Recenze: KRKONOŠSKÁ KUCHAŘKA (Danka Šárková)

Kuchařka s vůní Krkonoš

Za recenzní výtisk děkuji autorce Dance Šárkové.

Spisovatelka vystupující pod pseudonymem Danka Šárková je na české literární scéně známá především svými beletristickými romány pro ženy, ale také pohádkovou tvorbou pro děti. Z kuchařského hlediska poznáváme autorku v publikaci Krkonošská kuchařka, což je její debut, co se týče tohoto žánru. Externí redaktorka vydávala především u nakladatelství AMI Publishing. Vede také kurzy tvůrčího psaní a spolu s Markétou Harasimovou a Petrou Nachtmanovou spravuje stránku České spisovatelky, na které propagují svou tvorbu.

Krkonošská kuchařka (Danka Šárková) – obsah

Kuchařka je tedy pro Danku Šárkovou zcela první zkušeností z této oblasti, kterou sdílí společně s fotografkou Lucií Lízlerovou. Bez té by rozhodně kuchařka nemohla být, protože fotografie jsou opravdu působivé a zaujmou na první pohled. Díky nim se vám nad recepty sbíhají sliny a máte chuť si podle nich uvařit. Nechybí ani několik fotografií Danky Šárkové, které byly podle všeho nafocené přímo pro účely kuchařky.

Tak vás alespoň díky této knize vítám v Krkonoších. (str. 5)

Ač se dříve kuchařky týkaly především jídla, tak v dnešní době je trendy, když publikace obsahuje něco navíc. Ať už se to týká prostředí, autora či nějaké diety nebo méně tradičního způsobu stravování, spojeného s kulturou a náboženstvím. V tomto případě vás na začátku publikace přivítá sama autorka. Oznamuje, že se rozhodla kuchařku vytvořit se svým partnerem a fotografkou Lucií Lízlerovou z Jilemnice. Sama spisovatelka žije v Krkonoších už léta, jak se nám svěří v úvodu, a podle jejích textů je jasné, že si onen kraj opravdu zamilovala.

Krkonošská kuchařka (Danka Šárková) – bramborový toč

Jak se žilo aneb povídání od babiček, které Danka Šárková v rámci přípravy své publikace navštívila, aby si vyslechla jejich zajímavé příběhy. Škoda jen že nejsou zmíněna jména, ale pouze chalupy v dané vesničce. Nechybí ani pasáž Bez čeho se krkonošská kuchyně neobešla, která dává důraz na náhled na vaření a kuchařské zvyky lokality.

Ale už dost úvodních částí, vrhneme se na recepty. U těch jsou k dispozici vysvětlivky, takže přesně víte, jaká je náročnost, doba vaření nebo pro kolik strávníků uvaříte. Obsah kuchařky se dělí na:

• Předkrmy, šest receptů
  • Polévky, šest receptů
  • Hlavní jídla, třiadvacet receptů
  • Moučníky, sedm receptů
  • Speciality na Štědrý den, dva recepty
  • Vánoční cukroví, čtyři recepty
  • Co se jedlo na Nový rok, jeden recept
  • Naše dnešní speciality z penzionu Pohlednička, tři recepty
  • Co se pilo na zahřátí, jeden recept

Krkonošská kuchařka (Danka Šárková) – rozcuchaná nevěsta

Celkem vás tedy čeká padesát tři různorodých receptů!
Úsek vždy obsahuje vysvětlivky, fotografie, tudíž vám nechybí náhled, jak by jídlo mělo vypadat. Samozřejmě nepozbývá ingredience a základní postup, který je stručný a přesný. Někdy je navíc přidaná i poznámka, že recept třeba neobsahuje výrobní postup na pesto či jiné produkty.

V závěru knihy jsou reklamní položky týkající se nakladatelství Anahita, u kterého počin vyšel. Nejbližší informace o fotografce Lucii Lízlerové a také na výrobnu regionálních potravin, kterou vlastní autorčin přítel.

Krkonošská kuchařka (Danka Šárková) – dřevorubecké brambory s houbami a slaninou Zdroj: archiv recenzentky

Děkuji za věnování i podpis. Jakožto maminka na mateřské vařím každý den a inspirace formou kuchařek je pro mě opravdu potřebná. Krkonošská kuchařka mě nadchla svými fotografiemi, které jsou opravdu okouzlující a lákavé na první pohled. Ačkoliv mám už poměrně dost navařeno a v receptech mám přehled, přesto jsem v publikaci našla něco, co vlastně vůbec neznám a chci vyzkoušet. Líbí se mi, jak je kuchařka různorodá. Jestli jsou recepty ryze krkonošské, nemohu posoudit, ale věřím, že ano, když sama spisovatelka má trvalé bydliště právě v Krkonoších a podle fotografií si prostředí zamilovala. Nedivím se, příroda všude kolem, to je nejlepší inspirace k tvorbě takových krásných knih.

Krkonošská kuchařka (Danka Šárková) – bramborový koláč s jablky

Knihu bych doporučila jak začínajícím, tak i pokročilým kuchařkám a kuchařům, kteří mají chuť se vrhnout na recepty z Krkonoš. Pokud chcete podpořit atmosféru při vaření s dětmi, můžete si předtím přečíst autorčiny krkonošské pohádky Alenka, Krakonoš a lev, Alenka, Krakonoš a Vánoce, Alenka a Krakonoš.

Krkonošská kuchařka (Danka Šárková) – smrkouka (kořalka ze smrkových vršků)

Autorka shromáždila recepty od krkonošských hospodyněk, které nazývá kouzelnicemi, jelikož ze základních potravin jako jsou brambory, mouka, zelí, mléko, vejce, houby, jablka apod. dokázaly zasytit celou rodinu včetně čeledínů. Stovku receptů společně s celým týmem osobně vyzkoušela, ochutnala a část z nich najdete v kuchařce s podrobnými návody a fotkami. Dnes tato KRKONOŠSKÁ regionální kuchařka nabírá opět na oblíbenosti, jelikož mnoho z nás chce vařit ze surovin, které jsou u nás v Česku vypěstované. Zkuste si připravit typické kyselo, hladkou ančku, hubovec nebo upéct rozcuchanou nevěstu. Hodně receptů je vegetariánských, protože maso bylo vzácné. Zajímavý je též finanční rozpočet, kdy z jistíte, že za relativně málo peněz se dá velice chutně uvařit.

Nakladatelství: Anahita
Fotografie: Lucie Lízlerová
Žánr: kuchařka