Recenze: LÁSKA, SEX A LAJKY (Marek Cabák)

Co nelze změřit na lajky, to neexistuje

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Marku Cabákovi.

Marek Cabák je začínající český autor, který debutoval v loňském roce se svým románem Láska, sex a lajky. O samotném autorovi toho zatím není moc známo, ale pokud vás zaujala jeho tvorba a chtěli byste si z ní přečíst něco dalšího, můžete tak udělat na jeho blogu.

Karel s Josefínou rozhodně nejsou typickým párem. Je to tím, že jsou influenceři, a to, co dělají, berou nesmírně vážně. Většinu svého volného času tedy tráví na sociálních sítích nebo přemýšlením o nich. Jelikož jsou oba soutěživí, neustále se snaží vymýšlet nové a zábavné věci, kterými by získali co největší pozornost.

„Jste nemocní. Vaše diagnóza je jednadvacáté století,“ říkal jsem občas Karlovi. (str. 5)

Nápady, se kterými oba přicházejí, jsou stejně ztřeštěné jako oni sami. Jednou Karel například vyhlásí soutěž, kdo dokáže za jeden den absolvovat více schůzek s potencionálními partnery. Na důkaz se s jednotlivými lidmi vyfotí. A aby to neměli tak jednoduché, vypíší si k tomu ještě další dvě kategorie: nejšílenější rande a větší počet přijatých pozvánek na druhé rande. Pro někoho něco absolutně nepředstavitelného, ale pro Karla s Josefínou jsou takové věci na denním pořádku.

„Nikdy moc neřešili, co by se mohlo stát, kdyby… Ani se nezaobírali myšlenkou, proč něco nejde, nebo proč by to třeba jít nemohlo. Prostě do věcí šli a šli do nich po hlavě.“ (str. 15)

Vypravěčem příběhu ovšem není ani jeden ze zmiňované dvojice, ale Kristián, kamarád a bývalý spolužák Karla. To byl dle mého názoru od autora dobrý tah, protože se čtenář na celý děj dívá z jiného úhlu pohledu. Nejen že se pomocí Kristiána dozvídáme o všech těch věcech, které Josefína s Karlem podnikají, ale také nahlédneme do jeho osobního života, jenž se od života naší ústřední dvojice poněkud liší. Nežije tolik na sociálních sítích a právě se seznamuje s Terezou, svobodnou matkou, ke které ho něco přitahuje.

Myslím, že kdyby tato kniha byla seriál, kapitoly by tvořily jednotlivé díly. Každá totiž vypráví o jiném zážitku a tématu. Ty na sebe navzájem navazují a tvoří tak jeden hlavní příběh. Jazyk je velmi jednoduchý, stejně tak i věty. Co pro někoho na druhou stranu nemusí být zrovna přitažlivé, je obecná čeština, jíž je příběh vyprávěn. Čtenář, který se s ní nerad takto setkává, by se tomuto dílu měl raději vyhnout obloukem. To samé platí i o vulgarismech.

Nejsympatičtější ze všech postav mi byl Kristián, protože se choval jako správný přítel. Byl tu pro Karla, když ho potřeboval, a to se cení. Karel a Josefína byli relativně nezapomenutelnou dvojicí. Karel mi ze začátku sympatický moc nebyl, ale musím uznat, že jeho postava prošla v rámci děje velkým posunem vpřed. Josefínu jsem si bohužel tolik neoblíbila, ale také u ní došlo k mnoha uvědoměním.

„Ty jsi debil. Prosím tě, zavolej jí,“ řekl jsem a v duchu se ujistil, že hned jak tu bude možnost, tak se na tu Josefíninu fotku podívám.
„Nezavolám. Vyfoť mě.“
„Jsi jak posedlej.“
„Foť, než se nám slunce posune, pak už to nebude tak hezké.“ (str. 97)

Co se mi na knize líbilo, byla její nenáročnost. Byla velmi oddechová a díky krátkosti kapitol jsem se brzy ocitla na jejím konci. Musím také ocenit, že vše nebylo po celou dobu pouze růžové. Karel s Josefínou si zde prošli krizí, s jejíž pomocí si oba dost uvědomili. To se poté projevilo i na samotném konci, který rozhodně bude pro většinu čtenářů překvapivý. Méně mi sedlo, jak byly určité věci okolo Karla a Josefíny zveličeny. Jednalo se hlavně o zážitky týkající se sexu. Chápu, proč si autor zvolil tuto cestu, ale musí také počítat s tím, že to nebude na každého čtenáře fungovat.

Autorův humor ze začátku působí přirozeně, avšak s blížícím se koncem tlačí maličko na pilu. Čas od času se objevují vtipy určené spíše pro mužské pohlaví, jimž se zasmějí i ženy, kterým tento styl žertování nevadí. V knize se totiž vyskytuje poměrně dost stereotypních ženských postav, ze kterých autorův humor těží, což nebyl můj šálek čaje. Osobně mi přijde zastaralý, z mého čistě subjektivního pohledu by se dnes měl vtip stavět na jiných věcech, než jsou genderové stereotypy. Věřím však, že se najde mnoho čtenářů, kteří tento prvek v knihách naopak vyhledávají, případně ho jistá část ani nezaznamená a nebude tak pro ně představovat problém.

I když autor původně zamýšlel tento titul pro mužské publikum, nedivím se, že zaujal převážně ženy. Ono téma sexu může být pro muže lákavější, ale přece jen čtení o životě dvou influencerů osloví spíše skupinu čtenářek. Já bych knihu doporučila každému, kdo se chce odreagovat od dění venku a nechce nic náročného. Pokud však hledáte příběh, ze kterého si odnesete něco víc a budete na něj dlouho vzpomínat, tak bych se raději poohlédla po jiné četbě.

A nakonec pár slov o obálce, která je udělaná poměrně moderním způsobem. Díky syté barvě ji jen tak nepřehlédnete a slovo sex zvýrazněné červeně si čtenáře této tematiky také najde.

Jsou oblíbenější než William a Kate, skandálnější než Harry a Meghan a přitom žijí v malém městě na Moravě. Seznamte se. Karel a Josefína. Pár influencerů co žijí tak trošku spolu a tak trošku na sociálních sítích. Jejich motem je: „Co nelze změřit na lajky, to neexistuje.“ A takhle se ženou životem za vším – vzájemnou láskou, pochopením, zážitky a třeba randěním s neznámými protějšky. Karel a Josefína jsou pár, který si musíte zamilovat a se kterými se budete smát ještě dlouho po dočtení knihy.

Nakladatelství: Petrklíč
Žánr: humoristický román
Počet stran: 204