Recenze: LOSOS V KALUŽI (Markéta Lukášková)

Příběh, který pobaví i dojme

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji portálu Palmknihy.
Chci zakoupit tento titul.

Markéta Lukášková je mladá autorka, kterou proslavila hlavně její prvotina Losos v kaluži. Právě s touto knihou objela Českou republiku v rámci projektu Listování, což je divadelní představení s knihou v ruce, které si klade za cíl své posluchače knihou oslovit a probudit v nich zájem o četbu. Kromě psaní knih je Markéta velmi aktivní na sociálních sítích, věnuje se fitness, masérství a svému pejskovi Pandě. Včetně Lososa v kaluži jí vyšly čtyři knihy a během příštího roku se její čtenáři mohou těšit na pátou.

V knize sledujeme příběh Báry, přezdívané Bárka, která rozhodně není jednou z těch instagramových krásek. Její život je poměrně chaotický a plný cynických poznámek. Většina kamarádek je už vdaná a ona stále nepoznala toho pravého. Poprvé se s ní setkáváme v momentě, kdy je jejím hlavním trápením to, jak a jestli se rozejít se svým přítelem Václavem. V tu chvíli ale ještě netuší, že se k ní blíží něco, na co rozhodně není připravená. Smrt její babičky

„Jo pořád se něco děje. Babička umřela. Moje milovaná babička, kterou jsem měla radši než svoje rodiče, i když se taková věc neříká a ani necítí. Nejsilnější a nejodvážnější ženská na světě, aspoň v mejch očích.“

Je to jedna z těch událostí, na kterou se můžete připravovat jakkoliv, ale stejně na ni nebudete připraveni dost. Babiččina smrt byla pro Bárku velká rána, jelikož pro ni hodně znamenala. Sama ji vychovala a byla zde pro ni, kdykoliv ji potřebovala. Svého tátu nikdy nepoznala a její máma, babiččina dcera, měla raději alkohol než ji.

Aby se vyrovnala se všemi myšlenkami, které se jí nedaří dostat z hlavy, rozhodne se Bárka, že Vánoce stráví někde u moře. Protože co člověka přiměje více změnit myšlenky než právě útěk do teplé krajiny? Po návratu jsou ale všechny problémy zpátky a Bárka neví, jak se s nimi vypořádat. Václav jí stále píše a snaží se ji získat zpět. Nakonec mu neodolá a rozhodne se dát jejich vztahu druhou šanci s tím, že se s ním přece může kdykoliv rozejít, a kdo ví  třeba to tentokrát vyjde.

Čeho se dále nemůže zbavit, jsou všechny ty věci, které připomínají její milovanou babičku. Každým dnem jí schází čím dál víc, ale k návštěvě babiččina domu se stále přimět nedokáže. K tomu všemu se kolem ní začnou dít zvláštní věci. Zničehonic z police vypadne kniha Babička od Boženy Němcové a nejedná se o jedinou zvláštní příhodu, kterou si nedokáže vysvětlit. Jako kdyby se jí někdo neustále snažil dávat znamení… Ale jak je má chápat?

Příběh je vyprávěn ich-formou, která mi zde neskutečně sedla. Je to z toho důvodu, že v ich-formě jdou skvěle zaznamenat pocity jednotlivých postav, které jsou v této knize velmi důležité. Vypravěčku nemáme jen jednu, ale rovnou dvě – Bárku a babičku Miladu. Jejich pohledy se střídají po kapitolách. Babiččiny kapitoly se odehrávají hlavně po její smrti, a to díky tomu, že se Milada dostala do Nebe, odkud sleduje každý krok své vnučky.

Smrtí opravdu nic nekončí, vše začíná. Život v Nebi je velmi podobný tomu na Zemi. Člověk bydlí na stejném místě, kde bydlel, než zemřel, a chodí do stejného zaměstnání. Může se dokonce setkávat se známými, kteří zemřeli a dostali se také do Nebe. Hlavní výhodou je, že můžete nahlížet do života svých blízkých tak, jako byste se dívali na jejich život v televizi. Což umožňuje být aspoň takto pasivně jejich součástí. Co se týče Pekla, autorka moc do detailů nezacházela, což je velká škoda. Můžeme tedy o tom, jak to tam chodí a co se stane s těmi, kteří se do Nebe nedostali, pouze přemýšlet.

„Co když jsem udělala chybu? Co když je moje vina, že si přivedla domů kluka s divnýma očima a pořád chce krájet chleba na ovečky? Co když kvůli mně skončí v padesáti sama, s haldou koček, předplatným TV magazínu a trvalou na hlavě? Jenže já jsem jí jiný příklad ani dát neuměla.“

Bárku jsem si moc oblíbila. Ta její cyničnost bylo něco, co mě strašně bavilo a některé její poznámky jsem si dokonce musela zapsat, protože mi přišly dost trefné. Co se ale čtenáři nemusí líbit, je její nerozhodnost, kdy v určitých případech sama nevěděla, co chce. V jeden moment je do Vaška zamilovaná a šťastná, že jsou zase spolu, v ten další ho má dost. Na své okolí dokázala v určitých momentech být dost nepříjemná, ale v průběhu knihy je vidět, že se z takovýchto situací dokáže poučit.

Milada byla taková klasická babička, která chce pro svou vnučku to nejlepší. Ani z Nebe se nedokáže od jejích záležitostí držet dál a rozhodla se zastat roli Bárčina anděla strážného. Dokonce je ochotna pro dobro své vnučky dojít tak daleko, že se s jednou prosbou obrátí i na toho nejvyššího. Samotného Boha.

Díky zvoleným postavám může kniha zaujmout čtenářky různých věkových kategorií. Bárčiny i Miladiny poznámky rozesmějí, zatímco smrt a vypořádávání se s ní rozhodně dojme. Velkým pozitivem je nenáročnost knihy. Kapitoly jsou krátké, jazyk není složitý, ale čtenář musí být smířený s tím, že je většina napsaná obecnou češtinou, která nemusí být pro každého. Je to hlavně v kapitolách z pohledu Bárky, kdy se autorka snažila co nejvíce přiblížit tomu, jak mluví dnešní mládež.

Jediné, co bych knize vytkla, je pár kapitol z pohledu Milady, které mi přišly zbytečné a ději nic nepřidaly. Jednalo se o kapitoly, kde se řeší Miladiny vztahy z minulosti, jako je například ten s jejími rodiči, na které v Nebi narazila. Možná by v tomto případě bylo lepší se rozepsat více o tom, jak to v Nebi funguje, či se více zaměřit na vztah s jejím manželem, se kterým se po takové době znovu shledala.

Nakonec bych chtěla říct pár slov k obálce, která se mi svou moderností a jednoduchostí moc líbila. Všechny obálky autorčiných knih jsou vyvedené v podobném duchu, díky čemuž k sobě skvěle ladí.

Cynická Bára není typ holky, která se ráno probudí se sexy rozcuchem, protáhne se a na první pokus vyfotí #nomakeup selfie, za kterou dostane 200 lajků, než dojde do koupelny. Je spíš ten typ holky, která se ráno bojí podívat do zrcadla, na zůstatek účtu a do lednice. Její život se otočí vzhůru nohama, když jí umře babička a „odejde do nebe“. Bára ale zjistí, že smrtí nic nekončí, naopak jí všechno začíná!

Nakladatelství: Motto
Rok: 2017
Žánr: román pro ženy