Recenze: HVĚZDY MNĚ PŘÁLY? (Vlasta Antošová)

Vycházející španělská hvězda

Hvězdy mně přály? (Vlasta Antošová, nakladatelství Antoska.cz), romantický román

Za recenzní výtisk děkuji autorce Vlastě Antošové.

Vlasta Antošová o sobě píše jako o české Jackie Collins a ta je jí také inspirací. V civilním životě se pohybuje v oblasti marketingu a podnikání. Sen být spisovatelkou se jí držel už od dětských let a první literární počiny můžeme sledovat ve sbírkách povídek Našlápnuto a Životní jinovatky. Mezi záliby řadí kreslení, španělštinu a tanec a právě poslední dvě zmiňované oblasti se obtiskly i do její románové prvotiny. Pojďme se ponořit do latinskoamerické bachaty a jedné naplněné touhy, kterou si autorka vydala samonákladem u vydavatelství antoska.cz.

I když námět ležel dlouhou dobu v šuplíku, hlavní hrdina měl stále nejasné obrysy. To se změnilo při poslechu Carlose Baute s Martou Sanchez a jejich duetu „Colgando en tus manos“. Mimochodem, skladbu vám doporučuji si před čtením poslechnout, maximálně vás naladí na španělskou vlnu, jež vás čeká. Tak vznikl náš fiktivní zpěvák, David Dagos, jehož fyzická podoba byla inspirována právě Carlosem Bantem.

Sledujeme Davida Dagose, okolnosti opuštění České Republiky a příjezdu do Španělska a také dílčí aspekty života, formující jeho talent i osobnost. Rodinné zákulisí, kroky za slávou a láska. Kapitoly jsou pojmenované dle roku a místa vyprávění.

Příležitostně hrával na různých akcích. Ale nedařilo se mu prosadit. A teď holky šílí a poznávají ho na ulici. To vše téměř přes noc. Instantní sláva. Večer vysypeš do hrnku a zaleješ. A ráno o tobě ví celý svět. Skoro celý. No dobře, tak jedna země. Docela velká zemička. O dost větší než Česko. Je ti dvacet pět. Je ti dvacet pět. Pětadvacetkrát větší. To asi ne. Vlastně vůbec nevím, kolikrát je Španělsko větší oproti Česku. No nic. Jdu se podepisovat holkám na plakáty. David vypíná vodu. Utírá se do ručníku. Co si obleču? Přejde do šatny. Jako hvězda čerstvě první kategorie má šatnu se sprchou jen pro sebe. Instantní sláva je v tomto přející. Chvíli se hrabe v kufru. Hvězda v bílém, to je ono. To se bude holkám líbit. (str. 11)

Většina textu je popisována Davidovým pohledem, ale protože do jeho života zavítá nejedna žena, několikrát nahlédneme i do jejích pocitů. Věty jsou velmi krátké, plné dialogů a romantického nádechu. Nedočkáme se přehnané erotiky, ani omšelých vyjádření. Pokud máte rádi vyprávění postavené na explicitních sexuálních scénách, tady je neobjevíte. K autorčině cti je absence upřených pohledy a skousávání rtů, jež jsou pro tento druh literatury typické. Hrdinky jsou často emocionálně labilní a David je v roli ochránce, který jim utírá slzy a dodává odvahy.

Romantika ve spojení s exotikou Španělska, rytmem tance a několika životních kotrmelců, vytváří čtivý román, jejž si dovedu představit jako typické letní čtení pro ženy. Nicméně i přes zajímavé kulisy má kniha několik slabin. Přestože je v tiráži uvedena korektorka, pokud dostala honorář, tak bych ho jako autorka chtěla zpátky. Na titulu je bohužel velmi znát, že mu chyběla zkušená korektorská a redakční ruka. Chyby v přivlastňování, hlavně její/svůj, nadužívání a opakování zájmem, zdvojování slov ve větě a věty, jež nedávají smysl  např. – Zničení se během okamžitě zavrhnul (ze str. 39)  Většina názvu kapitol obsahuje jen umístění a rok, ale některé jsou pojmenované např. Davidovy vzpomínky, další David vzpomíná / Roman vzpomíná. Očekávala bych větší konzistentnost, byť se to může zdát jako malichernost.

David si s děvčaty rád povídal. Úsměv a dobrou náladu nemusel předstírat. Bavilo ho to. Má rád své fanynky. Je za jejich lásku k němu vděčný. Nesnaží se chovat jako arogantní hvězda. I když užívá a využívá vše, co mu z jeho postavení život přinese. Dívky mu samy padají k nohám. Proč je nesebrat? (str. 15)

Dalším bodem jsou faktické nedokonalosti a nevhodná vyjádření. Scéna obsahuje popis kdy hrdinka má nespecifické poškození zraku a je proveden zákrok (není popsán jaký), i když nebyl přítomen otok. Nějak si tedy prakticky nedovedu představit, co a jakým výkonem chtěli docílit. Vyjádření, že má David jeden stupeň vysoké, ve mně vzbudilo zmatenost. Co to znamená? Je tím myšleno bakalářské studium? Jak pak následně může psát diplomku, když ta je u zakončení magisterského studia? Zároveň není možné, aby na konci studia dělal zkoušku z anatomie, která je vyřazovacím předmětem v prvním, maximálně druhém ročníku. Buď bych okolnosti lépe vysvětlila (např. ve španělském kontextu), případně se vyhnula problematice, již úplně neovládám.

Autorka zakomponovala mnoho dramatických situací, ale řada z nich byla pouze nastíněna a pro hlavní linku neměly žádný vliv, a pokud by byly vypuštěny, čtenář by o nic nepřišel. Věty díky své krátkosti plynuly velmi rychle, ale moc nezasahovaly a působily citově ploše. Místo dramatu se dostavilo prosté konstatování toho, co bylo a toho co je teď. V tiráži je jako ilustrátorka uvedena přímo Vlasta Antošová, ale je tím zřejmě myšlena titulní obálka, protože samotný text žádné ilustrace (vyjma několika smajlíků) neobsahuje.

Je obrovská škoda, že spisovatelka za sebou neměla renomované nakladatelství, které by pasáže pročistily a upravily. Nicméně si nemyslím, že by kniha byla špatná, jen by potřebovala ještě krapet práce. Příběh je zajímavý, i s mnoha odbočkami plyne dopředu a čtenáře zajímá, jak vše dopadne, co obsahuje Davidova minulost a zda bude v budoucnosti šťastný tak, jak si přeje. Vlastě Antošové se povedlo navodit příjemnou atmosféru, vyhnula se žánrovým klišé a stvořila příjemné čtení pro všechny romantické duše.

Jmenuji se David Dagos. Ožil jsem v tomto románu díky jedné skutečné osobě. Venezuelský zpěvák Carlos Baute mi dal svoji podobu, srdce a talent. Jsem však čistá fikce a románový hrdina. Hvězdy mi opravdu přály. Žiji život snů. Jsem také známý zpěvák a hudebník. Působím ve Španělsku, které je mou srdcovkou. Nezažíval jsem však jen úspěch. Mým životem se táhne jako černá nit rodinná tragédie, kterou si nepřestávám vyčítat. A právě tajemství z minulosti odstartovalo mou cestu za sny. Cestu plnou zmaru, neúspěchů a bolesti. Ale také cestu úspěchu a nenadálé slávy. Chcete mě na ní doprovodit a zažívat vzlety a pády se mnou? Jedno vám prozradím už teď: miluji ženy.

Nakladatelství: Antoska.cz
Žánr: romantický román
Počet stran: 342