Recenze: PRVNÍ MUŽ (Lenka Křížová)

Reálná gay romance

LGBT román První muž (Lenka Křížová, nakladatelství Nová Forma)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Lence Křížové.

Na české LGBT scéně se objevila nová debutantka Lenka Křížová se svou prvotinou První muž. Na její webové stránce Gayromance.cz se dozvíte, že je v plánu volná trilogie (podle informací přímo od autorky to ale vypadá přinejmenším na heptalogii). První díl vyšel samizdatem u nakladatelství Nová Forma. Potěší všechny čtenářky a čtenáře LGBT erotického žánru s dávkou romantiky.

Vypravování v ich-formě ze dvou úhlů pohledů odlišuje sama autorka nadpisem jména hlavního hrdiny, který vám pasáž vypráví. Vhodně se střídají, avšak pasáže jsou podobné, takže bez pojmenování byste vlastně nepoznali, o jakou postavu se jedná. Je poznat, že je autorka začínající spisovatelka. Její styl je nenáročný, s ohledem na děj také patřičně hovorový. Náročnější čtenáře nenadchne, ale běžný čtenář erotického žánru si na své přijde.

Příběh vám vypráví Jonáš a Adam. Dva rozdílní muži, kteří se do sebe zamilují doslova na první pohled. Je v tom tedy chtíč spíše než láska, také tomu odpovídá množství erotických scén a tužeb, kterým oba podléhají, aniž by se více znali. V tomto žánru se na lásku, závislou na poznání dvou postav, příliš nehraje, ale chcete-li vášnivé chvíle, pak určitě budete potěšeni.

Ilustrace v knize První muž (Lenka Křížová, nakladatelství Nová Forma)

Osmnáctiletý Jonáš ví, co v životě chce dělat. Má svou budoucnost naplánovanou. Nyní si má užívat léto na chatě se svým nejlepším kamarádem Michalem. Jonáš bezelstně prohlašuje, že je gay, aby se vyhnul nějakým nepříjemným očekáváním ze strany děvčat, ale skrývá v sobě vzpomínky, které mu brání najít si vztah se vším všudy. Jedinou skvrnou na letní brigádě je fakt, že budou chatu sdílet ještě s Michalovým strýčkem. Ten už jim kdysi jednou plány na užívání chaty překazil, zkazí jim to znovu?

Osmadvacetiletý Adam už se v životě spálil, a proto se uchýlí do ústraní chaty v chatové osadě Dolce kousek od Trutnova, kde pracuje jako skladník. Po tři roky se vyhýbal bližšímu kontaktu s muži, ale když se v jeho působišti objeví Jonáš, který na něj zapůsobí jako křehký elf, nedokáže se ubránit touze.

Náročnější čtenář ocení, že se autorka nebála zmínit několik knižních tipů nebo ozřejmit zážitky z praxe číšníka. Také se něco málo dozvíte z onoho oboru a například zjistíte, jak probíhá ochutnávka kávy či co je potřeba znát před jízdou na motorce. Také náhled na (ne)přijetí homosexuálních dvojic, coming out a další. Spolu s hrdiny navštívíte historické místo, ale zažijete také spousty přirozeného humoru.

V neposlední řadě jsem byla překvapená několika černobílými ilustracemi, které působily jako fotografie. Představovaly převážně budovy či prostory, aby měl čtenář jasnější představivost. Určitě bych byla pro i ohledně kreseb hrdinů, ale i tohle bylo příhodné zpestření.

Oddechová erotická gay romance První muž je příjemné a zábavné čtení, které na prvotinu není vůbec špatné. Čtenáři hovoří o tom, že tu máme další Lydii Strong, což já bych netvrdila, jelikož Lydia Strong se především vyžívá v kontroverzních a velmi neotřelých námětech. Téma této knihy je běžné a prakticky se nějak neděje nic kontroverzního. Ačkoliv autorka šla v některých prvcích lehce do hloubky, tak se jedná o reálnou oddechovku s pár závažnějšími tématy. Řekla bych však, že před sebou máme titul spisovatelky, která nám toho může nabídnout více. Rozhodně má našlápnuto velmi dobře a já se těším, že na českém trhu přibudou další zajímavé příběhy.

Anotace
Jonáš právě ukončil prestižní soukromou školu a má před sebou poslední léto, které bude trávit s nejlepším kamarádem Michalem na chatě jeho rodičů. Jedinou vadou v prázdninové pohodě může být Michalův strýc, který tam celoročně pobývá už několik let po návratu z Anglie. Jaké je Jonášovo překvapení, když se namísto s padesátiletým strejdou setká s mladým přitažlivým mužem...

I přes počáteční nedorozumění a nehezké zkušenosti z minulosti, letní povyražení nenápadně přerůstá v něco víc a na konci prázdnin se Jonáš bude muset rozhodnout...

Nakladatelství: Nová Forma
Žánr: LGBT