Recenze: POLEPŠOVNA PRO ČARODĚJKY (Petr Mandík)

Dramatické magické dobrodružství s hororovými prvky

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Lirego.

Český spisovatel Petr Mandík má na svém kontě již tři knihy. Za tajemstvím počítače, Příště se zmrazit nenechám a nejnovější počin Polepšovna pro čarodějky. Fantasy pro děti a mládež vyšlo u nakladatelství Lirego v roce 2019. Na čtení naláká nejen povedená knižní ilustrace v moderním módu, ale i zajímavá anotace. Ta vás informuje, že čarodějnici Alici zná celý svět jako hru. A dokonce na zadní obálce publikace najdete kódy ke stažení hry do tabletů či mobilního telefonu. Vyzkoušíte po přečtení i hraní?

Podle stránek ProCarodejky.cz se Petr Mandík nejprve pustil do tvorby hry pro náctileté a teprve poté se rozhodl Alicino dobrodružství přenést také do knižního světa. Hru jsem si stáhla, a ačkoliv jsem ji nehrála, musím říct, že je graficky vyvedená, a pokud chcete mít kulisy ke knize, tak doporučuju nahlédnout. Škoda jen, že kniha nebyla o ilustrace ze hry okořeněná a namísto nich je k dispozici několik stejných tajemně laděných kreseb.

Román je vyprávěn v er-formě. S lehkostí vás seznamuje s šestnáctiletou hrdinkou, která chodí na střední školu a žije u babičky. Styl psaní je čtivý, ač odosobnělý. Autor umí pracovat s textem a má slovní zásobu. Snadno vás vtáhne do děje a umně mění atmosféru během čtení tak, jak je potřeba.

Alice jednoho dne do školy nedorazí, odvedou ji dvě ženy a zavřou v polepšovně pro čarodějnice. Tvrdí, že Alice je čarodějka a používala svá kouzla, což nesmí. Hrdinka si není ničeho vědoma, později však vzpomíná a přemýšlí, čím se odlišuje od běžných lidí. Nejen ústřední protagonistku čeká tvrdá zkouška, jelikož autor si nebere servítky a poměrně tvrdě a reálně zobrazuje hrubé zacházení, takřka mučení a další dramatické scény, které jsou pro otrlejší čtenáře a dokážou zapůsobit i na citlivějšího dospělého. Po peprnějším začátku se dobrodružství rozjede jiným směrem, a čím dále čtete, tím více se titul pohrouží do fantazie a k závěru vás čekají okouzlující pohádkové prvky, které celý příběh dolaďují a také zjemňují.

Šikovné je, že autor postupuje pomalu, co se týče hrdinů. A tak se cílový čtenář neztrácí, protože si na nové postavy navyká postupně. Charaktery působí plošším dojmem, s ohledem na žánr autor trochu mešká s psychologickým dopadem únosu na mladou dívku. Celkově psychologie postav je umírněná, což trochu kazí jejich důvěryhodnost, to ovšem bude vnímat spíše náročnější čtenář nežli čtenáři cíloví.

Na celých dvě stě třiceti sedmi stránkách se dočkáte fantastického dobrodružství, které je hrubšího zrna a potěší ostřílenější a otrlejší čtenáře, mající zájem o netradiční příběh o magii. Já bych titul doporučila spíše starším čtenářům, kupříkladu od těch patnácti let, aby mladší děti nebyly zaskočené hororovými a fantasy prvky, ztvárnění zla i magie, která pro ně nemusí být vhodná. Náctiletí, kteří chtějí něco temnějšího, strašidelnějšího a překvapivého, čtení ocení spíš než dospělý čtenář, který bohužel oslněný nebude.

Musím se přiznat, že jsem čekala něco zcela jiného. Mně osobně se příběh nelíbil, ačkoliv oceňuji některé fantasy elementy a celkové ztvárnění, tak tohle prostě nebyl román pro mě. Chyběla mi psychologie postav, jejich větší propracovanost. Řekla bych, že autor se k žánru přiklonil především proto, že v něm je možné trochu ubrat, co se týče promyšlenosti. Osobně jsem v příběhu viděla jistou křečovitost, ale i tak čtivo vnímám jako recenzentka pozitivně. Hru mám v plánu si stáhnout a zkusit, protože jsem o čarodějce Alici nikdy neslyšela a zřejmě po ní ani pátrat nebudu, ač jako hrdinka byla sympatická.

Čarodějku Alici, hrdinku této knihy, už zná více než 1,5 milionu lidí po celém světě a další stále přibývají. Její příběh ožil ve hrách pro mobilní telefony, tablety i počítače a byl přeložen do řady světových jazyků. Aliciny fanoušky zaujal příběh o dívce, která jednoho dne náhle zjistí, že má čarodějnické schopnosti - a za trest se ocitá v polepšovně pro čarodějky. I když už chvílemi ztrácí naději, tuší, že když se nevzdá, možná toho díky svému talentu pro magii dokáže v životě mnohem více, než by ji kdy bylo napadlo…

Nakladatelství: Lirego
Žánr: pro děti a mládež, fantasy a pohádky
Počet stran: 237