Recenze: BYLINKOVÁ TERAPIE (Monika Golasovská)

S láskou k bylinkám

Obálka publikace Bylinková terapie

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada.

Monika Golasovská tíhla ke světu bylinek od útlého dětství. Tato vášeň jí vydržela až do dospělosti, a tak nebylo divu, že se rozhodla studovat fytoterapii a tradiční čínskou medicínu na institutu TČM v Brně. V rámci studia absolvovala také měsíční stáž v Číně, kde získala řadu zkušeností, které sice dodnes využívá v praxi, přesto ale zůstává věrná hlavně tradičním českým bylinkám. Její největší inspirací jsou uznávaní moravští bylinkáři Jiří Janča a Josef A. Zentrich. Je zakladatelkou Bylinkové školy a dílny a laboratoře Bylinková terapie v Praze. Její tvorbu můžete sledovat jak na Facebooku, tak Instagramu.

Jestli máte ve svém okolí děti nebo pravidelně sledujete produkci nakladatelství Labyrint, měli jste možnost se s tvorbou Moniky Golasovské už setkat. V roce 2019 jí u zmiňovaného nakladatelství vyšla dětská knížka Bylinkář: Přírodní kouzla naší babičky, která byla o rok později nominovaná na ocenění Zlatá stuha v kategorii literatura faktu pro děti a mládež.

Bylinková terapie s líbivými ilustracemi nadané Terezie Vavrošové, které publikaci skvěle dokreslují, není dalším klasickým herbářem v řadě. Na to autorka upozorňuje hned v úvodu, takže pokud potřebujete co nejobsáhlejší seznam bylinek, nejlépe seřazený od A do Z, publikace pro vás nebude to pravé. Tady se setkáte s těmi nejběžnějšími, ale i přesto je jich více než osmdesát.

Léto a bylinky, Slovanská bohyně léta Živa

Na začátku nás autorka seznámí se základními způsoby, jak jednotlivé byliny a jejich části zpracovat. Zjistíte, jak připravit tinkturu, sirup či mast. Upřesníte si rozdíl mezi výluhem, odvarem a macerátem. Kromě toho autorka naťukne velmi zajímavou oblast a tou je spagyrie, což je prastará alchymistická nauka o bylinkách. Její postupy působí tajuplně až magicky, takže nebudou pro každého, ale pokud jste nakloněni podobnému duchu, hádám, že tato krátká kapitola vás naláká na zjišťování dalších informací. Líbit se bude také těm, kteří se snaží vše upotřebit beze zbytku a je jim proti srsti vyhazovat využité části bylin. To se ve spagyrii opravdu nestane.

Následně už autorka otevírá rok ve společnosti bylinek. Netradičně začíná podzimem, tedy dobou zrání, času sklizně a sběru a zároveň obdobím, kdy bychom měli začít zvolňovat a postupně dojít ke zklidnění, roční koloběh následně uzavírá 15. srpen; vrchol léta a zároveň svátek všech bylinkářek.

Z celé knihy je cítit autorčino silné napojení na přírodu a vztah k jednotlivým bylinkám a tyto pocity snadno přenese i na čtenáře. V mém případě to alespoň tak bylo. Velmi oceňuji, že paní Golasovská neučí jen byliny rozeznávat a zpracovávat, ale předává i citlivý a pokorný přístup při jejich sběru. Na někoho může tento přístup působit přehnaně, ale podle mě není od věci si připomenout, že bychom neměli brát přírodu a to, co nám sama dává, jako samozřejmost.

Čarodějnice (Valpuržina noc), 1. Máj a bylinky

Na podzim se tak naučíte využívat semínka, kořeny, stromy, keře a podzimní plody, v zimě se přesvědčíte, že i ve sněhu můžete vyrazit na houby, lišejníky nebo jmelí. Jaro přinese sběr kůry jarních stromů, pupenů, zelených plevelů i bylinek, léto vás mimo jiné seznámí s bylinkami ženskými i svatojánskými, s květy zahrad a divokých luk.

Text je psán poutavě, nečekejte žádné suchopárné a neosobní informace. Naopak. Kniha není jen o využití bylinek v současné hektické době, ale vrací se do časů minulých. Nejsou opomíjeny tradice a rituály našich předků, které se často pojily se dny rovnodennosti, slunovratu, Valpuržinou nocí, prvním májem i s určitou bylinou. Každé roční období pak začíná představením slovanské bohyně, s níž je spjato. Co je za mě také velké plus je dělení účinků u jednotlivých rostlin na ženy, muže, děti i zvířata. To vždy doprovází receptář, ve kterém se dozvíte podrobný postup na výrobu různých bylinných léků.

Knihu můžu s klidným svědomím doporučit všem, kteří se o fytoterapii a byliny obecně zajímají. Ať už jste začátečník, nebo vaše sbírka čítá více titulů na toto téma, Bylinková terapie: Léčivé elixíry pro zdraví a krásu se mezi nimi díky svému zpracování, ať už písemnému, tak grafickému rozhodně neztratí. Dle mého potěší nejvíc ty, kdo rádi hledají a poznávají kořeny našich pradědů a na bylinkaření si užívají tajemno a magii, které ho z dávných dob obestírají.

Bylinkový rok v knize začíná netradičně na podzim, v období zklidnění a „návratu ke kořenům“ obrazně i doslova – léčivá síla bylin je v tomhle období koncentrovaná do kořenů rostlin. V knize se dovíte nejenom jak využít různé části rostlin (i ty méně používané, jako jsou kůra, pupeny nebo míza), ale i to, jak je důležité poznat a respektovat přírodní cykly.

Najdete v ní recepty a návody na léčivé bylinné produkty: odvary, nálevy, maceráty, prášky, šťávy, sirupy, likéry, tinktury, masti a mnoho dalších – ale i rady, jak z bylin uvařit jídlo pro rodinu nebo si připravit zkrášlující prostředky.

U každé z bylin zjistíte nejenom to, jak může být prospěšná ženám, mužům a dětem, ale dokonce i domácím mazlíčkům a to, jakou úlohu hrála v lidových tradicích a při různých magických rituálech našich předků.

Autorka vlastní obchod s bylinkami, vede úspěšné víkendové i celoroční kurzy bylinkaření a provozuje bylinkovou dílnu. Všechny recepty (mnohdy zapomenuté a velmi originální) má vyzkoušené a ověřené.

Nakladatelství: Grada
Ilustrátorka: Terezie Vavrošová