Recenze: SMRTÍCÍ LÁSKA (Dagmar Galas)

Detektivka, na které by bylo potřeba zapracovat

Za recenzní výtisk děkuji autorce Dagmar Galas.

Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Detektivní román zasazený do prostředí amerických měst – Richmondu a Atlanty. Příběh Jane Hartové, která jak se zdá, se narodila pod šťastnou hvězdou. Ve svižně napsaném prologu se dozvíme vše podstatné z jejího života, což oceňuji. Autorka se vyhnula zdlouhavému začátku, který by nebyl ničím přínosný, a skočila rovnou do děje. Život Jane by nejspíš zůstal na růžovém obláčku, kdyby do své jazykové školy za přímluvy kolegů nepřijala Emily Hamiltonovou. Emily ví, co chce a neváhá si za tím jít. Svede Janina manžela Daniela a začne spřádat plány, jak se dostat na Janino místo nejen po Danielově boku.

Námět posedlé ženy, která se vetře mezi spokojený pár a dostane muže hlavní hrdinky na svou stranu, není ničím novým. V takovém případě se mužský hrdina ani příliš nebrání a navzdory šťastnému manželství okamžitě podléhá neznámé ženě. Toto klišé se objevuje i tady. Daniel společně se zábranami přichází také o veškerou důvěru a pochopení vůči Jane a jak už to tak bývá, jakékoliv její námitky ohledně Emily smetává ze stolu.

Zpočátku jsem se obávala, že příběh bude podle klasického scénáře béčkových americký filmů. Naštěstí se stalo něco, co jsem neočekávala a co zamíchalo kartami. Ten zvrat je určitě velké plus. Díky němu jsem měla chuť zjistit, jak to bude dál. Bohužel dále převažují spíše mínusy. Přestože text je čtivý a stránky díky tomu ubíhají velmi rychle, je dost neučesaný a potřeboval by projít korekturou. Takhle působí jako by byl úplně první verzí s opakujícími se slovy, zbytečnými větami a bohužel i nevěrohodným vývojem některých situací. I přímá řeč vyznívá často křečovitě, většinou kvůli tomu, že autorka používá určitá spisovaná slova, která se do dialogů nehodí. Na druhou stranu si tuhle snahu sama párkrát podkopává nespisovným výrazem, který se v nepřímé řeči vyjímá jako pěst na oko.

Postavy jsou ploché a nejspíš ve vás žádná nezanechá nějaké větší sympatie. Děj klouže pouze po povrchu, policie je v knížce spíše jen proto, že tam být musí, ale její vyšetřování je více úsměvné než ději prospěšné. Kdo má rád romantiku, dočká se krátkého předvídatelného románku, který by nebyl až tak špatný, kdyby se neodvíjel takovou bleskovou rychlostí. Konec by si zasloužil také mnohem více prostoru. Je uspěchaný a svým průběhem nevěrohodný. Jinak vás ale nijak nepřekvapí. Smrtící láska je kniha vhodná do vlaku nebo autobusu, pokud potřebujete nějak strávit pár hodin jízdy. Pokud přejdete amatérský způsob, kterým byla napsaná, bude na cesty ideální.

Obálka není nijak špatná. Přestože na knihách nevyhledávám obličeje, tenhle je nenásilně zapracovaný do okolních motivů a společně s použitými barvami je příjemný pro oko.

Jane Hartová, majitelka jazykové školy, dala na úsudek svých kolegů a z nutnosti přijala novou učitelku španělštiny. Kdyby se ale bývala poslechla, její život by se teď ubíral úplně jinudy. Její manžel Daniel podlehl svodům Emily Hamiltonové, která nastoupila na toto místo, čehož bude zanedlouho trpce litovat a nebude se stačit divit jaký směr události naberou. Amy Smithová zahlédla na vánočním večírku pro zaměstnance školy, který se konal v domě Hartových, něco, co vidět neměla a stala se tak lovnou zvěří. Její pronásledovatel se ji snaží umlčet i přesto, že ji nechala policie hlídat. Amy se rozhodne uprchnout a vyhledá Briana Scotta - bývalého příslušníka námořní pěchoty - u kterého se snaží najít pomoc.

Dagmar Galas: Smrtící láska
Nakladatelství: Nová Forma
Rok vydání: 2016