Recenze: ZRADA – STRÁŽCI SNŮ (Jasmina Petlach)

I ve snech můžete zemřít

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Knihy s úsměvem.
Chci zakoupit knihu!

Mladé nakladatelství Knihy s úsměvem za sebou prozatím nemá tolik titulů, ale zato dbá na individuální přístup a péči o již vydané autory. Díky tomuto nakladatelství pod vedením Lukáše Zemana tak vznikla publikace Zrada – Strážci snů z pera Jasminy Petlach. Jedná se o autorčinu prvotinu a my se na ni podrobněji zaměříme v následující recenzi.

Isabela, nechávající si říkat Izy, svůj život jen přežívá. Náročná práce asistentky v módním průmyslu je pro ni hlavním smyslem života. Krom kocoura ji doma nikdo nečeká a od vztahů si dává mladá Izy už pár let pokoj. Její život se však otočí naruby, když se svou kamarádkou navštíví klub, kde se setkává se záhadným a přitažlivým Rielem. Co má tento muž společného s jejími děsivými sny?

Titul je rozdělen do třiceti čtyř nepojmenovaných kapitol, vedených v ich-formě pomocí vševědoucího vypravěče, který sleduje několik postav. Hlavně nám však přibližuje Isabelu Jenkins. Strážci snů ukrývají dvě dějové linie, jednu primární a druhou velice nezřetelnou, dávající větší smysl až na konci.

Chvíli nato se opět ocitla v tom studeném lese. Podívala se na sebe. Opět na sobě měla umolousanou a roztrhanou košilku, která jí vlála kolem špinavého těla. Nevěděla, jestli na sobě má víc krve či hlíny. (str. 43)

Jasmina Petlach vsadila na romantiku okořeněnou erotikou a hororovými prvky. Ač se to jeví lehce netradičně, tak si lze velice jednoduše připomenout ságu Stmívání od Stephanie Meyerové.
Na scéně se nám objevuje mladá a krásná Izy, která žije pouze prací a na soukromý život nemá čas a vlastně ani náladu. Křehká blondýnka je na začátku hodně naivní a může na čtenáře působit jako hloupoučká husička. Za několik stran se z ní stává nymfa plná chtíče, toužící po sexu, často zmiňující, jak postavy vypadají sošně a anticky. Určitě je vidět postupný vývoj z naivního a sexuchtivého charakteru do celkově sympatické osobnosti.

Protože Izy potřebuje stimulovat, aby mohla zavětřit svou sexuální oběť, na scénu dostáváme Gabriela, zkráceně Riela. Právě tento antický a sošný muž uhrane nebohou dívku a svými svaly a hlubokými pohledy ji sráží na kolena. Riel je krom své vizáže a mužnosti také skoro nesmrtelným strážcem snů. Obecně práce strážců spočívá v ochraně lidí před démony, kteří jim vstupují do snů a škodí jim. Strážci jsou tedy bojovníci a pohybují se ve snovém světě. V naší realitě bydlí v luxusním domě s dalšími členy a berou se jako rodina. Udržují se v kondici a sbírají síly na noc. Samozřejmě jsou všichni sexy.

Riela si ženské obecenstvo jistě zamiluje od prvního hlubokého pohledu. Jen je škoda, že si ho nemůžeme očichat. Autorka se doslova vyžívá v popisu Rielovy tělesné vůně, ale my čtenářky můžeme maximálně očichat stránky.

Zvládla autorka své postavy od začátku do konce? Neřekla bych. Je patrný zápas mezi spisovatelkou a jejími hrdiny. V počátku jsou neuvěřitelné a tam, kde bychom hledali logiku, oni prostě jednají podle jakéhosi nám neznámého klíče. Teprve až během vyvrcholení příběhů dostávají milenci hlubší emoce a uvěřitelnost.

Tentokrát mu viděla do tváře. Jeho rysy byly mužné, a jestli tělo bylo vytesanou sochou antických umělců, obličej určitě nezanedbali. (str. 31)

Aby nedošlo k omylu, že se jedná jen o romanci se sexuálními doplňky... Vyprávěním se propadneme i do snových světů, kde již není vše tak růžové jako při bdění.
Jasmina Petlach nám předkládá hororové noční můry, jež vás zcela pohltí a naprosto dostanou. Přijde mi, že nejsilnější stránka autorky se ukrývá právě v akčních a napínavých fázích. Jen škoda, že tato strašidelná linka byla primárnější jen v začátku a na konci knihy. Prostřední část byla hodně zaměřená právě na milostnou linii Izy a Riela. Dokonce bylo i patrnější, že vyvrcholení díla bylo doslova shrnuto na pár konečných stránkách. Čtenář o hodně přišel, neboť právě zprvu vybudovaný konflikt, na který se celou dobu těší, byl zkrácen na úsporné informace.

U knihy Zrada – Strážci snů je vidět, že se jedná o prvotinu. V textu se opakují slova, situace a je tam spoustu nadbytečných vět. Pár nelogických chyb se také objeví, ale nejsou tak zřejmé. Tedy pokud Izy nezná jméno Riela dříve, než se jí sám představí. V některých částech můžete být zmateni informacemi, které autorka neservíruje na zlatém podnose, ale jednoduše je na vás vychrstne. No a nakonec musíte vážně přimhouřit oči, když se emoce hlavních hrdinů rozjedou takovým stylem, že mozek nepoužívají a ani vy nesmíte, jinak budete plakat.

Ač má dílo několik otravných much, mohu s klidným svědomím říct, že mě publikace odehrávající se v našem reálném světě jak zaujala, tak bavila. Ke čtení motivuje i gradující vztah hlavních postav a postupně odhalované tajemství strážců snů. Otevřeným koncem Jasmina Petlach naznačuje, že by se nemuselo jednat jen o jednu knihu o strážcích, ale mohlo by se pokračovat dále. Celkově mě zajímá, jak se autorka řemeslně posune, a ráda ji v její tvorbě budu sledovat.

Titul bych doporučila spíše něžnému pohlaví zhruba od šestnácti let. Sexuální scény jsou podány pikantně a ve větším měřítku. Pokud by se Jasmina Petlach tak moc nezaměřila na romantickou linii, jistě by příběh měl co nabídnout i pánům.

Obálka je trefná a hlavně čtenáři rovnou poví, jak vypadá hlavní hrdinka, a vizuálně vyzývá k přečtení.

Izabela pracuje jako asistentka módní návrhářky a poté, co se spolu se svojí kamarádkou vydají do nočního klubu, je vtažena do tajemného světa Strážců snů. Nejprve sama neví, co je sen a co skutečnost. Ale postupně objevuje tajemný svět Strážců, kteří žijí mezi námi a pomáhají bojovat proti zlým snům, jež ovládají lidstvo již od dob řeckých bohů. Autorka v prvním díle série Strážci snů skvěle kombinuje skutečný lidský a nadpozemský svět, kde první kapitoly sice naznačují, že kniha bude oddechovým románem, ale již samotný úvod vás nenechá na pochybách, že děj bude mnohem pestřejší. Stále rychleji rozvíjející se příběh, množství nečekaných zvratů a nadpřirozena vás pohltí natolik, že knížku přečtete prakticky jedním dechem.

Nakladatelství: Knihy s úsměvem
Žánr: fantasy, romantika, horor
Počet stran: 240