Recenze: DRAČÍ HLÍDKA (Pavel Ondrusz)

Obleč zbroj! Dobrodružství začíná!

Za recenzní výtisky děkuji nakladatelství Golden Dog.
Chci zakoupit titul!

Značku Golden Dog už mnozí z vás díky našim recenzím znáte. Taky jistě víte, že se zaměřuje na literaturu převážně hororovou, fantasy a thriller. Ovšem Golden Dog neskončil pouze u literatury a nyní se na trh dostává Dračí Hlídka. Jedná se o hru na hrdiny inspirovanou zahraničními pravidly Dungeons & Dragons- D&D. U nás je známá jeho česká obdoba Dračí Doupě, vydaná v roce 1990 nakladatelstvím Altar. V následující recenzi se podíváme, co nabízí manuály v knižní podobě a jak funkční jsou. Ráda bych upozornila, že se nebude jednat o porovnání pravidel D&D a Dračího Doupěte. K publikaci přistupuji s otevřenou myslí a snahou představit RPG (role play game) hru v tom co nabízí a přináší.

O co se vlastně jedná, když se řekne Dračí Hlídka? Jedná se o stolní RPG hru na hrdiny, což znamená, že skupinka hráčů toužících po dobrodružství se pohybuje ve světě vytvořeném vypravěčem nebo v některé z předpřipravených kampaní a plní všemožné úkoly. Od jednoduchého hubení krys ve vesnici přes řešení logických úkolů a hádanek až po epické zabíjení draků. To vše je v rukou vypravěče, tzv. Pána Jeskyně, jenž splétá jejich osudy a tvoří příběh, který může být zaměřený na boje, logické úkoly nebo detektivní práci. Jednoduše řečeno – fantazii se meze nekladou a vše je možné.

V základním balení Dračí Hlídky naleznete:
  • Příručku pro hráče
  • Příručku pro vypravěče
  • Dvanáct předtištěných osobních deníků postav, zaměřených na všechny příručkové rasy (kromě obra), povolání a pohlaví, za které můžete hrát.
  • Jeden nevyplněný osobní deník, který je připraven pro tvorbu nové postavy.
  • Dvě herní kostky – šestistěnnou a desetistěnnou.
Sběratelská verze vám pak přinese příjemný bonus v podobě pevné vazby a mapy světa Dračí Hlídky. To je v podstatě vše, co budete ke hře potřebovat, kromě haldy papírů, tužky, gumy a v ideálním případě velkého množství kostek pro každého. Zpestřením hry pro všechny účastníky je tzv. role play (hraní role, kterou zastáváte – mluva, názory, chování), ve které se aktéři ztotožní se svou postavou a ve volných chvilkách místo výsledku fotbalu probírají například politiku mezi elfy a trpaslíky. To mohou v ideálním případě zájmu doplnit kostýmy, fantasy rekvizitami a tematicky laděným prostředím pro hru.

„Hráči i Pán Jeskyně se často ponoří do příběhu natolik, že přestanou vnímat okolí.“ (Příručka pro vypravěče str. 15)

Jako první si vezmeme pod drobnohled Příručku vypravěče. Důležitý je obsah, jež naleznete na šesté straně. Díky tomu máte orientaci v knize jako na dlani. Pokud je vypravěč začátečník, je vhodné si pravidla přečíst postupně a seznámit se s herními mechanizmy, radami, jak vést skupinu, tedy dobrodruhy. V dalších kapitolách jsou přímo herní prvky jako rozsáhlý bestiář (seznam příšer a bytostí), se kterými se dobrodruzi mohou potkat a bojovat s nimi. Cizí postavy, tedy ty, za které se nehraje, ale jejichž kroky směřuje právě vypravěč. Tyto charaktery mohou zadávat nové úkoly, dávat dobré rady či mohou komplikovat dobrodruhům život. Kniha popisuje jejich atributy, jichž je možné se držet či je použít jako předlohu. Dále je možné se seznámit i s náboženstvím a jednotlivými bohy, ke kterým se postavy mohou modlit a těžit z jejich přízně. V kostce, kniha obsahuje veškeré základní otázky, které během dobrodružství mohou vyvstat. Rozhodně je nutná příprava Pána Jeskyně, než se začne cokoliv dít. Je možné začít s minimální přípravou, ale pak se může stát, že vyprávění nebude plynulé, nebude mít konkrétní koncept a bude vznikat nepřehledný chaos.

Poznámka pro potencionální nové vypravěče: Dračí Hlídka vám umožní rozvíjet svou fantazii, vyprávět příběhy a zdokonalovat se ve verbálním projevu či logickém uvažování nad situacemi. K tomu všemu dopomáhá příručka, kterou si po delší době můžete upravit k obrazu svému. Důležité je upozornit, že příručka slouží pouze pro vypravěče. Obsahuje spoustu herních prvků, které by měly být ostatním hráčům skryty.

Druhou herní knihou je Příručka pro hráče. Titul se zabývá převážně tvorbou postavy, schopností a popisem povolání. Úloha dobrodruha je totiž oproti vypravěči jednodušší a zaměřuje se výhradně na postavu, za kterou hraje. Účastníci v roli svých postav mohou pro první hru využít předtištěné deníky a nebo si ji začít vytvářet sami. Na výběr je ze sedmi ras – Barbar, Člověk, Elf, Gnóm, Obr, Půlčík a Trpaslík –  a šesti povolání – Alchymista, Hraničář, Klerik, Kouzelník, Válečník a Zloděj. Meze při výběru kombinací se nekladou a postupem času a vývojem hrdiny je možné své schopnosti vylepšovat. Veškerá povolání jsou podrobně vysvětlena. Tedy klady, zápory i doporučení. Také jsou u každého povolání rozděleny směry schopností. Třeba u Hraničáře se magie dělí na přírodní, zvířecí nebo magii pocestných. Je jen na vás, jakou cestou se chce ubírat a v čem se zdokonalovat.

„Pokud kouzelník dané kouzlo sám ovládá, dokáže jej navíc bez problémů identifikovat.“ (Příručka pro hráče str. 112)

Co vám zase naopak přinese hraní dobrodruha? Rozhodně se naučíte vycházet s různými typy osobností, rozvíjíte kolektivní spolupráci a logické myšlení. Přeci jen Páni Jeskyně často připravují spoustu logických hádanek a řešení problému se tak neskládá jen ze zabíjení příšer a různých potvor.

Nicméně, často je to právě boj, který je pro skupinku nejzábavnější částí celé kampaně. Převážná část fanoušků Dračího Doupěte a nyní i Dračí Hlídky má zájem o bitevní vřavu. Čím častěji, tím lepe, čím epičtější, tím déle se o ní hráči baví i mimo hru. Bojový systém v Dračí Hlídce je uvedený v Příručce pro hráče. Vypravěč uvádí skupinku do situační mapy a připraví si nepřátelské jednotky. Bojový systém se pak skládá z několika částí, které zahrnují pozice, iniciativu a další aspekty. Bojové kolo se skládá obvykle ze dvou akcí. Mezi ně patří pohyb, útok, obrana, kouzlení, mluvení a mnoho dalšího. Na útok se hází k6 (šestistěnnou kostkou) s přičítáním atributů z osobního deníku a bonusů. Podkapitola Boj a jeho pravidla je skvěle vysvětlena a při hře by nemělo docházet ke komplikacím. To je samozřejmě trochu utopistické, neboť při hraní her na hrdiny dochází často k diskuzím a sáhodlouhým debatám, co je a není možné. Vždy však záleží na vypravěči, zda je například schopný pravidla ohnout dle vlastních představ či komfortu ostatních.

Pravidla jsou velice pěkně graficky zpracovaná a orientace v nich nedělá problémy ani člověku, pro kterého je toto odvětví naprostou novinkou. Logická posloupnost příruček je příjemná a snadno pochopitelná. K tištěným pravidlům je třeba zmínit i web Dračí Hlídky, kde jsou i dodatečné podklady jako prázdné deníky pro postavy a informace o probíhajících či budoucích kampaních. Právě na stránkách je možnost seznámit se s hráči ve svém okolí a přidat se ke skupinám. Projekt Dračí Hlídky vážně propojuje lidi mezi sebou. To, že nemáte mezi přáteli další nadšence do této deskovky, přece neznamená, že ji hrát nemůžete. Stačí jen najít v seznamce hráčů ty pravé pro vás. Nebo například vypravěče, pokud vám chybí. Dalším dobrým doplňkem je aplikace do mobilních zařízení. Ta zase zajišťuje zajímavý generátor map či postav. Jak sami tvůrci říkají, do pravidel dostali vše nezbytně nutné, ale Dračí Hlídka se i nadále vyvíjí, a sledování webu je tedy další možností, jak si hru zlepšovat a obohacovat.

„Rozlišuj to, co se stalo ve hře a co je realita. Neber si události ze hry do reálného světa.“ (Příručka pro hráče str. 194)

Pro koho jsou tedy vlastně určená pravidla Dračí Hlídky? Jsou pro skalního příznivce Dračího Doupěte, protože se jedná o velice podobná pravidla s obroušenými hranami, zasazená do příjemného formátu s vychytanými chybami, které původní Dračí Doupě mělo. Dále jsou určena pro nezkušené nováčky či pro začátečníky vůbec nepolíbené touto tematikou, protože se jedná o pravidla pěkně zpracovaná, dobře pochopitelná, s jednoduchou orientací. Naopak bych je nedoporučila pro ty, kteří mají zkušenost s Dračím Doupětem a chtěli by vyzkoušet něco nového. Protože mnoho převratných novinek v těchto pravidlech prostě nenajdou.

Vizuální stránka titulů je opravdu dobře zpracována. Autorem ilustrací je Jakub Politzer, který si s tím dal obrovský kus práce. Díky líbivému prostředí pravidel přitáhne pozornost a vtáhne vás do té správné fantasy atmosféry.

Tímto bych chtěla poděkovat tvůrcům Dračí Hlídky za nový vítr a oživení tohoto již bohužel upadajícího žánru. Snad tím osloví novou generaci potencionálních hráčů Dračí Hlídky a alespoň na chvíli zvedne jejich zraky od displejů mobilů

Zažij fantasy na vlastní kůži! Staň se drsným válečníkem, tajemným alchymistou nebo mocným kouzelníkem! Začít s tím můžeš právě teď!

Dračí Hlídka je fantasy hrou na hrdiny, ve které můžeš prožít mnoho epických dobrodružství. Vyzkoušej si být na čas třeba čarodějem a vládnout kouzlům. Anebo v těle válečníka drtit monstra. Je pro tebe přichystáno sedm ras a šest povolání. Ve hře není nic předem dáno. Všechno je jen a jen na tobě. V Dračí Hlídce tak můžeš hrát doslova cokoliv.

Nakladatelství: Golden Dog
Žánr: fantasy, hra na hrdiny, RPG
Počet stran: 356