Recenze: ROZUMÍ KOZA PETRŽELI? (Renata Škaloudová)

Na frazémy hravě a zábavně

Také jste někdy dělali z komára velblouda, chodili kolem horké kaše nebo jste někomu skočili na špek? Vysvětlit dětem významy některých frazémů poutavě a zábavně si vzala za cíl logopedka a autorka řady dětských knih (Říkačka o dobrotách, Říkačky o autech a strojích, Rohlík, auto, dům) Renata Škaloudová v titulu Rozumí koza petrželi? z nakladatelství Portál. O úspěchu publikace mezi veřejností mluví Cena učitelů v anketě SUK a také zařazení do prestižního projektu Nejlepší knihy dětem. Což takhle ji vyzkoušet i s vašimi dětmi?

Na světě existuje tolik frází, které dospělí používají, ale děti jim nerozumí. Patří mezi ně také frazémy neboli ustálená úsloví. Některým z nich se v titulu rozhodnou přijít na kloub dvojčata Bára a Tomáš. Pomáhají jim rodiče – spisovatel a maminka, učitelka češtiny, ale občas i prarodiče, učitelé či lidé z okolí. Děti berou své bádání opravdu z gruntu, významy mnohých úsloví se rozhodnou dokázat v praxi. Zkoumají, co znamená dostat se z bláta do louže, házet hrách na stěnu, malovat čerta na zeď či mít něčeho plný brejle. Dostávají se proto často do průšvihů a čtenáři mají díky tomu o zábavu postaráno.

Hned v úvodu čtenářům autorka hravě představí význam slova frazém a ubezpečí je, že se v této publikaci nemusí bát suchopárných pouček, ale jejím cílem je spojit zábavu s poučením.

Každá z dvaceti osmi kratších kapitol se zabývá významem jednoho frazému. Jsou psány podle stejného scénáře a vystavěny na situačním humoru. Děti vždy od dospělých uslyší nějaké slovní spojení, kterému nerozumí, a snaží se vlastními silami přijít na jeho význam. K tomu účelu provádějí různé, často bláznivé kousky, např. zkoušejí, jestli bude želva spokojenější v louži, nebo v blátě či do jaké míry bude úspěšné činit něco levou zadní.

Nakonec jim rodiče, případně některý jiný dospělý, pravý význam problémových slovních spojení objasní, čímž se příběh uzavírá. V jeho závěru je však vždy zmíněn odkaz k úsloví novému, kterým zároveň začíná další kapitola. To tvoří výbornou vějičku pro čtenáře a vybízí k dalšímu čtení. Jednotlivé příběhy na sebe kromě zmíněného odkazu obsahově nenavazují, proto je lze číst i na přeskáčku.

Dvojčata zastávají roli průvodců a často hlavních aktérů, ale setkáváme se nejen s nimi, ale s mnohými jinými lidmi. Děj se odehrává v rozličných prostředích – doma, ve škole, na táboře, u sousedů… Osobně mě asi nejvíce pobavila příhoda, kdy chtěly děti z komára udělat velblouda, proto mu na záda přilepily dvě zrnka čočky. Ale všechny příhody nechtějí primárně jen pobavit. V některých je přítomný i etický a sociální podtext. V příběhu, v němž se vysvětluje, že někdo nemá všech pět pohromadě, například byla terčem posměchu pro svůj netradiční způsob života nová sousedka a zároveň matka jednoho spolužáka, který posmíváním velmi trpěl. Čtenáři tak mají možnost podívat se na situace z různých úhlů pohledu a zjistit, že skutečnost nemusí být jen černobílá.

Text je přehledný, dobře strukturovaný, psán živým jazykem, často formou rozhovoru. Jednotlivá úsloví jsou zvýrazněna a barevně odlišena. Svou hravost knížka dokládá i v závěru, kde jsou všechny frazémy schválně popletené, takže malí čtenáři můžou s chutí hledat správné znění.

Hravou atmosféru příběhů zvýrazňují také veselé ilustrace filmaře a ilustrátora Pavla Koutského.

Občas na mě některé situace v příběhu působily až příliš drsně a nevhodně k nápodobě, např. v části, kdy se děti strefovaly babičce různými věcmi do zad a chtěly, aby hádala, kdy ji trefil šlak. Na závěr by možná bylo vhodné nejen připomenout všechny frazémy, o kterých byla řeč, ale také stručně vysvětlit jejich význam, což chybí.

Věřím, že knížka bude mladším školákům pro pochopení ustálených slovních spojení skutečně nápomocná. Díky dobře zvolené odlehčené formě je čtivá a vtipná. Jednotlivé situace jsou jakoby odkoukané ze života, je tedy pravděpodobné, že se v nich školáci najdou, možná vymyslí situace nové a kouzlo frazémů budou každou stránkou s potěšením odhalovat víc a víc. Při čtení se pobaví, a ještě navíc se nenápadně vzdělají.

Oficiálně je titul určen dětem od deseti let, ale myslím, že šikovné děti ho uvítají i dříve. Výborně se hodí pro pedagogy, kteří jej můžou velmi dobře zapojit do výuky, pro individuální čtení, ale i pro společné čtení s rodiči. Pokud tedy máte doma potomka, pro kterého jsou frazémy a další „to se jen tak říká“ španělskou vesnicí, vyzkoušejte tuto knížku.

Co se může tahat z chlupaté deky? Cucky. Dá se najít jehla v kupce sena? Ano, ale píchne to. Jak kouká tele na nová vrata? Nijak, nezajímají ho. Proč se nemá házet flinta do žita? Protože ho nepoznáme od pšenice. Kde je co by kamenem dohodil? Házej! Dospělí někdy mluví tak zvláštně. A když se jich zeptáte, řeknou: „Nechytej mě za slovo, TO SE JEN TAK ŘÍKÁ.“ Pak se v tom vyznejte… Ale víte co? Třeba se v tom s pomocí této knížky opravdu trochu vyznáte.

Kniha nabízí 28 koumáckých příběhů, v nichž si desetiletá dvojčata pokoušejí ujasnit ustálená úsloví (frazémy). Chápou je doslovně a tak se je také snaží vyzkoušet nebo prožít. Dostávají se tím do ošemetných situací, na kterých jsou příběhy postaveny; následně jsou významy frazémů vysvětleny. Cílem publikace není objasnění původu úsloví, ale přiměřená forma jejich pochopení spolu s obohacením výrazových prostředků čtenářů.

Kniha je určena dětem ve věku 10–12 let. Osloví i jejich rodiče a také učitele češtiny a pedagogy, kteří pracují s dětmi s odlišným mateřským jazykem.

Nakladatelství: Portál
Ilustrace: Pavel Koutský