Recenze: ACHERNAR (Ludmila Svozilová)

Nikomu a ničemu nevěř!

Hororový román Achernar (Ludmila Svozilová, nakladatelství Golden Dog)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Golden Dog.

Tituly od Golden Dogu, pokud se nejedná o poezii, mi nikdy neujdou, a proto jsem pro vás zrecenzovala i novinku Achernar od Ludmily Svozilové. Autorku již můžete znát z děl Hřbitov bílých králíčků anebo románu Sběračka kostí. Kam se posunula Ludmila Svozilová ve své tvorbě a co přináší Achernar? Na to se podíváme v následující recenzi.

Pokud si Patricie někdy mohla představit nejhorší den, rozhodně se velice odlišoval od toho, jaký ji nakonec potkal. Mladá žena ztratí jak zaměstnání, tak i bydlení a musí se srovnávat s novou rolí bezdomovkyně a okusit nástrahy života na ulici. K tomu jí je v patách neznámý psychopat, píšící jí nenávistné a výhružné vzkazy. Patricie se rozhodne pro svou poslední možnost. Aby se zachránila, přijme nabídku práce v záhadné společnosti Achernar za pohádkové peníze a smyčka okolo Patricie se začíná pomalu utahovat.

Fotografie románu Archernar od recenzentky Ivany Gašparíkové

Dílo je děleno do dvaceti tří kapitol, označených římskými číslicemi a uvozených citáty
 od Williama Blakea (Napíšu verše kytkám na lístky) nebo Johna Miltona (Ztracený ráj). Vyprávění je vedené v ich-formě přítomného času očima hlavní hrdinky Patricie.

O černobílé ilustrace uvnitř knihy se zasloužil Milan Popelka. Ty jsou společně s obálkou Achernaru ne zcela vypovídající. Zachycují jakési střípky z děje.

Příběh se všehovšudy skládá z dvou hlavních obrazů. Necelých sto stránek je čtenář spolu s Patrícií vhozen rovnou na dlažbu a potkává se s úskalím života na ulici. Podání je surové a bez jakýchkoli pozlátek. Nedokázala jsem se ubránit pocitu, že bych byla schopná o tematice bezdomovců z pera Ludmily Svozilové číst i celou knihu. Protože ale autorka volí spíše žánr hororu a thrilleru, do prostor ulic Prahy nám vsadí neznámého stalkera. Ten za sebou nechává vzkazy na útržcích stránek ze Ztraceného ráje od Johna Miltona a mrtvoly.

Sedím na bobku v chodbičce u sklepa a bezmocně se prohrabuju obsahem špinavé modré tašky z IKEA. Nedá se přehlédnout, že už ji někdo prolezl. Zmizela veškerá elektronika, nenechali mi dokonce ani nabíječku k mobilu. Chybí také pas a rodný list, a hlavně všechno teplé oblečení. Z bot tu zbyly jen letní páskové sandály. Tílko a šaty bez ramínek, zmuchlané a vyválené ve špíně na podlaze. Pár knížek, ze kterých kdosi vytrhal listy. „Potřeboval sis utřít prdel, ty kokote?“ zařvu do tmy na chodbě. (str. 25)

Druhý obraz nás zavede do společnosti Achernar. Ta nemá žádné oficiální záznamy, ale zato má nad sebou spoustu otazníků a odzbrojující finanční motivaci. Jakkoliv je předchozí téma pražských ulic a bezdomovectví lákavé, tak prostředí a atmosféra v Achernaru vás dozajisté naprosto ohromí. Firma, která svým fungováním připomíná vězení, dodává knize obrovský náboj tajemna a obracení stránek se stane posedlostí.

Tím vším nás provází bezprostřední Patricie. Rozhodně od ní nečekejte, že s vámi bude jednat v rukavičkách. Vše předkládá takové, jaké je. Jakmile se ocitá v Achernaru její tvrdohlavost, naráží na tvrdý odpor a další vývoj osobnosti Patricie nám odhalí její nitro. Ludmila Svozilová má vždy příjemné postavy. Jejich povahy jsou dobře vymyšlené a uvěřitelné, příběh se okolo nich neohýbá, ale můžeme sledovat, jak se v konkrétních situacích chovají. Budu se opakovat jako v recenzi Sběračka kostí. Patricie má hodně ženský charakter, a proto doslova vystupuje ze stránek. Co mi přijde zvláštní, je fakt, že si Patricii úplně neoblíbíte, ale pořád ji máte potřebu sledovat. Osobně se přiznám, že mi byla i silně nesympatická, a přesto natolik zajímavá, že jsem se s ní celkem těžko loučila.

Ilustrace Martina Popelky v románu Achernar od Ludmily Svozilové (nakladatelství Golden Dog)Ilustrace Martina Popelky v románu Achernar od Ludmily Svozilové (nakladatelství Golden Dog)

Pokud jste nažhaveni na tajemství, milujete nečekané a záhadné, tak je Achernar přímo pro vás. Nejenže titul vyzývá k předjímání, jak vše dopadne, ale často se s hlavní postavou budete točit v kruhu. V jistých částech můžete zažít až psychedelické obrazce a topení se v příběhu. Děj má ovšem logickou posloupnost, která má ucelený řád. Publikace připomíná literární kaleidoskop, ale naprosto fantasticky napsaný. Napětí je budováno od první věty, autorka jej stále graduje a nabaluje nám tam nové a nové poznatky. A pokud do toho přidáme i zvládnuté spisovatelské řemeslo, je to dokonce naprosto strhující román s překvapivým, drsným závěrem.

Otočím se k ní. Je zpocená, rozehřátá a překrásná. Vypadá jako obraz od Reinora. Zaplaví mě až bolestná něha. Ester je originál, osamocený uprostřed ledového pekla. Přežila všechny svoje kamarádky. Ostatní ženy se jí bojí. Dokonce i Acamar se jí raději vyhýbá. A on? Ubližuje jí. (str. 199)

Ještě váháte knihu číst? Tak já vám připomenu o cože se to tady jedná. Achernar je napínavý thriller,
 jenž vás nenechá usnout, dokud nedojdou stránky. Příběh je promyšlený a má hodně co nabídnout. Ludmila Svozilová představuje tak podivné místo, že o něm lačníte vědět více. V díle se setkáte s erotikou i s násilím jak sexuálním, fyzickým, tak i psychickým. Scény sice neotočí žaludek naruby, ale že byste si potom výskali, to se také říct nedá. Ze svého subjektivního pohledu mohu říct, že se jedná prozatím o jedno z nejlepších děl nakladatelství Golden Dog a i roku 2021.

Achernar doporučuji dospělým čtenářům vyhledávajícím něco neobvyklého. Pochutnají si jak lovci thrillerů, tak hororů, neboť i prvky tohoto žánru jsou zastoupené v hojné míře.

Obal publikace na mě zpočátku nepůsobil moc pozitivním dojmem. Ve skutečnosti toho příliš nenapovídá. Po přečtení v něm již ten smysl vidím. Naprosto sedí do příběhu, který obdobné výjevy vážně poskytuje.

Jmenuje se Patricie. Během jediného dne přišla o práci a ocitla se na ulici. K tomu má tajemství – cosi, co nedokáže definovat ani vylovit z paměti. Psychopat jí už několik měsíců šlape na paty a zanechává vzkazy na stránkách vytržených z Miltonova Ztraceného ráje. Všichni kolem ní umírají. Hlavně proto se rozhodne využít podezřelou pracovní nabídku. Achernar s.r.o. je sice firma bez zápisu v obchodním rejstříku, nemá ani webové stránky a nabízí nezvykle velké peníze, ale Patricie bláhově doufá, že se v rámci inzerované půlroční stáže ztratí brutálnímu slídilovi z dohledu.

Nakladatelství: Golden Dog
Ilustrátor: Milan Popelka
Žánr: horor, thriller