Recenze: MATKY NA PALICI (Alexandra K. Veliká)

Vtipná a zábavná jednohubka

Za recenzní výtisk děkuji autorce Alexandře K. Veliké.

Alexandra Veliká se psaní věnuje odmala. Působila jako redaktorka, stala se členkou Unie českých spisovatelů, mimoto vystudovala obor Public relations na Škole mezinárodních a veřejných vztahů v Praze. V nakladatelství Formal group jí vyšla kniha Striptérky velkého jablka, s níž vás také brzy seznámíme a která je prvním dílem plánované trilogie, a útlá jednohubka Matky na palici. Co si pod tímto vtipným názvem představíte? Podívejme se na to v recenzi.

Tři ženy spolu nemají absolutně nic společného, přesto se dají dohromady, aby pomohly při akci pořádané školkou, kam chodí jejich děti. Radikální feministka Romana, influencerka Aneta a biomatka Zuzana. Už z jejich přezdívek je jasné, že toto společenství nemůže fungovat. Rozdílné povahy a názorové rozdíly jsou přímo ideálním podhoubím pro hádky a nešvary, ale také pro debaty na téma mateřství, manželství a život jako takový.

Všechny tři se snaží dokázat, že jejich životní styl je ten nejlepší. Romana prosazuje názor, že život není peříčko a děti by na to měly být připravené odmala, Aneta na sociálních sítích prezentuje svou stoprocentní dokonalost... a Zuzana? Ta je nejlepší matkou na světě, ale stačí to i pro ideální partnerský vztah? Tak co myslíte, dotáhnou přípravy vánoční besídky do zdárného konce?

Matky na palici jsou lehkou humornou četbou, o čemž vás přesvědčí hned první řádky:

„Jasně, Sněhurka po polibku nekrofila vstala z mrtvých a hned souhlasila se svatbou. To musela bejt naivka. Zlato, nevím, kterej blb si tohle vymyslel, ale život takovej není. Mrtvý ženy po polibku neoživnou. A hlavně: brát si někoho, kdo se sám projíždí v lese a líbá holku v rakvi? Buď musela bejt Sněhurka na hlavu nebo na ni ještě působilo otrávený jablko.“ Romana kroutí hlavou a snaží se uspat malou verzi sebe, Romanku mladší. (str. 5)

V podobném duchu se nese celý příběh, zlehka rámovaný vánoční atmosférou. Komediálně laděný tón vás bude bavit, zejména vtipné konverzace matek, jimž dominuje cynická a pragmatická Romana. Autorka si na paškál vzala aktuální typy dnešních matek a jejich typické charakterové rysy nechala vyniknout ve scénkách, které napsal sám život. Pokud máte malé děti navštěvující školku, určitě jste se s nimi také setkali.

Matka influencerka a blogerka sdílí se všemi – a to i s těmi, kteří nechtějí – svůj život na sociálních sítích. Zdokumentuje nejen život svých blízkých, ale do svých tenat vtáhne každého, kdo se jí dostane do cesty. Biomatka se stará o blaho rodinného krbu. Má uklizeno, navařeno, pohostí vás zdravou stravou a u toho vám láskyplně vysvětlí, jak třídit odpad a nechávat za sebou co nejmenší ekologickou stopu. No a matka feministka? To je kapitola sama pro sebe, ne, tu vlastně ani potkat nechcete.

Počin Alexandry K. Veliké čítá jen osmdesát stránek, navíc je vytištěn větším písmem, takže ho dočtete dřív, než vám stačí vystydnout káva. Spád má hned od prvních řádků, je plný dialogů a slovních přestřelek, které si mezi sebou nahrávají hlavní hrdinky. Vtipnou vsuvkou jsou svérázná převyprávění klasických pohádek, jež Romana předává každý večer své malé dceři. Námět i celkové zpracování by si klidně zasloužilo větší rozsah, stejně tak rozvinutí dějových linek všech tří aktérek.

U této knížky jsem se opravdu od srdce zasmála a odpočinula si od náročnější četby. Matky na palici si nehrají na žádnou intelektuální literaturu, svůj účel – nabídnout relaxaci v kombinaci s humorem –publikace splnila na jedničku. Vybrala jsem si ji s vidinou nenáročného odpoledne a to se mi splnilo. Navíc jsem se jako matka školkového dítěte pobavila a oddechla si, že žádnou takovou matku ve svém okolí nemám.

Po novele sáhněte, pokud máte smysl pro humor a baví vás veselé historky, které píše život sám. Docela bych si Matky na palici dokázala představit natočené ve stylu bakalářské povídky, protože si svým námětem i nečekaným rozuzlením, jehož se na konci dočkáte, o filmovou kameru přímo říká, stejně jako o rozšířenou knižní verzi.

Humoristický příběh tří zcela rozdílných matek, donucených školkou ke spolupráci, vyústí nejen do řady konfliktů, ale i do zcela překvapivého finále!

Nakladatelství: Formal Group
Žánr: humoristická novela