázkové klišé – holka, která je úplně obyčejná, se jednoho dne dozví, že je vyvolená a že musí zachránit svět. Podle mě to autorka zvládla docela obstojně, v příběhu se sice někdy klišé objeví, ale není to nic strašného, co by vám mělo extrémně vadit. Dana Beranová si navíc nechává pootevřená vrátka pro další díl plánované tetralogie. Knížku si ale můžete přečíst jako samostatný titul – nenarazíte na žádný cliffhanger.

„Jestli jsi už skončil, Taxi, tak bych začala,“ ozvala se Piniata. „Tenhle pravěk asi bude především na mně.“

Román je psaný v er-formě, což je trochu škoda, protože ich-forma by dodala knížce na svižnosti. Děj se ze začátku zbytečně vleče, autorka možná až zbytečně popisuje, jak se cítí Eva. Její pocity člověk vyvodí ze situace tím, jak se chová, jak sebou škube, jak se červená.

Upřeně se zadívala na hromádku Armilárie, vztáhla obě ruce ke středu Kruhu a světlo zesílilo. Eva se ohlédla po světle a uznale zvedla obočí. Hned na to se vrátila na svoje místo k Sáře. „To jsem nevěděla, že ta jejich houba je na dálkový ovládání,“ pronesla Sára.

Eva byla sympatická hrdinka. Autorka ji zobrazila jako normální holku, která se ve škole snaží, ale moc jí to nejde v tělocviku. Také se občas něčeho bojí, na něco má vztek, z něčeho je smutná. Žádná Mary Sue hrdinka. Ale beze sporu nejlepší postavou celého příběhu je Evina starší sestra Sára. Její vtipy si nelze nezamilovat. Ostatní postavy jsou především stromidé. Bohužel je občas oříšek se zorientovat ve jménech, zvláště pokud knížku odložíte a vrátíte se k ní za den, za dva. Podle mě, pokud by tu bylo postav o krapet méně, jednodušeji bych se v celém příběhu orientovala.

Kniha se zabývá aktuálním tématem – globálními změnami počasí, globálním oteplováním a ekologickými katastrofami. Hlavní linka se točí okolo Evina dobrodružství a její snahy o záchranu naší planety pomocí zkrocení živlů. Děj se také zaměřuje na přátelství se stromidy a Sárou a poznávání sama sebe. V tomto ekologickém románu jde především o zamyšlení nad tím, jak se k naší přírodě a Zemi samotné chováme.

„A přinesly světu papír,“ doplnil obřadně Taxus.„A písemky,“ doplnila tragicky Sára.

Jediné, co bych knize vytkla, jsou občasné chyby v psaní čárek a v psaní přímé řeči. Já si na to dost potrpím, ale běžnému čtenáři by něco takového nemělo vadit (spíše to ani nepostřehne).

Kniha je určena pro mladší čtenáře, ale můžou si ji přečíst i jejich rodiče. Bohužel si myslím, že ostatní by si příběh tolik neužili. Pokud je vám patnáct let a více do knihy se nepouštějte - mohli byste být zklamaní kvůli jednoduchosti příběhu a jeho zpracování.

Moc se mi líbí obálka knížky. V jednoduchosti je krása a tady to platí dvojnásob!

Jedenáctiletá Eva vyráží s rodiči a starší sestrou Sárou autem k moři. Po těžké havárii se však obě děvčata ocitají v lese, kde objeví dosud skrytý fantasy svět. V něm se jim stanou průvodci i rádci stromidé – bytosti žijící v dokonalém souladu s přírodou. A tak Eva, která se od nich dozvídá, že je vyvolená, poznává lidmi dávno zapomenuté nadpřirozené bytosti, letí za mořskými pannami, je zajata hejkaly, na klisně patronky koní překoná stovky kilometrů, jen aby získala vzácnou a po generace loupenou i darovávanou Knihu poznání. Dokáže s její pomocí naplnit své předurčení a zkrotit první ze vzbouřených živlů? O tom je právě Eva a Kniha poznání.

Dana Beranová: Eva a Kniha poznání
Nakladatelství: Beletris
Rok vydání: 2014