Recenze: SBĚRATEL SNĚHU (Jan Štifter)

Co vše se dá uchovat pro další generace

Za recenzní e-knihu děkuji portálům Palmknihy a eReading

Palmknihy a eReading na FB

Autor, působící jako novinář v několika redakcích, rád ve svých knihách využívá prostředí Českých Budějovic. Nejinak je tomu i ve Sběrateli sněhu. O čem všem bude titul, jehož název skrývá sisyfovskou práci? Vychází v nakladatelství Vyšehrad.

Podle jednotlivých kapitol se ocitáme ve třech historických obdobích - v letech třicátých, padesátých a v současnosti. Začátek patří Franzi a Jenovefě, sourozencům, kteří tragicky přišli o matku a musí se o sebe postarat sami. Úspory se pomalu tenčí a budoucnost nejistá. Doba začíná být neklidná a otázka češství vs. němectví dostává jiný rozměr.

Po zimě skončila válka. Agnes neměla žádné zprávy o manželovi. Intuice jí říkala, že muž žije, ale převládala pochybnost, že to někde schytal a domů se nevrátí. Kluka nikdy neviděl. S každým postupem Rudé armády se ztrácely sny o synovi v Hitlerjugend a nekončícím štěstí. Manžel tu nebyl, a pokud to celé Němci prohrají, může přijít pohroma. Češi jsou napjatí, stačí málo, a ten den přijde, říkala si. Jestli Říše prohraje, rozpoutá se peklo, které smaže poklidné válečné roky v Rožnově. ( 9 % z knihy)

V padesátých letech se seznámíte s trojlístkem kamarádů - Karlosem, Adolfem a Josefem. Přátelství je to značně netradiční, ale v jakém smyslu se dozvíte až při četbě. Sám Josef je takovou červenou nití celé knihy, která nás provází. Jeho osud je inspirován skutečným příběhem, jenž se podle vyprávění stal.

Současnost prezentuje Dominik řešící partnerské problémy. Jeho přítelkyně Renata má osobitý smysl pro humor, kterému on úplně neholduje. Dominikův zážitek vede k postupnému propojení všech linek.

Vypravěčů je povícero, podle toho, v jakém období se právě nacházíme. Jazyk není ničím specifický, sloh je místy kostrbatější. Autorovi se však dovedlo brilantně vykreslit pošmournou a melancholickou atmosféru s tajemstvím v pozadí. Co je hranicí viny a neviny? V jaké chvíli ji překračujeme? Víra a vlastenectví v opozici se ziskem.

Toho chlapa prostě miluje. A Hitler měl od začátku pravdu. Jen na to neměl lidi, její Josef na to nestačil. Malý už uniformu nosit nebude. Zítra přijdou o všechny věci, seberou jim barák, nastěhují do nějakého tábora pro Němce, a co pak? (10 % z knihy)

Velice se mi líbí, jak autor navodil do historického příběhu prvky magického realismu. Román má dějovou linku a zároveň vyslovuje nahlas i potichu otázky k zamyšlení. Nálada celé knihy je tíživá, místy až dusná. Jako kdybyste na sobě měli těžkou duchnu a nemohli ji ze sebe odkopat. Čekáte, že se stane nějaké neštěstí, a jste napjatí, kdy to přijde. Jednotlivé charaktery jsou vykresleny zajímavě a můžete se s nimi ztotožnit nebo vás přinejmenším zajímá jejich osud. Protože jsou do velké míry popisovány České Budějovice, jakožto město, do kterého je kniha situována, na své si přijdou i jeho milovníci. Jedná se o první díl ze série Tvář. Sběratel sněhu je ukončen, nemá žádný otevřený konec a můžeme se tedy jen domnívat, zda pokračování bude vycházet ze stejného hrdiny, nebo se objeví jiný společný motiv.

Nic víc od ženské stejně nechtěl, jen lásku a obdiv. Ale není té lásky na světě nikdy příliš. Proč by se nemohl stát jejím sběratelem a aktivním pěstitelem, proč by měl dělat šťastnou jen jednu ženu? Kdy je to ještě radost a kdy už se láska přetaví v bolest, kterou viděl dnes v očích Anežky? Snad poprvé mu nevěřila. A měla dobrý důvod. (42 % z knihy)

Jako negativum bych zmínila překlepy, kterých nebylo moc, ale ani málo. Co mi málem vypíchlo oči, bylo slovo hyhňat se. Jinak se jedná o čtivou a zajímavou knihu, jejíž největší plus je v atmosféře, kterou dokáže vytvořit. Co mě zaujalo, tak že autor v minulosti napsal knihu Kathy. Ve Sběrateli sněhu se taktéž mihne postava tohoto jména. Do jaké míry se jedná o narážku, nemohu posoudit, jen to vzbudilo zvědavost na knihu.

Grafika přebalu je vedena ve stejném duchu jako kniha Přítel stesk, na kterou jste si mohli na našem webu přečíst recenzi.

Doporučuji všem, kdo vyhledává v knihách tajemno a nebojí se netradičních motivů.

Anotace
Literární sonda do životů z periferie společnosti

Dominik opatrně sbírá sníh do sáčku, aby v mrazáku uchoval jeho přítomnost. Jenže ta je stejně prchavá jako život špinavého kluka, kterého Dominik vídá jako zjevení každou noc u postele, majitelky starého deníku i všech, kteří kdysi obývali budějovický lágr. Tři časové linie, tři generace a tři různé osudy se prolínají v jeden strhující příběh, v němž se vrací lidé z dávných dob, protože minulost zůstala nedořešená.

Nakladatelství: Vyšehrad
Žánr: historie, magický realismus
Počet stran: 296