Recenze: ĎÁBEL Z FREJŠTEJNA (Martina Novotná)

Ďábel s lidskou tváří

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Knihy s úsměvem.

Není to tak dávno, co jsme vám na projektu představili titul Vražda nepočestné panny (recenze), který u svých čtenářů sklidil úspěch. Martina Novotná se tentokrát vrací s dalším dílem Moravských případů Jakuba a Viléma, odehrávajícím se před událostmi již zmiňované Vraždy nepočestné panny. Napínavý detektivní historický román nově vychází u nakladatelství Knihy s úsměvem.

Opět se nacházíme na konci 13. století. Vilém z Frejštejna se poprvé setkává s Jakubem, svým budoucím sluhou a věrným přítelem. Jejich setkání se Jakubovi málem stane osudným. Na hradě Frejštejn, kam se sjíždí urození hosté na hostinu pořádanou Jindřichem z Frejštejna, dojde ke dvěma zásadním zvratům. Krádeži Vilémovy stříbrné spony a vraždě kuchaře. Z obou zločinů obviní právě Jakuba a plánují jej za ně oběsit.

Naštěstí je vyšetřováním pověřen Vilém. Nechce se mu věřit, že by vše měl na svědomí Jakub. Působil na něj jako čestný muž, ne zloděj a vrah. Ve snaze zapůsobit na svého otce Jindřicha a získat zpět stříbrnou sponu, která byla darem od zesnulé matky a dost pro něj znamená, spojí s Jakubem síly. Využije svého postavení a zařídí, aby mohl tajně opouštět vězení. Přece jen je na hradě nový a služebnictvo se raději svěří cizinci než hradnímu pánovi. Jenže co když většina z nich tvrdí, že viděla velkou postavu zakrytou pláštěm, kterou nemohl být nikdo jiný než samotný ďábel?

Jakub zavřel oči a pokoušel se usnout. Převaloval se z boku na bok ve snaze najít nejméně bolestivou polohu. Ale ač se snažil sebevíc, spánek nepřicházel. Hlavou se mu honily myšlenky jako vyděšené myši. Kdo tu sponu vzal? Byl to opravdu kuchař? A pokud ano, kdo ho pak zabil? A proč? Má tu sponu u sebe teď on? (str. 47)

Příběh je vyprávěn er-formou. Díky tomu nahlédnete do průběhu vyšetřování i na plánování útěku ze strany viníka. Obávám se, že samotné odhalení bude pro některé zklamáním. Já osobně čekala, že si autorka více pohraje s kamufláží vraha a nechá nás déle přemítat nad tím, zda opravdu nevraždil ďábel. To bylo poměrně brzy vyvráceno a myslím, že se s tím dalo pracovat lépe.

Kapitoly jsou krátké, což je u takovýchto románů ku prospěchu. Nemusíte mít poté strach, že se při změně prostředí ztratíte v ději. Je ovšem škoda, že se z názvů kapitol dozvíte, co se v nich bude dít dříve, než je přečtete. Jazyk je velmi pestrý a bohatý na popisy. Ty dokážou skvěle přiblížit atmosféru dané doby a navodí pocit, jako byste vše prožívali s hlavními hrdiny. Přestože se jedná o historický román, v textu se dobová slova neobjevují tak často, jak byste čekali. To může být značným zklamáním pro ty, kteří se na ně v rámci žánru těší.

Co se hlavních postav týče, dočkáte se poodhalení jejich minulosti. To mnohým zodpoví otázky typu, odkud se vzal ten dobrý vztah pána a jeho sluhy. Jakuba mám stále nejraději. Je bystrý a odhodlaný za všech okolností učinit správnou věc. U Viléma si můžete povšimnout rozdílů mezi tímto a budoucím Vilémem. Ten vystupující v tomto díle je o něco naivnější a je vidět, že mu Jakubův vliv jen prospívá.

Romantickou linku tentokrát nečekejte. Jakub se sice zakouká do jedné služebné, ale nic než malá zmínka z toho není. Děj je zaměřen hlavně na svou detektivní zápletku a je to dobře, protože ta romantická by mohla od hlavního případu odvádět pozornost.

„Myslím, že pokud někdo udělá chybu, měl by ji čestně přiznat,“ řekl Vilém s pohledem obráceným k oknu. Bylo jasné, jak je mu trapně. Přesto pokračoval. „Já čestný člověk jsem, a proto přiznávám, že jsem se mýlil!“ (str. 146)

Knihu hodnotím velmi kladně. Fanoušci dobových detektivních příběhů si zajisté přijdou na své. Děj je napínavý, svižný a postavy vám přirostou k srdci. Mnozí si jistě všimli, že došlo ke změně obálky. Není na ní fotografie, jak tomu bylo u Vraždy nepočestné panny, ale ilustrace. Fanoušci se mají na co těšit, protože se s podobnými ilustracemi budeme setkávat i nadále. Podle zatím dostupných informací se brzy dočká nového vydání druhý díl, který byl doposud možný k přečtení jen jako e-kniha a zanedlouho poté by měl následovat i třetí, závěrečný díl.

Na hrad Frejštejn se sjíždí urození hosté, aby se zúčastnili hostiny pořádané Jindřichem z Frejštejna, který zde vládne koncem 13. století. Během tohoto veselí ale dochází nejen ke krádeži jedné cenné věci, ale dokonce k vraždě.

Na objasnění zločinů osobně záleží Vilémovi, synovi hradního pána. Ten ve snaze zapůsobit na bezcitného otce a získat ztracenou věc zpět, nečekaně spojí své síly s potulným loutnistou Jakubem, který má na dopadení pachatele ještě větší zájem než on sám. Situace se zkomplikuje v okamžiku, kdy vyjde najevo, že zločiny, spáchané na hradě, jsou jen pomyslnou špičkou ledovce.
Podaří se nezvyklé dvojici vyšetřovatelů odhalit toho, kdo stojí v pozadí zločinů, nebo na šibenici skončí nevinný člověk, protože Vilém nebude mít dost odvahy dovést do konce pátrání, kde stopy vedou až do jeho nejtěsnější blízkosti?

Nakladatelství: Knihy s úsměvem
Série: Moravské případy Jakuba a Viléma (1. díl)
Žánr: historický román