Recenze: KŘÍDLA (Gabriela Rinth)

Zajímavý nápad na andělskou fantasy

Jak by to vypadalo, kdybyste se probudili s křídly? Osmnáctiletá Megan byla obyčejná dívka prožívající běžný život i trápení. Při vyhrocené situaci náhle zkolabovala a ztratila vědomí. Od toho dne se od ní začalo žádat, aby se vzdala celého dosavadního života, rodiny, přátel i lásky. To vše jen pro to, že jí začala růst křídla. Dostala se do utajovaného společenství andělů, kteří si svá tajemství za každou cenu chrání. Je možné věřit andělům ve světě plném pravidel, hrozeb, intrik a dřiny? Nedalo by se přeci jen uniknout?

Za recenzní výtisk děkuji autorce Gabriele Rinth
Chci zakoupit dílo Křídla

KŘÍDLA je fantasy román, který se odehrává na území Česka a díky tomu má ke svým čtenářům ještě blíž. Rozhodně vás zaujme zajímavý nápad, který se autorka snažila propracovat a podle mého se jí to podařilo.

Když nás autorka se svým dílem oslovila, tak mě samozřejmě zaujalo, jakým způsobem svou knihu prezentovala na Startovači. Jsem ráda, že jsem mohla Křídla recenzovat, svým způsobem mi rozšířila obzory. :o)

Styl psaní je čtivý. Gabriela Rinth se příliš nerozepisuje a vše působí spíše rychle a úderně v er-formě minulého času. Pro mě bylo neobvyklé, že myšlenky hlavní hrdinky jsou zvýrazněny hůlkovým písmem - obvykle jsou značené kurzívou, což mi osobně přijde příjemnější. V textu čtenář objeví nějaké ty překlepy, ale není to nic, co by ho děsilo na každé stránce. V e-book verzi, kterou jsem dostala ke zrecenzování, a pročítala jsem ji ve Wooku, nebyl text zarovnaný v bloku, což je pro mě prostě základ, ale autorka mě uklidnila, že v tištěné formě je zarovnání přesně tak, jak má být. :o)

„Zrovna jsme si tu říkali, že na novicku máš nějak moc štěstí. Jsi jako štěnice – nenápadná, otravná a nezničitelná.“

Megan se svým čtenářům na začátku představí a dokonce vysvětlí i původ svého jména. Prožívá dny jako každý běžný puberťák, a tak není divu, že se brzy ocitáme na tahu, kde však nic nedopadne podle jejich představ. Najednou se ocitá v klášterní nemocnici u Karlových Varů, která se nazývá Andělská Hora a zjišťuje, že se jí život obrátil o sto osmdesát stupňů, aniž by se o to nějak přičinila. Náhle se ocitá ve víru a musí se přizpůsobit, protože na tom závisí životy...

„Nevěř jim! Nevěř jim nic, co budou říkat! Jsou to šílenci! Je to sekta mutantů!“ řval Richard, jako smyslů zbavený.

Hlavní hrdinka Megan mi přišla jako sympatická dívka, dokud jsem si nepřečetla její myšlenky, které mě víc a víc utvrzovaly v tom, že je dost svérázná a odsuzující. Nebylo mi to příjemné, ale nevadilo mi to, jelikož mi díky tomu přišla postava o to věrohodnější.

David je Meganin přítel, který se postupem času vybarví. Je tam jeden okamžik téměř uprostřed knihy, který mi tedy nesedí a příliš nechápu, proč se zachoval takhle, ale jinak to byla rozhodně zajímavá postava. Jak moc zajímavá se ukazuje časem...

Simon je kamarád, který se nevzdává a snaží se dostat k tomu, co ho nejvíce láká a těší. Sympatický muž, který se nenechá odradit pár řečmi a snaží se věcem přijít na kloub...

Některé postavy působí reálněji než jiné. U některých hrdinů mi občas určitě výstřelky či chování až natolik věrohodné nepřišlo, neměla jsem pocit, že by to odpovídalo charakteru, který se autorka snažila nastínit, ale nevidím to jako nějaký velký problém. Někteří čtenáři si toho všimnou, jiní to řešit nebudou a více je nadchne samotný příběh.

Problém v knize nastává ohledně postav v následném představování, když se Megan dostane mezi skupinku dalších teenagerů, kteří jsou jako ona. Takové neefektivní způsoby seznámení s hrdiny nemám ráda, jelikož čtenáři toho příliš nedá. Orientace v textu se zhoršuje, jelikož jsou všichni představení takřka najednou a postav je tam na tak útlou knihu větší množství, než bych očekávala. Ihned na začátku se totiž setkáváme s Meganinou partou, už tam padají různá jména, která vlastně ani nejsou nijak zvlášť důležitá. Později ve společenství je čtenář více a více zahlcen. Určitě by bylo vhodnější, kdyby autorka postavy nepřidávala, ale spíše se zaměřila na vedlejší, které mají pro děj účel a využila je více, než aby se tam míhali noví a zbyteční hrdinové.

„Co tady děláš?“ zaúpěla Megan. ONI HO ZABIJOU. Ta myšlenka otřásala jejím nitrem a poplašeně se začala rozhlížet po letadle. Nikdo však nejevil žádné známky pozdvižení nad tím, že s nimi cestuje člověk. Nezasvěcený člověk. Hrozba!

Příjemně mě udivilo, jak autorka promyslela téměř vše, co se andělů týká. Konspirační teorii, fyzické změny i samotné společenství a další. To působí velmi důmyslně a rozhodně oslňuje.
Gabriela Rinth se snažila vylíčit to nejdůležitější, co se odehrávalo v institutu Andělská Hora včetně různých výcviků, šikany i nových přátelství, které mezi sebou andělští rekruti navazovali.
V samotném ději se střídají klidnější okamžiky s těmi akčnějšími, takže to působí vyrovnaně a především se to příjemně čte.

I trocha té romantiky se v knize najde. Pro mě jí tam bylo třeba málo, ale zas se mi líbilo, že autorka se nenechala strhnout a vylíčila ji takto efektivně a navíc dala čtenářům možnost doufat, že bude něco víc i v dalším díle. ,o)

Závěr knihy vlastně... A nemohu prozradit nic, protože by to sice zaujalo a nalákalo, ale rozhodně by to byl spoiler. Takže osobně se mi konec knihy líbil. Závěrem románu je spíše příslib toho, co čtenáře bude asi tak čekat v dalším díle a jakým směrem se bude Meganino dobrodružství ubírat.

Podle mého je škoda, že se autorka více nerozepsala u některých okamžiků a nerozvedla je, protože děj působí uspěchaně a zbytečně urychleně. Tím pádem jsou i některé situace méně uvěřitelné stejně jako postavy, protože na těch sto čtyřiceti čtyřech stranách se nepovedlo charaktery řádně vylíčit tak, aby působily více uvěřitelně. Kniha potenciál rozhodně má, ale není tak propracovaná, aby uspokojila i náročnější čtenáře.

Tento příběh začínající autorky mě mile překvapil. Ačkoliv má své nedostatky, tak nápad pro mě byl neobvyklý, čtivý a hodně zajímavý, takže mě čtení rozhodně lákalo.

„Svým způsobem se jedná o genetickou raritu. Máte velmi vzácný gen, který vám dává křídla.“

Pokud máte rádi fantasy, kterým vévodí bytosti s křídly, pak věřím, že vás román zaujme a vy se na nějaký čas ztratíte ve světě, který je tak blízký a přesto vzdálený a láká k tomu, aby čtenář takové dobrodružství prožil. :o) Křídla bych doporučila spíše nenáročným čtenářům, kteří hledají odpočinkovou četbu a přitom chtějí zažít i něco akčnějšího.

Není to zrovna můj styl, ale musím uznat, že je opravdu zvláštní a oko čtenáře zaujme.

Nakladatelství: Tribun EU
Rok vydání: 2016