Recenze: TA ZEMĚ JE I TVÁ (Zdenka Rozehnalová)

Dlouhá cesta k československé samostatnosti

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Knihy s úsměvem.

Zdenka Rozehnalová je občanským povoláním praktickou lékařkou. Ač tedy autorka není profesionální historičkou, pečlivě studovala odbornou literaturu, aby nám mohla přiblížit proces českého národního obrození. Že jsou historie a cestování její oblíbená témata, napovídají i předchozí tituly. Kniha vydaná ke stému výročí republiky vyšla u nakladatelství Knihy s úsměvem.

Kniha je rozdělena na dvě části, v první se zabíráme spíše politicko-kulturními okamžiky a podhoubím národního obrození, druhá část se věnuje okamžikům první světové války a vzniku samostatnosti Československa. Historická fakta jsou zpracována beletristickou formou, kdy spolu vedou dialogy dobové postavy. Vypravěči celého příběhu jsou otec se synem, ale jedná se o vypravěče spíše v pozadí, kteří celý text doprovází komentáři a svými úvahami, případně dovysvětlují informace.

První dojedl hrabě Kašpar. Dnes rozhodně nebyl v dobré míře. Když sloužící sklidili ze stolu, začal si stěžovat. Bylo vidět, že ho už dlouho trápí neutěšený stav muzea, a muselo to konečně ven. „Zdá se,“ hovořil rozrušeně, „že České muzeum, zřízené s takovou péčí a za cenu velkých obětí, pány Pražany vůbec nezajímá, o vlastencích mimo Prahu ani nemluvě. Je mi líto zdlouhavých jednání s nejvyšším purkrabím i nekonečných čekání na různá povolení řadu let, která jsem konkrétně já mohl strávit u své botaniky a svých fosilií. A teď, když muzeum konečně máme, jako bychom si ho dělali pro sebe. Škoda našich životů pro takový nevděčný národ“.(str. 35)

Kapitoly jsou celostránkově odděleny s výraznou grafikou. Samotný text je opatřen mnoha fotografickými medailonky známých osobností, díky kterým postavy dostanou konkrétní tvář v případě, že by vám jméno bylo neznámé. Součástí jsou i zvýrazněné odstavce rozhovorů otce se synem a řada fotografií architektonických památek a okolí. Vše v černobílém hávu, takže souzní s textem a nejsou pro čtení rušivé. Samozřejmostí jsou i datové přehledy významných událostí a jmenný rejstřík.

Cožpak život je povinnost a trápení?“
„Jste ještě příliš mladý. Chtěl byste slyšet, že život je láska k druhým a v té že vlastně žijeme. Ale láska je i starost a strach, než se jednou stane i povinností.“
„Není někde konec světa, kam bychom mohli spolu odejít?“
„I na konci světa platí lidské zákony. A my jsme lidé.“ Otočila se. (str. 18)

Autorka má dar umně propojit suchopárná fakta s čtivostí. Její styl psaní tak vede k tomu, že čtete s nadšením o období, které se zřejmě každý maturant učí s nechutí, a konečně začnete chápat souvislosti a zjistíte, jaké události musely nastat, abychom se stali samostatným státem. Kapitoly jsou krátké, dialogy poutavé a postavy plastické. Některé pasáže o architektuře byly v kontextu ostatní čtivosti trochu táhlé, ale celkový dojem to nikterak nezkazilo. Z publikace je cítit, že autorka věnovala mnoho času seznamování se s materiálem, a rozhodně se jí to vyplatilo.

Velmi mě pobavilo, že už v 19. století lamentuje Šafařík nad mládeží, která není ochotna k oběti, ale kterou zajímá jen konzumní společnost a snadný život. Jen další důkaz, že vždy byly mezigenerační spory a chování lidí není tolik odlišné, jak se na první pohled může zdát. Jungmann, Dobrovský a Palacký, velká jména historie, se stali normálními lidmi a ne jen učenými pány, jež známe z učebnic. Oceňuji i povedeně zakomponované osobní peripetie a nastínění vztahů.

„Na strašný večer dvanáctého srpna 1881 nezapomenu nikdy. Dokonce jsem překonal názor svého otce o české neschopnosti neboli, jak on tomu říká – osudovém prokletí.„
„Tragické chvíle Čechy sjednocují, ale dobré časy Češi neumějí využít a radovat se z nich.“
„Snad o nich stále pochybují jako můj otec.“
„Historik Emler říká, že Slované, a tedy i Češi, měli a mají na vše množství různých názorů a nejsou ochotni se dohodnout. Rozhodovat chtějí všichni. Neposlouchali proto ani svá knížata a viděli v nich spíš vojevůdce v době nebezpečí, kdy měli stejný zájem.“ (ze strany 123)

Trochu negativně hodnotím velikost písma, která byla pro obsah zvolena – je totiž jak pro nevidomé. Titul obsahuje i několik gramatických chyb a nedopsaných slov. Zároveň bych si více vyhrála s jmenným rejstříkem. Některé informace byly natolik strohé, že se vytrácel smysl. Trošku mě mate i podtitul 1918–2018. Chápu, že kniha vyšla v roce 2018 ke stému výročí republiky, ale mapuje dobu dávno před rokem 1918.

Knihu doporučuji naprosto všem. Nejvíce ji ocení studenti, pro lepší pochopení látky a všichni čeští vlastenci, kteří se bijí v prsa, ale přitom neznají základy historie své země. Cesta to nebyla jednoduchá a vyplatí se ji znát.

Kapitoly se věnují příběhům významných lidí, kteří se účastnili několika historických etap. Události jsou vyprávěny tak, jak by se snad mohly odehrát, snaží se tedy o historickou autentičnost. Přečtete si tak možný rozhovor Františka Palackého s Josefem Jungmannem, nakouknete do všedního dne Charlotty Garrigue-Masarykové nebo se poučíte o vzniku české měny.

Protože je téma vzniku Československé republiky převážně naučné, autorka do díla zařadila odlehčující dialogy otce se synem, které vypráví fiktivní příběhy z jednotlivých období.

Publikace byla vydána při příležitosti stého výročí vzniku Československé republiky.

Nakladatelství: Knihy s úsměvem