Recenze: Elementum - TAJEMSTVÍ SUDBY (Jiří Dittrich)

Pokračování kreativního fantasy!

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Jiřímu Dittrichovi
Chci zakoupit titul Elementum: Tajemství Sudby

Nejspíš jste slyšeli o fantasy debutu Jiřího Dittricha, který vyšel v roce 2016 u nakladatelství Epocha. Na projektu jsme jej pro vás zrecenzovaly a těšily se na druhý díl, který byl propagován prostřednictvím startovače, kde úspěšně skončil, a tak se v brzkých dnech můžete pustit do pokračování s názvem Elementum: Tajemství sudby a nechat se zlákat dobrodružstvím...
Styl psaní Jiří Dittrich o něco vylepšil. Z textu se pomalu vytrácí počáteční nejistota, překlenuje se v plynulé a dynamické pokračování, které se nezabývá jen tím podstatným, ale v některých případech se i rozvětvuje. Což je dobře, protože v prvním díle to bylo stejné a náhlá stručnost děje by sice působila dynamičtěji, ovšem román by ztratil autentičnost a osobitost. V ich-formě přítomného času ve vyprávění pokračuje Alexander Summers jako v předešlém díle a pomalu vás táhne hlouběji do nitra příběhu.

Závěr Elementa byl napínavý. Boje, ve kterých hrdinové využívali elementy, se zdály velmi živé a působivé. Následovala korunovace, ale tím se nic nevyřešilo... příběh teprve začínal, protože úhlavní nepřítel Zek unikl spravedlnosti. Začátek knihy velmi rychle shrnuje předešlé události a pouští se do nového akčního dobrodružství.

Se Zekem se setkáváte ihned v prologu a je vám jasné, že kvůli němu bude zas pořádné dusno. Jaké intriky a pasti si připraví tentokrát, aby dosáhl svého cíle?

Autor prakticky pokračuje po nějaké době tam, kde začal. Alexander je nyní králem celé říše a patří mezi nejmocnější. Nikdo se jeho moci neodvažuje postavit. Dokonale ovládá své živly a jejich spojení zvané Navitas. Samozřejmě neustává v hledání Zeka a prohledává místa, kde by se mohl skrývat.

Hrdinové neustávají na místě. Jejich charaktery jsou vhodně a zvolna rozvíjené. Některé méně, jiné více. Působí o něco živějším a propracovanějším dojmem dle toho, jak se autorovi daří uchopit jejich podstatu. Nejpropracovanější je hlavní postava, u které nejsou líčené zbytečnosti, ale i tak má čtenář možnost ji poznat. Do děje se vkrádají nové postavy, avšak mnohem ostříleněji, ne v takovém množství jako v prvním díle, takže se v nich vyznáte snadněji.

I nadále jsou rozvíjeny mezilidské vztahy, a to nejen mezi ústředními postavami, ale i mezi vedlejšími hrdiny, což je velmi příjemný fakt, který vytváří živější a pro ženy mnohdy i zajímavější děj. Romantická linie se rozpíná i nadále, takže pokud jste byli Alexanderem a jeho Abby okouzleni, věřím, že se stejným napětím budete sledovat v rámci young adult jejich vztah stejně jako akční scény.

Jelikož se mění prostředí a Alexander se svými přáteli opouští říši a vrací se ke svým rodičům, tak se do děje zapojuje i vlídný humor, který vhodně doplňuje méně dynamické části. Změna je příjemná už s ohledem na to, že se autor pokouší obratně zobrazit vše, co mu přijde podstatné.

Nejvýraznějšími prvky patří dobrodružné a akční fantasy, které se line celým příběhem. Autor se zhostil tématu velmi vhodně, s ohledem na živly, kterých se týká, také kreativně. Nemohu posoudit originalitu námětu, možná jste něco obdobného už četli, ale v tomto případě záleží na zpracování, které je v rámci YA velmi příjemné, čtivé a rozhodně zajímavé. Plné té nejroztodivnější magie, která dokáže učarovat.

Děj je opět zajímavě propletený. Autor dokáže překvapit. Rozhodně dává najevo, že není na konci svých sil, ale na začátku a že před vámi hodlá rozprostřít něco, co vám svým způsobem utkví v paměti. Pro náročnější čtenáře bude mít kniha určité vady. Mohou se pozastavovat nad řešením některých situací, někdy i nad promyšleností děje, ale pokud se v textu přímo nevrtáte, do očí bijící chyby vás nezasáhnou. Jak je to s navázáním a spojitostí s předchozím dílem? V tomto případě nemohu sloužit, protože jsem neměla možnost si Elementum znovu přečíst, a tak jsem se snažila spolehnout na svou paměť. Neměla jsem pocit, že by autorovi něco unikalo, ale do hloubky jsem v tomto případě nešla.

Závěrečná část knihy je nejpodstatnější, nejpůsobivější a nejakčnější. Konečně autor odhaluje trumfy z rukávu a opouští pasáže, kde se více zabýval vztahy než akcí. Není potřeba konec rozmazávat a připravit vás tak o prožitek. Jasné je, že budete překvapení a někteří budou netrpělivě přetáčet stránky. Jelikož se jedná o sérii, je vám jasné, že tímto dílem Alexovo dobrodružství rozhodně nekončí a vy se s ním a jeho přáteli můžete setkat i v pokračování, které mnozí z vás budou napjatě očekávat stejně jako já. Předpokládám, že když se stahují mračna, nejspíš bude třetí román o něco temnější a akčnější...

Faktem zůstává, že kniha se dotýká i méně důležitých textů, které mohly být opomenuty. Ti, kteří chtějí akčnější děj a nezajímá je život hlavní hrdiny, zřejmě potěšeni nebudou. Záleží však na čtenáři, jak pasáže přijme a jak moc ho budou bavit, či naopak. Dalším problémem může být brožovaná vazba. U takhle obsáhlých knih není nejvhodnější, především pokud na své romány pečlivě dbáte, a někomu se může číst hůře než pevná vazba.

Jelikož oba tituly jsou obsáhlé, doporučovala bych, pokud máte možnost, si nejprve přečíst znovu první díl, který si nejspíš zcela nepamatujete, jestli jste jej četli hned po jeho vydání. Druhé pokračování na něj navazuje a je příjemnější ho číst s tím, že vám neunikají žádné spojitosti.

Elementum: Tajemství sudby je příkladem toho, jak si Jiří Dittrich postupně nasazuje laťku výš a výš. Rozhodně má námět potenciál a on se jej snaží všemožně využít, až občas příjemně překvapeni mrkáte. Věřím, že titul by se mohl zalíbit čtenářům toužícím po akční a dobrodružné young adult oddechovce, která se nezabývá jen napjatými akčními situacemi. Nejsem si jistá, jestli potěší více čtenáře, nebo čtenářky, protože pro každého má fantasy něco.

Ilustrace série Elementum zaujmou na první pohled. První i druhý díl jsou jimi zkrášleny natolik, že po nich snadno sáhnou ženy i muži.

Největší starostí Alexe Summerse byla blížící se maturita. Pak se mu ale život obrátil naruby, když zjistil, že je potomkem královské rodiny jedné z nejstarších, dávno zaniklých civilizací, jež vládla magickou mocí. Přesněji všemi silami přírody. Tato civilizace ale nikdy nezanikla. Už po tisíce let se skrývá mimo zraky lidstva a nyní se nachází v nebezpečí. Aby Alex zabránil krveprolití a zkáze, musel se postavit vlastnímu bratrovi. I když ale vyhrál bitvu, válka pokračuje – šílený Zek se ukryl se svými přívrženci v horách a plánuje pomstu. A Alex, třebaže si již osvojil všechny magické schopnosti, je nyní zranitelnější víc než kdy dřív. Musí se totiž vrátit zpět do normálního světa, k lidem, kteří jej znají jako obyčejného středoškoláka. K lidem, kteří budou nyní v ohrožení života. Pokud Alex selže, ulice lidských měst zrudnou krví a vše pohltí nekonečné plameny...

Nakladatelství: Epocha
Žánr: Fantasy
Počet stran: 496