Recenze: BEZ OBALU (Barbora Tlustá)

Méně je někdy více

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Jota.

Barbora Tlustá absolvovala obor herectví na brněnské konzervatoři a dle svých vlastních slov byla v době studia ztělesněním všeho nezdravého, neekologického a nezodpovědného. Na změnu však není nikdy pozdě  a tak autorka vyzkoušela detox raw stravou, začala se zajímat o přírodní kosmetiku a objevila kouzlo lokálních pěstitelů či bezobalových obchodů. Její cesta za znovunalezením sebe sama a proces osvojování si prospěšných návyků, které představuje ve své prvotině Bez Obalu, jsou vskutku inspirativním čtivem plným informací, nápadů, receptů, světových trendů i oprášených způsobů našich babiček. Snad právě proto získal titul ocenění Kniha roku 2019 v kategorii Životní styl a hobby...

„Planeta se nám rychle otepluje, protože toho spoustu vyrábíme. Vyrábíme toho dokonce tolik, že vzniká velký přebytek – přebytek jídla, přebytek věcí, které si kupujeme, protože máme pocit, že bychom měli. I když je vlastně nepotřebujeme.“ (str. 7)

Hrozba klimatické krize se za poslední roky stala velkým tématem a čím dál více lidí hledá udržitelnější alternativy ve stravování i životním stylu. Zero waste se zaměřuje na snížení uhlíkové stopy díky omezení produkce odpadu jednotlivce/domácnosti. Co to ale znamená v praxi? Již v prvních několika kapitolách je objasněna problematika recyklace. Pouze třídit nestačí! Abychom efektivně přispívali k nápravě, potřebujeme řešit ne důsledek, nýbrž příčinu...

„Tak nějak jsme se naučili všechno brát jako samozřejmost. Že máme všechno k dispozici. A hned. Jahody v prosinci? Dneska bez problému, a to se ani nemusíte přátelit s dvanácti měsíčky. Jenže <všechno hned> se nám může velice rychle změnit na <nikdy nic>.“ (str. 23)

Nemusíte se nutně prohrabávat odpadkovým košem (i když autorka možná zastává jiný názor, viz oddíl Na dno pytle!), stačí mít chuť vyzkoušet něco novéhoBezobalová Bible vám poradí, kde dobře nakoupit, jak si vyrábět věci sami doma, kdy dát předmětům další využití a proč neplýtvat jídlem. Prostor dostává i kompostování, péče o děti a domácí mazlíčky nebo šetrnější variace dárků a dekorací pro zvláštní příležitosti (Vánoce, Velikonoce, svatby aj.), přičemž dílo uzavírá krátká pohádka s ekologickým podtextem.

Zdroj: fotografie z knihy

Přestože mnoho tipů nepochází přímo z autorčiny hlavy, do knihy hojně vkládá své zážitky a zkušenosti. Sloh působí velice osobitě, nechybí hlubší úvahy i odlehčený tón se špetkou humoru. Informace jsou sdělovány polopatě, výklad hodnotím coby čtivý a přehledný. Na tvorbě publikace se mimochodem podílel i manžel Petr (pasáž s kompostem, pohádka) či kolegyně Iva alias Dredatá máma (návody, recepty). Autorka se nezdráhá chlubit se svými úspěchy a opakovaně si dělat reklamu na svůj podnik Friendly Place (dříve RAW with love), na druhou stranu však připojuje i kopu užitečných odkazů na ostatní obchody, služby a weby.

Za pozornost stojí také knižní vazba! Sice není z recyklovaného materiálu, leč autorka spolu s nakladatelstvím našly přijatelný kompromis a při výrobě se použil kupříkladu papír s certifikátem ECF (bez elementárního chlóru zatěžujícího životní prostředí). Po grafické stránce se titul může kromě pěkné obálky pyšnit i poutavými barevnými fotografiemi či roztomilými doprovodnými ilustracemi. Ačkoliv to bude znít jako paradox, obal zde sehrává docela velkou roli – poselství oblečené v šik kabátku zkrátka získává na atraktivitě.

Zdroj: fotografie z knihy

Mně se kniha moc líbila, a ačkoli několik postupů již léta praktikuji (a naopak k některým mě nikdo nikdy nedonutí), byla mi poměrně přínosnou a nejvíce mě zaujalo povídání o možnostech přírodní bezobalové kosmetiky či bezšamponové metodě.

Titul bohužel ocení spíše začátečníci a mladší generace (např. čištění octem a citronem bude málokteré protřelé hospodyňce připadat jako nějaký převratný zázrak). Rovněž je důležité si uvědomit, že i když se mezi řádky pořád dokola omílá vize nulového odpadu, z té ideje čiší značná utopie. Ke zdánlivě fanatickým imperativům v textu proto přistupujte s rezervou, snad kromě ústředního motta: „Zavádějte změny do života tak, abyste z nich měli radost“.

První česká kniha o životním stylu zero waste!

Zero waste znamená nulový odpad. Znamená to žít bez odpadu, udržitelným způsobem, být šetrný k životnímu prostředí, k místu, kde žijeme a chceme žít i nadále. Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik odpadu vyprodukujete? Kolik čeho kupujete, kolik obalů pak vyhodíte? Máte pocit, že toho doma máte prostě moc? Zkuste zero waste!

Tato knížka je pro všechny, kteří by zero waste chtěli vyzkoušet, ale zatím neví, jak na to. Ukáže vám, jak do života postupně zavádět změny, které vám pomůžou omezit produkci odpadu, odmítnout zbytečný přebytek, začít žít udržitelně a uvědoměle, zdravě, kreativně a v klidu.

Autorka Barbora Tlustá se s vámi podělí o zkušenosti, které na své zero waste cestě získala – a že jich je! Knížka vás krok za krokem provede základy zero waste, zjistíte, proč je lepší omezit odpad než recyklovat a jak toho docílit. Dozvíte se, kam chodit nakupovat, jak to funguje v bezobalových obchodech, jak neplýtvat jídlem a vyrobit skvělé pochoutky ze surovin, o kterých jste si doteď možná mysleli, že už se nedají využít. Poradí, jak doma zredukovat drogerii a kosmetiku, aniž byste přišli o kvalitu, na kterou jste zvyklí, jak udržitelně pořizovat oblečení a jak se bez zbytečného odpadu v klidu starat o malé či větší děti. Čekají na vás také kapitoly o Vánocích, Velikonocích a oslavách a dárcích, které vám ukážou, že se kvůli minimalizaci odpadu nemusíte vzdávat tradic. A mnoho dalšího. Kniha obsahuje originální ilustrace, ilustrované recepty i foto návody a také užitečné tipy a odkazy.

Zero waste je běh na delší trať, ale je to cesta, která se vyplatí. Tak až půjdete příště do obchodu, chtějte to BEZ OBALU.

Nakladatelství: Jota
Žánr: populárně-naučný, osobní rozvoj