Recenze: V LEDOVÉM SEVŘENÍ (Jakub Mařík)

Z orbity na ledovou planetu

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Mystery Press.

Jakub Mařík patří v současnosti mezi významné tuzemské spisovatele sci-fi. Momentálně se živí jako překladatel z angličtiny a svým neznámým Korzárům plánuje věnovat celou pentalogii. S prvním dílem Ve stínu slunce jsme vás již seznámili, nyní přichází na řadu díl druhý. Co nového se dozvíme o těchto „vesmírných pirátech“ a jakým nástrahám bude čelit posádka UTSS Salamis? Knižní novinka vychází u nakladatelství Mystery Press.

Varování: Následující text může prozradit informace z předešlého dílu.

22. století, jedno vesmírné plavidlo a posádka, která moc dobře ví, jakému nebezpečí může čelit. Na planetě Marzanna–3 je nalezena průzkumná loď, jež byla v minulosti Korzáry odcizena. Naskýtá se obrovská šance, že po jejím prozkoumání objeví mimozemské vylepšení, a každá znalost se může při boji hodit. Nebo díky tomu alespoň více poznají nepřítele. Ledová planeta ale není přívětivá a záhy pocítí, jaké protivníky jim Korzáři a jejich nanity mohou do cesty přivést. Nanity jsou částice sloužící k ovládnutí protivníka. Jejich vlákna vámi postupně prorůstají, až obalí vaši nervovou soustavu. Dají vám nepřiměřenou sílu a výdrž při boji a zároveň všechny vaše znalosti doputují ke Korzárům. Stojí tedy proti silnému nepříteli i nelidským podmínkám planety.

Příběh se odvíjí v několika liniích. Ve vesmírném prostoru a na planetě Marzanna–3 ať již z pohledu posádky na lodi Salamis, nebo jednotlivých průzkumných plavidel. Setkáme se se starými známými postavami, mezi nimiž autor nezávisle přepíná. Není zaostřeno na jednu dominantní osobu, ale utváří vždy skupiny se společným cílem, které se rozdělují a setkávají, podle toho jak je potřeba.

Po střetu v boji z prvního dílu utrpěla UTSS Salamis ztráty a využila pohraniční stanice UTSS Šanghaj. Loď prochází generálkou a posádka je doplněna o několik čínských mariňáků. Poté, co průzkumná sonda objeví neznámý vrak na planetě Marzanna–3, svou regeneraci urychlují. Protože politika je všude a kdo jako první bude mít možnost probádat vrak, který prošel korzárskou technologií, ten může jen těžit.

Nejen loď dostala zásah, ale i několik členů posádky. Pilotka Jolly Olssonová se obává, že propadne fóbii a po prodělaném zranění se nedokáže znovu vrátit do kokpitu. Do stíhacího letounu se ještě nějaký čas nepodívá, ale do transportéru by mohla. Využívá situace a společně s Aicardem a Klemblovou letí blíže prozkoumat vrak sondy na orbitě.

Záhy nastává nečekaná situace a transportér přerušuje spojení se Salamis. Ta následně musí na planetě Marzanna–3 nouzově přistát. Kapitánka Kallirisová vysílá podzemními transportéry dvě jednotky k vraku lodi Nansen. Po výsadku týmy náhodně zjistí existenci dalšího neznámého vraku. Ač to nebylo v plánu, týmy se rozdělí. Skupina s Janem Marhoulem míří k neznámému vraku, druhá skupina v čele s majorem Geluem pokračuje k Nansenovi. Následují chvíle, kdy kapitánka Kallirová neví, kam skočit. Každý z týmu řeší své konflikty a na lodi Salamis taky začíná být horká půda pod nohama. Mohlo by se zdát, že bitva z prvního dílu je ukončena, ale posádka v boji s Korzáry pokračuje, jen trochu v jiných kulisách a za jiných okolností.

I když nedostaneme hlubší charakteristiku postav, svá specifika mají a nemusíte se tedy bát, že po roce od vydání prvního dílu byste na ně zapomněli. Hlavní kostra příběhu je jasná, ale lehkým vánkem se k nám dostanou i dílčí problémy posádky, které bychom mohli nazvat nesnáze a trápení běžných lidí. Mezilidské vztahy jsou lehce naťuknuty, ale více nerozvíjené, protože ve válce není na milostné cvrlikání čas. Na konci knihy je dodatek, kde jsou postavy, jejich hodnosti a ostatní detaily rozepsány, pro případy, že byste chtěli osvěžit paměť.

Ferraz se zoufale rozhlédl, a když nikde neuviděl ani náznak zastání, stáhl se do rohu a snažil se být tak neviditelný, jak jen to bylo fyzicky možné. Nebylo to těžké, protože všem ostatním v doku nestál ani za pohled. (citace z 90 % knihy)

Z hlubin vesmíru se boje maximálně přesouvají do terénu
a jsou to boje opravdu dechberoucí. Jakub Mařík se s hrdiny nemazlí a pod nohy jim hází mnoho nástrah. Jak byla laťka prvního dílu nastavena vysoko, tak druhému dílu se ji podařilo ještě více pozvednout. Myslíte, že by vás nebavilo číst o vojácích, přemíře techniky a vesmíru? Tak se nenechte odradit, protože akce, napětí a dobrodružství, kterého se vám dostane v tomto románu, je takové množství, že nebudete přemýšlet nad tím, jestli jste každý technický detail pochopili správně. Autor sází na vyváženost mezi přímým soubojem, nepoznaným nepřítelem, dialogy a popisy. Jednotlivě jsou v odpovídajícím poměru, aby vám čtení přišlo plynulé a nenudilo.

Jakub Mařík geniálně vystihl trochu „Carpenterovskou“ atmosféru ve Věci. Abych byla konkrétnější – víte, že se děje něco špatného, při čtení vás mrazí a jen čekáte, z které strany to naplno udeří. Z akční sci-fi, kde to kypí přestřelkami, se překlopí do formálnějšího vyprávění, kde se naopak přemýšlí více hlavou než svaly. Napětí graduje tryskovým tempem a vás ani na chvíli nenapadne, že byste měli knihu odložit.

Umně vystavěný román, kdy kontury nejsou jednoznačné, stále si ponechávají roušku tajemna a nejsou předvídatelné. Jazyková stránka je jedinečná a ojedinělé překlepy ani nestojí za zmínku. Atmosféra mrazivého prostředí je přímo hmatatelná, stejně jako když mariňák někoho přimáčkne na zeď. Nemáte jen pocit, že to před očima vidíte jako film, ale že jste na palubě Salamis přímo s nimi.

Perfektní pokračování, podle mého názoru i převyšující první díl. Adrenalinem nabušený titul, při jehož čtení byste sami měli mít ochranný oblek. Svižná military sci-fi, kterou nesmíte minout. Doporučuji všem napříč věkem i pohlavím.

V LEDOVÉM SEVŘENÍ UVĚZNĚNÁ VESMÍRNÁ LOĎ SKRÝVÁ HROZBU I NADĚJI PRO CELÉ LIDSTVO

Když automatická průzkumná sonda na vzdálené planetě Marzanna-3 nalezne téměř nepoškozenou průzkumnou loď Fridtjof Nansen, lidstvu se nabídne šance, na kterou čeká už mnoho let. V ledu zamrzlé plavidlo, před třemi lety prokazatelně unesené tajemnými Korzáry, v sobě zřejmě ukrývá cenné nepřátelské technologie a možná i těla samotných Korzárů, kteří s lidmi vedou nevyhlášenou válku.

Nejbližším plavidlem, jež může vzácný nález prověřit, je UTSS Salamis. Ta právě kotví u pohraniční stanice UTSS Šanghaj, kde prochází generální údržbou po bitvě s Korzáry. Přestože opravy ještě nejsou ani zdaleka dokončeny, Salamis se s posádkou provizorně doplněnou o čínské mariňáky a výzkumný tým rozvědky vydává daleko za hranice kolonizovaného vesmíru, aby tam vrak korzárské lodi zajistila.

Otázkou však zůstává, jak se Fridtjof Nansen na Marzanně-3 vlastně ocitl? Co ho přinutilo přistát a jaké další hrozby se skrývají v ledovém sevření mrazivé planety?

Nakladatelství: Mystery Press
Série: UTSS Salamis (2.)