Recenze: MŮJ PŘÍTEL DENÍČEK A SKLENIČKA (Danka Šárková)

Horská jednohubka

Můj přítel deníček a sklenička (Danka Šárková, Anahita)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Dance Šárkové.

Danku Šárkovou, autorku společenských a ženských románů, jsme na našem webu představili už několikrát. Ať to bylo v recenzi knihy o závažné psychické poruše Světlo a tma, titulu Horal(ka), příběhu osudem zkoušené ženy Zašívaná panenka, nebo beletristické výpovědi třígeneračního soužití v rozmezí několika desetiletí Čekala jsem dlouho. Dále jsme také hodnotili dílo Ukradené dětství Kamily (druhá recenze), v němž Danka Šárková využila vlastních zážitků z putování dalekou Asií, dětskou knížku Alenka a Krakonoš a nejnovější publikaci Krkonošská kuchařka.

Můj přítel deníček a sklenička vznikl stejně jako zmiňovaná Krkonošská kuchařka v době koronavirové pandemie a hodně čerpá ze života samotné autorky. Toto satirické dílo vypráví o pražské ženě Šarlotě, která vymění střevíčky za pomyslné pohorky a vyráží za svým přítelem do Krkonoš, kde její milý vlastní penzion. Počáteční naivní představy o tom, kterak tu bude relaxovat na čerstvém vzduchu a její Řehoř jí bude dělat pomyšlení, vystřídá realita horských dní, která přeje kde čemu, jen ne relaxaci a odpočinku. A tak Šarlota přidá k trekovkám ještě zástěru a z hosta se pomalu, ale jistě stává levnou, zato jistou pracovní silou. Ještě že má deník, do kterého může za popíjení vína zaznamenávat všechna příkoří a popustit tak uzdu nahromaděným emocím.

Uzoufané a stěžující si zápisy, v nichž by se hrdinka pod vlivem alkoholu litovala, ale rozhodně nečekejte. Šarlota je svérázná postava, která nechodí daleko pro jadrnější slovník. Ráda si užívá všech světských potěšení, ale zároveň necouvne před životními výzvami. Bude blízká čtenářkám, jež se s věcmi příliš nemažou a k popsání pocitů nebo situací často sáhnou po peprnějším slově. Danka Šárková dala do postavy Šarloty kus sebe, takže pokud jste toužili poznat více z jejího naturelu, máte rozhodně šanci.

Řehoř je naproti tomu ostřílený horal, víceméně flegmatik a pohodář, kterého vzhledem k práci v odvětví ubytování a pohostinství jen tak něco do vrtule nevytočí, a to, čím se zabývá nebo stresuje Šarlota, ho nechává v klidu. Jak záhy zjistíte, ono to na horách v tomto typu podnikání ani jinak nejde. Fluktuace zaměstnanců tady jenom kvete a vy můžete být ráno rádi, když napočítáte stejný počet podřízených jako předchozí den. Není totiž žádnou výjimkou, že se vám nějaký ten zaměstnanec ze dne na den zatoulá. Buď ho objevíte, jak si někde dává dvacet, anebo je větší pravděpodobnost, že už ho nenajdete. A samotní hosté? Ti vám svými požadavky na klidu také nepřidají.

Přestože se jedná o deník hlavní hrdinky a zpočátku to tak i vypadá, nejde o záznamy vedené den po dni. Jsou to spíše fragmenty z jednoho roku soužití s Řehořem na horách (a sem tam i mimo ně) s radostmi i starostmi bez konkrétního časového ukotvení. „Deníček“ je psán v ich-formě z pohledu Šarloty a jednotlivé zápisy na sebe ne vždy navazují. Autorka často v tématech přeskakuje a ne pokaždé se k těm předchozím vrací, případně je zmíní až s větším odstupem. Pokud vám vyhovuje jen lehké naťuknutí ve stylu krátkých příhod, budete spokojení. Jestli ale očekáváte více podrobností a hlubší vhled nebo nějakou hlavní linku vinoucí se celou knihou, budete se muset poohlédnout jinde.

Plusem je fakt, že Danka Šárková vychází z vlastních zkušeností a tím pádem ukazuje horský život i z jiné strany než z té malebné dovolenkářské. Bavilo mě nahlédnutí pod tuhle pokličku fungování, které ač sepsané s nadsázkou není jednoduché. Minusem je bohužel ne zrovna pečlivá redaktorská úprava, která opomenula překlepy a některé chyby. Ty tak zbytečně narušují autorčin jinak lehce plynoucí styl a jazykovou obratnost.

Knížka Můj přítel deníček a sklenička byla sepsána jako oddechové čtení a to také splňuje. Doporučila bych ji autorčiným skalním fanynkám a ženám, které se chtějí oprostit od každodenních starostí a na chvíli vypnout u nenáročného čtiva, v němž jsou i ty méně příjemné situace popsány s humorem. Osobně bych klidně uvítala ještě další strany naplněné nesnadnou prací, každodenní únavou a předem prohraným bojem s hosty (protože host má vždy pravdu) a často i s personálem, okořeněné nějakou zápletkou, která děj prováže. Jestli se autorka časem rozhodne z tohoto tématu vytěžit víc, určitě si „drama z horské boudy“ ráda přečtu. :)

Šarlota je pražská žena, která chce být opečovávaná, rozmazlovaná a samozřejmě milovaná. Řehoř je horal, jenž má svou představu o životě v přírodě na horské boudě, kam „jezdí lidi“. K chodu takového zařízení je potřeba personál a k němu pevné nervy. Řehoř chce být také opečováván, milován a samozřejmě obdivován. Šarlota si píše deník… Kniha Můj přítel deníček a sklenička je odpočinkovou satirickou knihou autorky s náhledem do života číšníků, kuchařů, údržbářů, učitelek, sportovců, rodičů, prarodičů… tedy všech osob, které se kdy na horské boudě vyskytly, aby tam po sobě zanechaly aspoň nějakou „stopu“.

Nakladatelství: Anahita
Žánr: humor, satira
Počet stran: 128