Recenze: VE STYLU STEAMPUNK (kolektiv autorů)

Objevte kouzlo ‚století páry‘

Ve stylu steampunk (Petra Slováčková a kolektiv autorů, nakladatelství Grada), populárně-naučná

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada.

S pojmem steampunk jste se již pravděpodobně setkali ve smyslu označení pro literární subžánr zaměřující se na alternativní historii s prvky fantastiky. Na rozdíl od kyberpunku, rozvíjejícího vize budoucnosti plné ztřeštěných digitálních technologií, se vrací ke starým dobrým časům: analogovému věku, století páry. A stejně jako gotika nezůstala pouze u architektury, i steampunk pozvolna pronikal do dalších odvětví (móda, hudba aj.). Jeho vznik, vývoj a dopad mapuje kolektiv českých autorů v čele s Petrou Slovákovou a prostřednictvím nakladatelství Grada přináší unikátní publikaci plnou informací i inspirace k tvoření.

Vynálezy plné ozubených koleček, ze kterých syčí pára. Gentlemani ve vysokých cylindrech, dámy v drahých róbách, vědci s kapsami plnými podivností či mechanici s brýlemi a tvářemi očazenými kouřem. Vzducholodě plné pirátů, obrovská mechanická zvířata či konstrukce z mosazi a mědi... To vše se nám může vybavit, když se řekne steampunk. (str. 5)

Jak moc „punk“ je vlastně steampunk a proč do něj neřadíme Julese Verna? Jak by správně měla znít steampunková skladba, aby byla zároveň moderní i vintage? Co za specifika potřebují znát a dodržovat retrofuturističtí autoři a čím se musí řídit cosplayeři, aby zachovali autentičnost svých kostýmů? Na všechny tyto otázky (a mnohem více) odpovídají tematické úseky, prošpikované několika návody na domácí výrobu nejrůznějších propriet (např. šperky, odznáčky, šik klobouček, brýle) a úžasnými fotoportréty ve steampunkovém hávu na motivy průmyslové revoluce či viktoriánské Anglie (nebo rovnou obojího najednou).

Vzhledem k faktu, že se takřka všichni přispěvatelé věnují i psaní (ať už knih, povídek, recenzí nebo článků pro blogy a časopisy), je text na velice dobré úrovni a dovede zaujmout. Z řádků přímo dýchá nadšení pro věc, navíc si každý vzal na starost pasáž, ve které se vyzná – spisovatelka popisuje literární aspekty, zpěvačka v kapele hovoří o muzice, provozovatelka kadeřnictví přináší výčet vhodných účesů...

Na jednu stranu se dalo čekat, že se kolektiv čtenáři řádně představí, poskytne zdroje na sociální sítě, uvede své úspěchy a spol., na tu druhou by však někdo mohl říci, že si autoři trochu „přihřáli polívčičku“ a představení milované subkultury širší veřejnosti brali i coby šanci na zviditelnění sebe samých.

Ve stylu steampunk (Petra Slováčková a kolektiv autorů, nakladatelství Grada), populárně-naučnáVe stylu steampunk (Petra Slováčková a kolektiv autorů, nakladatelství Grada), populárně-naučná

Graficky je publikace nádherně zpracovaná, od fontu nadpisů přes drobné doprovodné ilustrace až po dechberoucí galerii steampunkových modelů, ačkoliv by svazku více slušela pevná vazba. Obálka rovněž budí dojem povídkové antologie, postrádá vhodný podtitul.

V sekcích zasvěcených tvoření  potenciální kutil možnost sledovat proces výroby krok za krokem, včetně doprovodných fotografií. Samozřejmě nechybí ani výčet pomůcek a materiálu, většinou co dům dal nebo volně dostupných a snadno sehnatelných třebas v galanterii. Některé složitější postupy jsou nicméně spíše na parádu nebo pro opravdové fajnšmekry (viz renovace houslí, latexová maska příšery).

Ponořte se do dílny, či jen tak zasedněte ke stolu a nechte se unášet fantazií. Třeba u svého prvního výrobku nebudete hned spokojení, ale možná alespoň z dálky zaslechnete tikot hodinek nebo syčení parních strojů. Stejně tak věříme, že nakouknete alespoň na chvíli do tajů fiktivního světa, který hýří kreativními nápady, a najdete v něm něco blízkého, co vás donutí zůstat. (str. 112)

Než jsem si přečetla Ve stylu steampunk, měla jsem o onom proudu jen takové základní povědomí – a proto jsem ráda, že jsem mohla prohloubit své znalosti, nasát atmosféru a načerpat nové podněty. Moc se mi líbily fotografie a cením si i tipů na poslech či četbu.

Kniha toho do běžného života příliš nedá, ale hodí se k ruce kupříkladu pisálkům, co hledají neotřelé kulisy pro své příběhy; dále pak filmovým/literárním fanouškům, kteří by si přáli dorazit na nějaký festival v originálním kostýmu; a v neposlední řadě lze podle manuálů zhotovit pěkný módní doplněk nebo dárek pro své blízké.

STEAMPUNK! Původně literární subžánr, dnes lifestyle, který má po celém světě statisíce příznivců. Vydejte se do alternativního „Století páry“, inspirujte se v knihách Julese Verna nebo H. G. Wellse. Nechte ožít průmyslovou revoluci a viktoriánskou estetiku u vás doma s knihou, která je prvním českým manuálem pro umělce a kreativce. Dozvíte se vše, co pro začátek a seznámení se steampunkem potřebujete, a vydáte se s pomocí několika tvůrců najít svůj vlastní styl, zahalený párou a ukrytý mezi ozubenými kolečky. Zjistíte, jak si vytvořit vlastní charakter a doplnit ho vhodným oblečením i účesem. Vyrobíte si mini klobouček, který snadno vyšperkuje outfit. Proniknete do tajů práce s kůží a vyrobíte si nezbytné steampunkové brýle. Ozdobíte se krásným drátovaným šperkem nebo medailonkem s ozubenými kolečky. A pokud jste opravdu zruční, dozvíte se i jak vyrobit steampunkové housle nebo propriety. To vše a mnoho dalšího na vás čeká v tomto prvním steampunkovém manuálu…

Nakladatelství: Grada
Žánr: populárně-naučná
Počet stran: 112