Recenze: ...A VÍTR CHYTIT ZA PAČESY! (Al Da Bianco, V. Z. Bílá)

Hodnotné a nápadité dílo

Rozvesel mě svými radostmi...
Rozplač mne svými ztrátami...
Vyzpovídej se mi ze svých hříchů...

Za knihu děkuji autorovi Al Da Bianco

Chci zakoupit ...a vítr chytit za pačesy

Velmi neobvyklá básnická sbírka, jelikož mimo poezie obsahuje také ilustrace s dětskou tématikou a i mikropovídky. Pro mě toto dílo je velmi hodnotné, protože má svou duši. Autor do ní vložil své názory a snaží se čtenářům nenásilně rozšířit obzory. Podle obálky byste ji možná zařadili mezi knihy pro děti, ale já si jsem jistá, že zaujme nejen děti, ale i dospělé čtenáře, kteří v ní najdou spousty zajímavých informací, se kterými se mohou ztotožnit.

Styl psaní se nedá snadno posuzovat, jelikož dílo obsahuje velké množství textů a každý je neotřelý a originální. Básně mají rytmus, některé více, jiné méně. Podle toho, jaký rým autor zvolil, najdete několik různých typů, díky tomu poezie působí o to více emotivně. I styl prózy se mění. Někdy je nadlehčený, jindy silně reálný. Pokaždé je text překvapením.

Na bílém obzoru rozsochatý jasan
větvemi holými kolemjdoucím kyne
a černý kos na spodní větvi do světa hlásá,
že brzy ožije, co na podzim  hyne.

Nebylo pro mě snadné hodnotit tuto knihu, protože se mi skutečně zalíbila, ale je natolik obsáhlá a snaží se zasáhnout do více směrů, až je problémem napsat čeho všeho se týká. Autorovy záměry jsou jasné - chtěl do knihy vložit sám sebe, své názory a pohledy na život. Myslím, že toužil sepsat život samotný a ačkoliv je to nemožné, hodně se tomu přiblížil a poukázal na svět v pestrých barvách (to ještě více podtrhují barevné ilustrace).

Den po dni každý za svým kolektivním osudem...
Den po dni každý svou zlatou střední cestou...
Den po dni každý na své šmouhaté svědomí...
Den po dni každý z nás je blíž svému procitnutí...

Podle mého se kniha týká zkrátka života - vypráví jej téměř od A do Z a nevynechává nic. Nevyhýbá se ani politice, různým názorům na dění ve světě či v naší zemi. Poukazuje na dětskou mysl, ale jednání dospělých, které je někdy k pousmání a jindy k pláči.
Emoce z některých textů jsou cítit více, z jiných méně. Záleží, jak je čtenář otevřený a co na něj víc zapůsobí a osloví jej.

Poezie se mi líbila, i když já mám básně jako koníček a obvykle je nehodnotím, takže můj názor je čistě názorem lajka. Čpí zní lehkost, i když se zaobírá vážnými tématy. Působí prostě, ale přitom z ní vyčtete silné názory. Každá měla něco do sebe. Čišela z nich kulturní hodnota, emoce a myšlenky.

Próza v této publikaci zaujme příběhy ze života, které vždy skrývají nějaké hlubší poučení nebo jen názor na věc. Mně osobně zaujalo, s jakou netečností je autor líčil, jako by se ho to ani nedotýkalo, ale přitom z nich jsou cítit emoce.

Ať nevidí moc černě
od malička hned
tenhle náš šedivý
okoukaný
nudný
dospělácký
svět.

V jednoduchosti je krása, což autoři knihy pochopily, jelikož tomu přizpůsobily nejen své kresby, ale také tvorbu, která může z počátku působit jednoduše, ale přitom v sobě skrývá poklad. Ilustrace jsou prostě kouzelné, dětsky promyšlené - je z nich vidět, že dítě dokáže kreslit duší a srdcem. I když jsou kreslené dětskou rukou (nebo právě proto), tak jsou natolik krásné a originální, plné dětské nevinnosti, až sbírku skutečně pozdvihují na neobyčejnou.
          "Nevěřím, že je Bůh, ale znám Peklo!
A ne nijak vzdálený zmazaný sazemi,
to peklo je kolem nás, je tady na Zemi!"

Tato kniha není pro každého. Pokud máte otevřenou mysl a chcete neobyčejný zážitek. Toužíte po něčem, co vám obvyklé dílo dát nemůže, pak právě ...a vítr chytit za pačesy je tím správným lékem, pokud vám chybí rozhled a kouzlo života. Otevírá oči, povznáší a povzbuzuje. Jestli nejste ten typ, který se dokáže nadchnout pro neobvyklé věci, pak vás neosloví...

Je opravdu pestrá, jak vidíte samy. Někomu to může připomínat nějaké patlání, ale mně to naopak přijde velmi originální.

…A vítr chytit za pačesy vnímám jako básnický deník nebo osobní zpověď člověka citlivého, vnímavého, kterého řada věcí kolem nás sice štve, ale zároveň dokáže vidět „všechny krásy světa“. Líbí se mi písňová forma mnohých básní, zajímavé obrazy, na první pohled prosté, téměř prozaické, ale kolik hloubky a lyriky se za nimi skrývá, volný verš i práce s rýmy a rytmus uplatňující se i v krátkých prózách. Obdivovala jsem krásné sonety a hlavně upřímnost autora. Hned na začátku mě zaujalo Malé hraní s abecedou a mohla bych pokračovat, až bych vyjmenovala většinu básní. A protože jsem autora čtyři roky znala a také jeho spolužačky a spolužáky, musela jsem po přečtení básně Jsi částí mého světa na chvíli knížku odložit. Aleši, pište dál. A Violko, ty hodně kresli a maluj.
PhDr. Marta Mrázová

Nakladatelství: Sám i z dat, Aleš Bílý

Rok vydání: 2015