Recenze: POKREVNÍ POSELSTVÍ (Jiří Dittrich)

Fantasy s živelnou magií úspěšně pokračuje!

„Poslouchej mě,“ přiklonil jsem se k ní a ukazováčkem jí zdvihl bradu nahoru, aby se mi podívala do očí. „Já to chápu. Když jsem tenkrát viděl Zeka poprvé po té dlouhé době, bylo mi asi podobně. Část mě si chtěla vzpomenout, co je můj bratr zač, ale ta druhá to naopak chtěla zapomenout. Nevěděl jsem, co mám dělat. Bylo mi mizerně.“ (Str. 47)

Za recenzní výtisk děkuji autoru Jiřímu Dittrichovi

Český autor Jiří Dittrich debutoval v roce 2016 u nakladatelství Epocha s prvním dílem young adult fantasy Elementum, které má na první pohled velmi povedené knižní obálky a naláká tak oko čtenáře. Stejnojmenný díl jsme vám již představovali prostřednictvím recenze a potěšilo nás, že v roce 2018 přišlo na řadu pokračování Tajemství sudby (recenze). Nejnovějším autorovým počinem je třetí díl Pokrevní poselství.

Varování: Recenze může obsahovat spoilery týkající se předchozích románů.

Příběhem Elementum Jiří Dittrich před čtenáři předestřel kreativní svět založený na živlech a rozhodl se pro ztvárnění magie, která není natolik běžná a známá. Ústřední hrdinou je od prvního dílu Alexander Summers, který měl v momentě, kdy jsme jej poznali, před maturitou a od těch dob se toho opravdu dost změnilo. Zjistil hodně především sám o sobě, o svých kořenech a schopnostech, ale také stejně jako vy přicházel na chuť novému a neotřelému světu.

Spisovatel využívá spojení s realitou, takže ačkoliv je jeho svět magie opravdu pozoruhodný, pořád má pevné základy a sám Alex má možnosti vracet se do běžného života a pak také zpátky ke svým, neobyčejným lidem.

Největším dramatem je samozřejmě válka proti bratrovi, což je lehce kontroverzní a tajemné, s ohledem na sudbu, se kterou autor vše s lehkostí a šikovností propletl. Je vidět, že fantazii se meze nekladou a Jiří Dittrich vhodně a bez přehánění vytváří nové prvky, které jeho příběh ještě více propojují a vytváří dojem působivé spletitosti. Problémem je, že s ohledem na to, že díly vycházejí dva roky po sobě, si nepamatuji vše a neměla jsem možnost si knihy znovu načíst, takže nemohu říct, jak dalece do detailu vše navazuje.

Zatímco v závěru Tajemství Sudby Alex se Samem odjížděli zpátky do své Říše a Alex za sebou nechával rodiče, Alici i Tylera, Pokrevní poselství navazuje o několik dní později. Znovu se pouští do řešení problému jménem Zek a sudba, která mu pořádně zkomplikovala život.

Stojí při něm Nowel, Veronica a další. Setkáváte se s oblíbenými i neoblíbenými hrdiny, vidíte jejich vývoj (někdy je znatelnější, jindy menší) a převážně se dějová linie točí kolem těch, které jste již poznali v předchozích dílech. Problém je, že pokud si nepamatujete, čím přesně oplývají nebo co je dělá pro Alexe podstatnými, tak musíte ke čtení otevřít předchozí díly nebo ještě lépe si předešlé tituly přečíst znovu. Nebylo by na škodu, kdyby autor občas stručně připomněl něco podstatného, co vám děj či činy hrdiny připomene.

Mezi příjemné prvky patří nejen zajímavý vývoj děje, rozvoj fantazie a magie, ale také mezilidské vztahy, na kterých si autor dává záležet. Tak snadno se pohroužíte do přátelství i lásky. Vnímáte emoce, které se autorovi podařilo upřímně ztvárnit spolu s živou atmosférou.

Stejně jako v předchozích dílech je třeba autorovi vytknout až nadbytečné rozepisování, díky němuž děj působí utahanějším a vláčnějším dojmem. V případě, že by se nadbytečné texty vyškrtaly, by byl příběh určitě napínavější a dynamičtější. Ale s ohledem na to, že Jiří Dittrich není jediný, kdo se vyžívá v rozepsanější verzi, se to dá považovat za jeho osobitý styl, který vás buď okouzlí, nebo si na něj budete muset zvykat. Jelikož jste už možná přečetli dva díly a chystáte se na třetí nebo jej už máte přečtený, předpokládám, že vám ona rozepsanost nedělá valné problémy.

Jak předpokládáte, tak závěr je nejdynamičtější a nejnapínavější. Válečné úsilí vzalo za své a Alex se pouští do bitvy, která opět nemá obdoby. K zářnému konci se dostanete skrze uvěřitelné a někdy i překvapivé zvraty, zajímavé i emotivní zápletky. Nad Alexovým světem se stahují mračna už dlouho a temnější chvíle si určitě užijete, ale jak už víte, tak tímto dílem to nekončí a budeme si muset počkat na další bouřlivé pokračování.

Máte v oblibě young adult fantasy, které se zajímají nejen o akci, ale také o samotné hrdiny a jejich vztahy? Samotný příběh je svým způsobem okouzlující právě tím, co všechno nabízí a s jakou fantazií a kreativitou se vždy autor pouští do díla. Předpokládám, že série zaujme spíše cílové čtenáře žánru, ale na své si mohou přijít i starší. Určitě mohu tento zajímavý počin doporučit, ať stávajícím čtenářům série Elementum, tak i těm, kteří se teprve chystají si díla přečíst.

Já, ačkoliv nejsem již cílová čtenářka, vnímám tento díl opět velmi dobře. Časem jsem si zvykla na rozepsanost, která mi ještě občas dělá vrásky, ale svým způsobem mi tato fantasy připomíná zahraniční sérii Lovce stínů, která na mě působí stejným rozvláčným stylem, celistvým způsobem, má promyšlený svět a také se zajímá nejen o akci, ale i o životy hrdinů a jejich vztahy. Pro mě byl největším problémem fakt, že romány vycházejí dva roky po sobě, a tudíž si je plně nepamatuji, a tak jsem při čtení musela i listovat, abych si byla jistá.

Co se týče knižních obálek, tak ty mě vždy zaujaly na první pohled a nemohu z ilustrací spustit oči. Opravdu se k této elementální sérii skvěle hodí a jsou svým způsobem stejně kreativní a zajímavé jako samotný děj.

Alex si myslel, že má válku proti bratrovi vyhranou, ovšem osud tomu chce jinak. Bratři jsou totiž spjati sudbou, která nelítostně váže jejich životy. Alex se snaží zjistit, jak onu sudbu zlomit, zatímco Zek zůstává v ústraní. Nebojuje se, ale ulice města se i tak plní strachem. A jakmile je město napadeno Zekovou družinou, Alex vytuší, že ačkoli se nemohou s bratrem zabít, Zek plánuje něco velkého. Něco, co nejen město zničí, ale obrátí ho proti sobě samotnému. A jestli Alex včas nezjistí odpovědi na své otázky, i bez jeho smrti si Zek město podrobí do posledního živého člověka. Včetně Alexe…

Žánr: Fantasy, young adult
Ze série: Elementum 3.
Počet stran: 593