Recenze: RYBÍ SLIBY (Daniela Krolupperová)

Vílí putování od potůčku k moři

Rybí sliby (Daniela Krolupperová, ilustrace Eva Chupíková, nakladatelství Portál)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Spisovatelka Daniela Krolupperová patří mezi oblíbené a kvalitní autory literatury pro děti a mládež. V projektu jsme již uvedli recenze na její knihy Vánoční tramvajSněhová vílaPolární pohádkaJde sem lesem a Zákeřné keře. Roku 2011 vydalo nakladatelství Portál titul Rybí sliby. O jeho oblíbenosti mezi čtenáři svědčí i to, že roku 2016 se dočkal už druhého vydání. Seznamte děti s koloběhem vody na Zemi a vodními živočichy, a to zábavnou formou pohádkového příběhu.

Mořská panenka Helenka, stejně jako její družky, tančí na břehu moře. Zalíbí se mořskému černokněžníku Mořemorovi, který si ji vyhlédl za ženu. Ona se však zaslíbila hodnému a skromnému ráčkovi poustevníčkovi. Za trest Helenku kouzlem přenese z moře k pramenu horského potůčku. Panenka musí překonat spoustu nástrah, aby se dostala zpátky domů. Od každé z ryb, které potká, dostane slib pomoci. Sedm slibů zlomí kouzlo. Vydejte se spolu s panenkou na cestu a poznejte celou řadu ryb, vodních živočichů i rostlin.

Příběh zdařile kombinuje faktické informace o rybách s pohádkou. V úvodu téměř každé kapitoly nacházíme celostránkovou ilustraci ryby se stručným popisem jejích vlastností. Setkáme se tak například s kaprem, okounem, pstruhem, sumcem či lososem. Na závěr jednotlivých kapitol jsou připojeny otázky s klíčem, sloužící k upevnění získaných poznatků. Vypravování je klasické, očima vypravěče, děj je čtivý a napínavý.

V knize se setkáme se dvěma druhy ilustrací. Má je na svědomí oceňovaná ilustrátorka Eva Chupíková. První souvisí s příběhem, jsou zasazeny do vodního prostředí. Druhý typ kresby obsahuje také popisky a poměrně věrně znázorňuje rybu, o které bude v kapitole řeč. Výtvarné ztvárnění je velmi sugestivní a rychle si podmaní nejen děti, ale i dospělé.

Tento příběh se mi zdál oproti ostatním ze série trochu slabší, přesto autorka vytvořila hravou učebnici přírodopisu a pěkný, i když trochu tuctový pohádkový příběh, díky němuž se čtenáři seznámí s vodními tvory – komáry, šídlem, žabákem přes netradiční živočichy, jako perlorodku až po ryby. Čtenáři se tak dozví o výjimečných živočiších, např. ráčku poustevníčkovi. Zajímavostí je, že záporně chápané postavy se vyskytují v dobrém světle, např. komářice, která panence pomůže.

Díky pohádce a přehledu ryb v jednom se děti pobaví i nenásilně poučí. Určitě bych knihu doporučila k předčítání už dětem předškolního a mladšího školního věku.

Pohádkový příběh vypráví o mořské panence, kterou bídný černokněžník Mořemor zlým kouzlem odnese daleko od rodného moře až k prameni horského potůčku. Panenku čeká strastiplná cesta domů. Naštěstí jí pomohou dobří tvorové, kteří žijí ve vodě a kolem ní. Děti se při čtení nenásilnou formou seznámí s nejběžnějšími živočichy i rostlinami v okolí vodních toků a moře, a zároveň také s koloběhem vody (horský pramínek vytvoří potok, který se vlévá do říčky, říčka do řeky a řeka do moře). Za každou kapitolou následuje několik jednoduchých otázek, aby si děti upevnily v paměti nabyté znalosti. Knížka je určena předškolákům a dětem mladšího školního věku.

Daniela Krolupperová je překladatelka, novinářka, spisovatelka. Za dětské knížky získala v letech 2003 a 2006 Cenu učitelů. V Portálu vydala Putování za nejmocnějším kouzlem (2007) a několikrát oceněné Zákeřné keře (2010).

Nakladatelství: Portál
Ilustrace: Eva Chupíková
Rok vydání: 2016