Recenze: LETNÍ DNY BEZ KONCE (Milan Hloušek)

Láska má mnoho podob

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Milanu Hlouškovi

Milan Hloušek působil devět let jako regionální novinář, což ho přivedlo k založení Českého novinářského klubu z.s, jehož je v dnešní době předsedou. V roce 2016 byl spoluautorem naučné publikace S komiksem o domácím násilí a stalkingu, která byla zdarma distribuována do škol v Karlovarském kraji. V roce 2017 úspěšně vyšla autorova románová prvotina Letní dny bez konce  pod křídly nakladatelství Krigl. Po krátké době, tedy v roce 2018, vyšel druhý, navazující román Andělé usínají v New Yorku a zároveň ve stejném roce přispěl Milan Hloušek i do sborníku s názvem Stíny nad Krušnými horami II

Hloušek svým dílem v prvních chvílích vzbuzuje dojem, že se bude jednat o autobiografii. Hlavní hrdina má k autorovi velice blízko. Oba se narodili v Kraslicích a oba pracují jako novináři. Milan Hloušek si stojí za tím, že se nejedná o autobiografii, ale nebrání se tomu, že příběh je inspirován i jeho vlastními prožitky a obnáší i jeho niterní pocity. Letní dny bez konce pojednávají o strastech a radostech našeho života. Otírají se o témata, před kterými raději zavíráme oči.

Kniha se dělí do tří částí a každá z nich obsahuje několik pojmenovaných kapitol v er-formě. Kapitola je označena datem a místem, kde se děj odehrává. Nejvíce se ocitáme ve slunném Španělsku nebo v českých Kraslicích. Tyto dvě destinace také ohraničují dvě hlavní dějové linie, které se na konci knihy střetnou.

Autor má skvělý sloh, hodně důrazu klade na popisy a filozofické úvahy hlavních aktérů. Bohužel hodně popisu má za následek líný děj, který vybočuje do slepých uliček, a čtenář ztrácí pozornost. Na základě zvoleného tématu, kterým se dílo zabývá, není kladen důraz na dynamiku a rytmus.

V knize se seznámíme s Michalem, který se rozhodl strávit dovolenou ve španělské destinaci Lloret de Mar, aby si lidově řečeno odfrkl od každodenních povinností a myšlenek. Michal pracuje jako novinář, což je v knize několikrát zmíněno, ale pro děj samotný to nemá žádný význam. Ve skutečnosti si s touto hlavní postavou, která často pije, sleduje atraktivní ženy v bikinách a píše brakovou poezii, není co říct. Charakter Michala se nikam nevyvíjí. Je to spíše taková hadrová panenka, kterou kam dáte, tam zůstane. Jeho linii táhnou okolní postavy, zejména sestry Odette a Denise, a kromě několika silných chvil, kdy se Michal projevuje, má velice bezvýrazný a ne zrovna příjemný charakter.

Druhou hlavní postavou v románu je otec Michala. Často označován jako muž, starý muž, otec a starší pán. Ten svou dějovou linii začíná a končí v Kraslicích v okresu Sokolov. Tento starý muž má už daleko hlubší charakter. Kapitoly o zasloužilém tatínkovi jsou více atraktivní, čemuž dopomáhá i téma domácího násilí, se kterým se muži svěří jeho malá sousedka Kateřina. Autor v této linii vybudoval střet dětského a dospělého pohledu na svět, který má jistý náboj a vyvolává nepříjemné pocity.

Milan Hloušek má velice všestrannou slovní zásobu. Maximálně si libuje v popisech, kdy docílí toho, aby se čtenář přenesl s ním na slunnou a rozpálenou pláž a skoro cítil paprsky slunce na tváři, ale tento um musí být decentní. Autor neustále sklouzává k zbytečným popisům, rozevláté filozofii nebo k cestopisným prvkům. Proto se jednoduše stane i to, že u opravy trabanta strávíme notnou chvíli. Myšlenky postav často nikam nevedou, a to ani v básních, které kniha obsahuje. Děj se tak nepříjemně vleče, odbočuje a zase se vrací na hlavní linii.

V textu najdeme i velice zvláštní popisy, které evokují zcela něco odlišného, než potřebuje autor vyjádřit. Ve chvíli, kdy se seznamujeme s postavou Denise, vyvolává její příchod popis malé holčičky, ovšem po pár řádcích se mění v sexy mladou ženu, které nenechává Michala chladného. Dalším velkým úskalím jsou dialogy. Některé postavy se v určitých momentech mluví uměle, což narušuje danou atmosféru. Velice patrné je to při rozhovorech starého pána a Kateřiny.

V knize se setkáme i s angličtinou nebo španělštinou. Tím dodává autor příjemné koření, které více sugeruje místo, kde se děj odehrává. Je vidět, že Milan Hloušek zná to, o čem píše. Což není u autorů tak samozřejmé. Letní dny bez konce ale mají málo z toho, co nabízí anotace. Spíše je to taková pozvánka do světa, jak ho vnímá sám autor. Kladně hodnotím hlavně město Kraslice, které se stalo stěžejním bodem pro celou knihu, neboť aktéři románu právě tady hledali své útočiště. Kraslice na čtenáře dýchají nostalgickými vzpomínkami na vlastní domov a příjemně ladí do čtení.

Letní dny bez konce však nekončí. V návaznosti je volné pokračování Andělé usínají v New Yorku, které slibuje více akce a napětí, což napovídá poslední kapitola z prvního dílu.

Příběh bych doporučila spíše těm, kterým nevadí dlouhé popisy, nebo značná popisnost. Může to být skvělé pohlazení pro chladné a dlouhé večery.

Obálka knihy je rozdělena stejně jako kniha na dva hlavní příběhy. V horní polovině je vyobrazena scéna z Michalova španělského dobrodružství a ve spodní zase drama z Kraslic. Nápad na zpracování se mi velice zamlouvá, ovšem už mi to k sobě vizuálně neladí a připomíná to skicák nerozhodného kreslíře.

Co mají společného Barcelona, Varšava a Kraslice? Zdánlivě nic, avšak ve žhavém a místy i mrazivém románu „Letní dny bez konce“ je spojuje napínavý příběh, který se mohl odehrát tisíce kilometrů daleko, ale klidně i ve Vaší ulici. Autor jde záměrně proti proudu obvyklého vyprávění a svým originálním stylem se tak odlišuje od většiny žánrové produkce. Čtenáře vplétá do tajemného osudu malého děvčátka z horského městečka, které se svojí matkou trpí pod útlakem sadistického tyrana. Jejich trápení by možná zůstalo navždy skryté, nebýt starého muže ze sousedství, jenž začíná tušit, že se za zdmi jejich domu odehrává cosi hrůzostrašného. Ačkoli sám prožívá bol z rozpadu rodiny zapříčiněného tragickou smrtí dcery, rozhodne se k činu, k němuž těžce sbírá odvahu. To je však pouze jeden díl skládačky životního dramatu, který autor svým netradičním vypravěčským stylem přináší. Zajímavě pojatá je i ústřední postava mladého novináře Michala, jenž neplatí za klasického románového hrdinu. Životem je spíše postrkován, než aby se mu sám vzepřel. Z letargie ho vytrhne teprve až dovolená ve Španělsku, kde se potkává s nymfami, které ho vrhnou do víru neočekávaných zvratů a vychýlí jeho osudovou křivku.

Nakladatelství: Krigl
Žánr: Romány,
Počet stran: 268