Recenze: CHVĚJÍCÍ SE JEHLIČKY PŘÍŠTÍ ZIMY (Karel Rada)

Návrat do ryzích devadesátek i kritika společnosti

Chvějící se jehličky příští zimy (Karel Rada a nakladatelství Monument)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Monument.

Režisér, básník, scenárista, hudebník. To je jen drobný výčet profesí, kterými si Karel Rada prošel. Své tituly vydával samizdatem, časopisecky i přes nakladatelství, samostatně i souhrnně ve sborníku. Už názvy některých jeho děl (Kunderion, Flashback, Promiskuitní večírek) působí značně kontroverzně. Bude ve stejném duchu i jeho povídková sbírka Chvějící se jehličky příští zimy? Titul vyšel v roce 2019 u nakladatelství Monument.

Titul je rozdělen na dva velké celky. Teoreticky (pokud nepočítám povídku Nášleh z matečáku) by všemi příběhy mohl prostupovat jeden a ten samý hrdina. Možná i prostupuje, protože to není jednoznačné. Někdy se dozvíme jeho jméno, ale ve většině případů ne. Spíše cítíme podobnou charakteristiku a společnou náklonnost k čaji, alkoholu a drogám.

První část obsahuje tyto povídky:

Vymejvárna – Hynek je filmař, ale se svými scénáři k filmům se mu moc prorazit nedaří. Dává tedy zavděk alespoň textům k nekonečným seriálům. Právě se chystá na konkurz na jeden z nich, protože složenky se samy nezaplatí. Prolínání současnosti se záblesky z minulosti, jež byly bohaté na drogy.

Jednoduchý příběh, ze kterého je cítit kulturní zchátralost naší doby, pouze zaměřené na odpočinkové, bezduché seriály, které mají stejné schéma, jen v jiných kulisách.

Hynek Mamfejstem podané kladivo uchopí, potěžká jej nejprve levou, potom pravou rukou... hm, bytelný symbol, musím oběma... a v okamžiku, kdy jím konečně zamává nad hlavou, aby udeřil, probudí se. vedle na posteli tiše odfukuje Magda, z košilky jí vykukuje levá bradavka...a nikde žádný čaj. Jen támhle na nočním stolku vychladlá meduňka. Musím vstát a udělat alespoň toho „Vietnamce“. (str. 15)

Náhradní Kristus – bezejmenný alkoholik, který se utápí ve svém životu a nahodilých souložích. Underground na plné koule.

Než přijde obleva – Starý punkáč a alkoholik se snaží angažovat v politice. Co z toho nakonec bude? Prvky undergroundu a specifické popkultury. Narážky na dnešní sociální sítě a jejich význam.

Muž, který mě nabodne – Ryze provokativní erotická povídka, kdy ženy jsou pouze kusy masa k ukojení chtíče a zdroj nabrání inspirace pro spisovatele.

Dopisy Volze – Iniciační seznámení s Ruskem, tamní atmosféra, sexuální napětí a alkohol. Čím je Ivan Alexejevič Bunin oproti dnešním Palahnikům, McEwanům a Chabonům? Vidění Ruska v pozitivním obraze s jeho obyčejnými obyvateli.

Druhá část obsahuje tyto povídky:

Nášleh z matečáku – Nejdelší text z celé sbírky nás přenese do dospívání v devadesátkách. Také je věnován těm, kteří devadesátky přežili. Velmi sugestivní a reálný příběh, který není plochý a nevěnuje se pouze dívce závislé na drogách, ale všem, kteří zmařili svůj potenciál a možnosti kvůli návykové látce. Syrové a hutné vyprávění, jež nehraje na emoce, ale popisuje běžnou realitu závislého. Opozicí může být i přese všechno naivita mládí a poukázání na drogové stereotypy v myšlení i v léčbě. Drogová a klubová scéna, kultura a životní styl, které mnoho lidí nepochopí. Obzvlášť pasáže z léčebny v Červeném Dvoře byly skvělé a jeden pacient jako kdyby z oka vypadl reálnému člověku. Pokud chcete pocítit, jak to v léčebně opravdu chodí, je to perfektní přiblížení.

Tam seděla žena neurčitého věku (mezi „čtyřicítkou a hrobem“ – Magda takovýmhle přezdívala „buzerbáby“) a pila kávu, klasického českého turka z tlusté duritové skleničky.
– Už jsem to vytřela, zahlásila jí Magda.
Žena pohlédla na hodinky a překvapeně protáhla obličej:
– Nejste vy nějak moc rychlá? Máte na to ještě skoro půlhodinu...
– Cože? nechápala Magda.
– No nedá se nic dělat – musíte to vzít znovu, šklebila se dál ta žena.
– To si děláte srandu, ne? Jakej by to mělo smysl?
– Neremcej, holka, nebo ti napíšu černej puntík – tohle je čas vyměřenej pro pracovní terapii a ne pro hledání nějakýho smyslu – alespoň dělej, jako že děláš! V osobním životě tam venku tě čekají daleko nesmyslnější věci... (str. 59)

Dhátá Yogi Masala – Jako se otáčí kruh, tak i my se touto povídkou dostaneme na začátek. Konkrétně k našemu filmaři a jeho zážitkům v Rusku. Ony zážitky se nám zhmotní a po několika letech se znovu dočkají shledání.

Když bych měla srovnat rozdíly mezi první a druhou částí, tak žádné nejsou. Pokud by v druhé polovině nebyl Nášleh z matečáku, který byl oproti ostatním velmi rozsáhlý, nevidím důvod na rozdělování. Všechny povídky jsou psané nespisovnou češtinou a pro vulgarismy autor nechodí daleko. Aby taky chodil, když vykresluje undergroundovou společnost, kde se punkáči těžko budou plácat po rameni a vést dlouhé dialogy o Tolského Anně Karenině. To si radši dají po hubě a pak se usmíří u piva. Většina děje se odehrává v České republice (Kadaň, Praha, Karlovy Vary, Děčín aj.) a pouze na krátkou exkurzi zavítáme do ruského Nižního Novgorodu.

Autor má velmi svérázný a nekorektní styl, v kterém převažuje autodiegetický vypravěč. Nebojí se píchnout do Facebooku, Meetoo či Gay Pride a naopak Rusko ukázat v jeho pozitivním světle. Pokud jsme četli Pelcovo A bude hůř..., tak můžete mít jasnější představu, v jakém hávu je psaná tato sbírka.

Nebála bych se říct, že Chvějící se jehličky příští zimy jsou generační výpovědí a se slzou v oku zavzpomínají všichni, kteří zažili devadesátky, případně jejich přelom do milénia. Intenzita těchto let, s přemírou koncertů, alkoholů a drog. Textem prostupují citace Jáchyma Topola, Sylvie Plath a texty skupin velkých punkáčských jmen, jakými jsou: Už jsme doma, Malomocnost prázdnoty, Zuby nehty, Do řady! aj. Autorovi se bravurně podařilo vykreslit atmosféru doby, o které chtěl psát. Je vidět, že sám hodně zažil, a tak dialogy nepůsobí strojeně.

Na jedné straně se příběhy line příjemný motiv pití čaje, na druhé psychická dysbalance a špína s užíváním drog a zmařené lidské existence. Může se zdát, že se jedná o primitivní text, v kterém jde jen o sex, alkohol a drogy a nenese v sobě nic víc, ale autor to má dobře promyšlené a je znát, že ví, co dělá. Umně zakomponované citace jen podtrhují atmosféru, kterou ocení hlavně lidé, kteří znají dobu, kdy od pátku do neděle byli pod vlivem alkoholu a pervitinu, v pondělí šli do školy/práce a dali si do úterý detox, ve středu menší čáru na zkus, ve čtvrtek dlouhý spánek a od pátku do neděle opět s jehlou v ruce. Ocení to tedy v případě, že ještě žijí.

Nic, ani lidi a zlý časy
nad námi nemaj žádnou moc,
na ramenou ti sedí bílí ptáci
a zpívají mi celou noc... (str. 108)

Po formální stránce se obtížně hodnotí některé korektorské nepřesnosti díky autorovu specifickému stylu. Pokud nastalo několik okamžiků gramatických chyb, jednalo se o marginální chvíle. Důležitější je se umět naladit na emoční a atmosférickou vlnu a plně si tak čtení užít. Úplně bych tedy vypustila doslov Josefa Straky. Byl zbytečný, prakticky nic neříkající a opakující se. Přišlo mi, že byl spíše psán jako omluva za to, že si autor dovolil psát o Rusku pozitivně.

Za nejzdařilejší povídky považuji Dopisy Volze a Nášleh z matečáku. Doporučuji všem, kteří se nebojí svérázného textu a nebudou se hned pohoršovat, pokud bude slovo napsané jinak než z gramatické příručky.

Vedle obvyklých autorových atributů, jakými byly v předešlých jeho knihách vtipný sarkasmus a společensko-kritický tón, provází nejnovější povídkový soubor Karla Rady Chvějící se jehličky příští zimy především nostalgický tón a v nejdelším, ústředním textu knihy s názvem Nášleh z matečáku potom zdařilá evokace devadesátých let minulého století, strávených mladou hrdinkou příběhu v zajetí drogové závislosti.

Nakladatelství: Monument
Žánr: povídky
Počet stran: 114