Recenze: KUCHAŘKA PRO TEENAGERY (Julie Kučerovská)

Snadné a zábavné vaření (nejen) pro teenagery

Nakladatelství Smart Press vydalo kuchařku nazvanou Kuchařka pro teenagery, primárně určenou náctiletým zájemcům o gastronomii, kteří díky ní proniknou do tajů kuchyně a naučí se vařit základní jídla nebo díky zajímavým receptům oslní své blízké chutnou dobrotou. V recenzi se podíváme, jak je kuchařka koncipována a co vše může (nejen) teenagerům nabídnout.

Stejně jako v dřívější recenzi na Recyklovanou kuchařku Jitky Rákosníkové, kterou jsme vám na projektu představili v červnu, i tady musíme především vyzdvihnout grafickou podobu titulu, již má na svém kontě Magdalena Biedermanová. Příjemné barevné odlišení jednotlivých kapitol a receptů v nich pomáhá k lepší zrakové orientaci. Kuchařka je rozdělena do sedmi částí, nazvaných Do krabičky, Víkendová snídaně, Nedělní oběd, Vegetariánská večeře, Piknik v parku, Narozeninová párty a Vánoční čas. Máte tak příležitost připravit si typická jídla pro konkrétní období či událost. Nechybí ani úvod, v němž se představuje šestnáctiletá autorka a kuchařka v jedné osobě Julie Kučerovská. Dozvíte se, co ji k vaření přivedlo, jaké byly začátky v maminčině kuchyni.

Publikace zaujme už tím, jak je napsaná. Julie promlouvá přímo k mladým kuchařům, a protože ona sama je teenagerkou, volí tykání.

Určitě si děláš k svačině tousty, sendviče nebo nejrůznější obložené pečivo. Aby nezůstalo jen u klasické šunky nebo sýra, mám pro tebe tip: tuhle tuňákovou pomazánku. Doma ji dělám často návštěvám, všichni ji vždycky obdivují a moc si pochutnávají. Mně to zabere málo času a ještě sklidím úspěch. (str. 15)

Recepty jsou jednoduché a přehledné. Ať už se chystáte na tuňákový sendvič, bramborovou kaši, jahodové nanuky, nebo slaný štrúdl s vajíčkem, či krémovou česnekovou polévku, nemusíte se bát, že byste ani v případě, že jste v kuchyni úplní začátečníci, tápali a nevěděli si rady. Recepty jsou zapsány srozumitelně, nechybí soupis ingrediencí a pracovní postup. Jídla jsou připravena z dostupných surovin, hojně zastoupeny jsou mléko, zelenina a ovoce. Samozřejmě nelze vynechat tradiční jídla připravována během svátků, jako jsou vánočka, perníky nebo nealkoholický punč.

Nezbytnou součást kuchařek tvoří fotografie, abyste si o konkrétním pokrmu udělali jasnou představu. Aby pokrm zaujal, musí na talíři dobře vypadat. O aranžmá jídel se postarala Petra Novotná, a to opravdu skvěle. Výrazné fotky s důrazem na detail zaujmou na první pohled. Jedná se publikaci pro mladé lidi, tomu je uzpůsoben i celkový design. Rady a vychytávky jsou koncipovány jako kancelářské lepíky, působí vesele a především nepřehlédnutelně. Recepty jsou označené piktogramy, sloužícími k lepší orientaci, co se přípravy či náročnosti týče, kuchař si může předem rozvrhnout čas i odhadnout, zda na to stačí. Zajímavě působí také využití hashtagů s trefnými kulinářskými hesly.

Na knize jsem ocenila jak její vzhled, tak i celkové vyznění. Mám děti, starší syn je přesně ve věku, kdy na něj Kuchařka pro teenagery může kladně zapůsobit. I já jsem se nechala inspirovat, vyzkoušela pár receptů, které u nás zjevně zdomácní, zejména smažená rýže.

Primárně je Kuchařka pro teenagery určená mládeži, ale své si v ní najdou i generace starší. Její sympatičnost tkví v mladistvém, veselém designu, v tom, že je velmi vstřícná k začínajícím kuchařům, a své si připisuje i charisma mladé autorky Julie Kučerovské, která svou houževnatostí a elánem pro vaření může inspirovat své vrstevníky (a nejen je).

Tato kniha může být báječným dárkem ke Dni dětí, za vysvědčení či k Vánocům.

Kuchařka pro teenagery je výzvou šestnáctileté Julie jejím vrstevníkům – i když třeba jídlo vypadá složitě, jeho příprava může být úplně jednoduchá a zvládne ji každý. A ani začínající kuchařky a kuchaři by se neměli bát popadnout do ruky měchačky, hrnce a pekáče a pustit se do díla. Vaření je zábava, zvlášť když jídlo chystáte pro rodinu či přátele, či dokonce s nimi.

Kniha je rozdělena do sedmi tematických kapitol, kam autorka zařadila recepty pro nejrůznější každodenní i slavnostní příležitosti – čtenářům přináší tipy na zdobnou a chutnou víkendovou snídani, menu na nedělní oběd, vánoční pohoštění, zábavný piknik v parku nebo občerstvení na párty, ale i na zdravé a syté svačiny nebo rychlou vegetariánskou večeři. Jednoduché a rychlé recepty přesvědčí mladé čtenáře, že není třeba mít strach, protože když všechny s přehledem zvládne stejně stará Julie, proč by nemohli oni?

Nakladatelství: Smart Press
Žánr: kuchařky
Počet stran: 192