Rozhovor s Jiřím Noskem: „Bylo mým cílem dát autorům kompletní manuál v takové šíři, aby už jinou knihu nepotřebovali.“

Nakladatel nakladatelství Klika a spisovatel Jiří Nosek přichází na český literární trh s ojedinělou publikací, která má za úkol pomoci autorům vydat knihu. Podle čtenářů/autorů kniha Vydej si vlastní knihu přesně splňuje, co slíbí a předá vám návod, jak vydat knihu. Já mám kvalitní publikaci doma a souhlasím, že pro autory je to dílo plné informací, nápadů a rad, které jim pomohou snáze vydat svůj titul. Více vám o publikaci povíme prostřednictvím rozhovoru, za který Jiřímu Noskovi velmi děkuji. Rozhovor je obohacený o fotografie, za které rovněž děkuji autorovi. 

Zdroj: z archivu autora


Fotografie knihy naleznete na našem Instagramu Čteme české autory. Nyní anotace, která je k dispozici na stránkách www.vydaniknihy.cz, a také informace o Vzorníku, který vám přibližujeme. 


Jak zachránit rukopis před šuplíkem a jak dostat knihu ke čtenářům.

Vydání a propagace knih od A do Z pro autory, kterým na úspěchu jejich knihy záleží.

Vlastní knihu si můžete vydat i vy. Nenechte se odradit nedostatkem peněz, zkušeností ani odmítnutím od nakladatelství.

Jediné, co doopravdy potřebujete, je odvaha a víra ve své dílo!


Chcete svou knihu vidět na pultech obchodů a v e-shopech? Víte, jak pro ni vytvořit tu nejlepší startovní pozici? Přejete si, aby se čtenářům líbila a dobře se prodávala?


Dozvíte se, jak:

- dovést svůj text k dokonalosti,
- ohlídat, aby pro vás vydání knihy nebyl finanční průšvih,
- navrhnout obálku, která přitáhne pozornost,
- knihu vydat bez obětování vlastních úspor,
- ji dostat do knihkupectví a e-shopů,
- stanovit cenu a pracovat s nástrahami českého knižního trhu,
- najít čtenáře, kteří knihu nejvíc ocení.



Vzorník ofsetových papírů radí, jak zjistit rozsah textu, kde najít prověřené korektory (odkaz) nebo kam jít pro ilustrace. Dočkáte se také mini slovníku grafika či odkazů na články, které se týkají vydávání knih či přehledu formátů a knižních vazeb. Každý list je na spodní straně opatřen informací o použitém papíru a obsahuje čtyři nejčastější – bílý, nažloutlý a lesklý a matný křídový papír.

Zdroj: z archivu autora


Je ke každé knize přiložen Vzorník ofsetových papírů? Dle mého už tato brožura je velmi cenným nástrojem, který k titulu neodmyslitelně patří a sám o sobě je velmi hodnotný. 

Vzorník je přiložen pouze ke knihám, které si čtenář koupí na webu https://kniha.vydaniknihy.cz. Jednak z technických důvodů a jednak proto, že mi záleží na tom, aby si lidé knihu kupovali přímo ode mě. Mám na ně pak kontakt a můžu je třeba po pár měsících požádat o zpětnou vazbu, a oni se zase mohou na cokoli doptat. Rád jsem s lidmi v přímém kontaktu.


Proč jste se rozhodl přikládat ještě Vzorník navíc? Bylo to tak míněné od začátku, nebo vás k tomu něco přimělo? 

Od začátku. Začínám vždy s myšlenkou na konec a knihu jsem nezačal psát, dokud jsem neměl naprosto jasnou představu, jak by měla vypadat. A přesně jak jste řekla předtím, měl jsem dojem, že bez vzorníku papírů by kniha nebyla kompletní. Zároveň jsem ho pojal jako takový malý tahák, takže obsahuje návod jak zadat kalkulaci, přehled distributorů, povinných knihoven nebo třeba názornou ukázku, jak vyjde tisk obrázku v nízkém rozlišení. Vytiskl jsem jich víc než knih a posílám ho i samostatně zájemcům o kalkulaci na vydání knihy v nakladatelství KLIKA, aby měli podle čeho si vybrat papír pro svou knihu.


Už samotný Vzorník je vypilovaný do detailu stejně jako publikace, u které to čtenář očekává. Vložil jste do svého projektu opravdu hodně úsilí a píle. Berete námět svým způsobem jako poslání, nebo jste prostě tak pečlivý? 

Blog vydaniknihy.cz píšu od roku 2015, ale na něm musí být články, pestrá tematická mozaika, abych čtenáře nenudil a každý si tam našel něco. Zároveň mě ale mrzelo, že na některá témata nedojde vůbec a informace tam nejsou přehledně uspořádané. 

Kdybych se pouštěl do vydání první knihy já, budu si chtít udělat kompletní přehled o oboru, o svých možnostech a o tom, co dělat teď a co potom, abych svou knihu nezazdil z nevědomosti. To dokáže nabídnout pouze kniha. A jméno mám jen jedno, takže mi bylo od začátku jasné, že pokud nebude tím absolutně nejlepším, co jsem schopen vytvořit, nemá cenu ji psát, protože bych si tím spíš ublížil. 

První měsíc jsem místo psaní jenom vymýšlel obsah a strukturu. Tehdy kniha vznikla. Pak už jsem jen hodinu denně psal. Trvalo mi to takhle dva roky. Víc času jsem ale neměl, protože zájemců o vydání knihy u mě je hodně a jejich knihy mají prioritu. 

Zdroj: z archivu autora


Pokud se na knihu čtenář podívá a prvně prolistuje, hned ho zaujme několik věcí. Titul je laděný do hnědé, zlaté a bílé, kniha má zlatou a hnědou záložku, žlutohnědý kapitálek či dohněda laděnou ilustraci na předsádce. Stejně tak jsou laděny i nadpisy, doplňky. Proč právě hnědá a zlatá? Jaké vy v tom vidíte spojení s knihou a jejím vydáním? 

Tuhle obálku si vybrali lidé. Udělal jsem čtyři různé návrhy a požádal jsem ty, kteří si stáhli v minulosti některý můj eBook, aby mi pomohli vybrat tu nejlepší. Barvy všech doplňků jsou dány právě hnědozlatým laděním titulu, aby k sobě ladily. Ale zadní strana obsahuje anotaci a ta by se bílá na hnědém špatně četla, proto jsem ji nechal bílou. 

Zlatou ražbu jsem si vymyslel až nakonec, těsně před odesláním do výroby, a hodně mi knihu prodražila, ale chtěl jsem, aby kniha byla ozdobou každé knihovničky. Žluté písmo mi zkrátka nepřišlo dost dobré, když už něco dělám, chci to udělat pořádně. Dvě stužky u knihy, kde je tolik užitečných informací, mi přišly skoro málo, ale tři už by se musely dělat ručně.


Některé kapitoly obsahují symbol, označující možnost dohledání zdroje na stejnojmenné webové stránce. Web byl zřízený za účelem doplnění publikace Vydej si knihu, nebo byl jejím předvojem? 

Webová stránka Zdroje je dalším stupněm, prohlubuje téma kapitol pomocí odkazů na další články, videa a nástroje pro ty, kdo se chtějí o dané věci dozvědět víc. Kdo si koupí knihu a nepodívá se na stránku Zdroje, nevyužije plně její potenciál. Navštívit jen samotný web bez přečtení knihy by ale bylo jako přeskočit základní školu a chtít jít rovnou na střední, teprve s knihou dává  smysl. 

Web byl v plánu také od samého počátku, protože z mnoha těchto článků a kurzů jsem se učil a stále učím i já a nechtěl jsem o ně čtenáře připravit. Jak jsem říkal, všechno vzniklo nejdřív v mé hlavě, pak už to byla jen spousta práce, abych realizoval všechno, co jsem si vymyslel, bez nějakých kompromisů.


V úvodu zmiňujete svou maminku Věru Noskovou. Také vám při tvorbě této publikace pomáhala či jste s ní konzultoval své nápady? Podpořila vás při první myšlence na tento projekt?

Máma je skutečná spisovatelka, její prvotina Bereme, co je byla nominována na cenu Magnesia Litera a dodnes napsala dvaadvacet knih. Obdivuju její krásný literární jazyk stejně jako ostatní její čtenáři. Je nesmírně pečlivá, hraje si s každým slovem, s jedinou stránkou románu je schopna se piplat třeba celý den. Byla pro mě jednoznačnou volbou pro redaktorskou práci, jenom peníze jsem jí musel skoro vnutit, přišlo jí hloupé vzít si je od vlastního syna. 

Nikdo jiný by si nedal tolik záležet, nikoho talentovanějšího neznám a taky jsem potřeboval někoho, kdo k mému textu nebude mít přehnaný respekt a kde to bude potřeba, řízne do něj. Prošvihl jsem kvůli tomu celou předvánoční sezonu, pracovali jsme na opravách o dva měsíce déle, než bylo v plánu. Měl jsem si na to nechat víc času, ale nebylo pro mě myslitelné ji pustit ven, dokud nebudu nadšený z výsledku. Ostatně to i v knize budoucím autorům zdůrazňuji, jak je nadšení z toho, co stvořili, důležité. Všechno pak jde snáz, opatří si tím stálý zdroj energie a motivace se za svou knihu rvát.

Zdroj: z archivu autora


Kniha je prakticky dělená do tří částí: Možnosti, Stvoření knihy a Prodej knih. Všechny tyto části jsou důležité, ale která vám osobně přijde nejproblematičtější v rámci provedení v praxi?

Jednoznačně Prodej knih, s tím má problém nejvíc lidí. Knihu vám může vydat někdo jako já a v podstatě budete jen dirigovat, to je snadné. Ani peníze nemusí být vaše, vyberete je na startéru nebo si seženete sponzory. Ale my jsme jako národ stále poznamenáni svou minulostí, zvyklí nevyčuhovat a propagovat své vlastní dílo nám moc nejde. 

Běžný psavec by chtěl pouze psát a marketing je pro něj cosi frustrujícího až vulgárního. Jenže kniha mluvit neumí, a když nebude jejím advokátem autor a nedokáže ji dostat k lidem, psal ji úplně zbytečně. Právě tady hraje nadšení obrovskou roli – jste-li přesvědčena, že máte něco skvělého, nepropadnete malomyslnosti při prvních neúspěších. A popisu, jak to dělat prakticky, je věnována celá třetina knihy.


V závěru knihy čtenářům představujete čtyři příběhy lidí, kteří se rozhodli vydat knihu. Tak trochu tam prezentujete i svůj příběh, tedy příběh vašeho paralelního já. Nabádáte čtenáře k důvěře v sebe sama a k odvaze. Bylo i pro vás těžké vydat tento počin a občas jste i klesal na mysli, nebo jste neměl pochyby? 

Neměl. Vlastně je to základ, vědět, co dělám a proč, a že ať to nakonec dopadne jakkoli, udělám to nejlepší, co umím, tak, abych si za výsledkem mohl stát. 

Víte, já jsem před deseti lety, v pětatřiceti letech a plné síle, jednoho dne po ránu zcela ochrnul po mrtvici na půlku těla. To se vám úplně změní perspektiva a už navždy jinak posuzujete to, co děláte a chcete udělat do budoucna. Mít pochyby o sobě je zdravé, ale když se do něčeho pouštíte, chcete vědět proč a opravdu chtít to udělat, protože zítra tu nemusíte být. Nebo za dvě minuty, protože to tenkrát bylo zatraceně rychlé a bez jakéhokoli varování nebo rizikového chování, kterým bych si to mohl přivolat.

Zdroj: z archivu autora



Publikace už je nějakou dobu na trhu. Jak se na ni tváří cíloví čtenáři? Máte nějakou zpětnou vazbu, nebo vám dokonce děkují za vydání tak hodnotného pomocníka? 

Dostal jsem úžasné recenze. Všichni, kdo si ji koupí, jsou nadšeni z toho, jak je komplexní, a dělá mi to velkou radost, protože to bylo mým cílem. Dát autorům kompletní manuál od A až do Z, návod na vydání a propagaci knih v takové šíři, aby už jinou knihu nepotřebovali. Podle všech reakcí se mi to povedlo a kniha autorům pomáhá, o to mi šlo. Já si recenzí a zpětné vazby od čtenářů strašně vážím, dokonce jsem nabídl, že za recenzi vrátím kupní cenu knihy, ale zatím mi lidé pokaždé napsali, že peníze zpět nechtějí a měl bych ji spíš dávat dráž. 


Dle mého Vydej si vlastní knihu obsahuje vše, co by měl autor znát. Opravdu ukazuje, s čím se musí spisovatel na českém i zahraničním trhu potýkat. Zajímalo by mě, funguje váš rádce i v zahraničí, nebo tam je funkce trhu trochu jiná? 

Je to všude jiné. Má kniha je návod pouze pro český trh, krátká zmínka o vydání v zahraničí je tam jen jako varování. Někde distributoři vůbec neberou na sklad, někde si zase ani neškrtnete bez agenta… Liší se to stát od státu. Asi nejpřístupnější je vydání přes Amazon, ale tam je zase šílená konkurence. Vnutit se na zahraniční trh podle mne znamená dvakrát tolik práce a pokoušel bych se o to až ve chvíli, kdy se kniha stane bestsellerem v ČR.


Titul obsahuje také černobílé ilustrace, schémata a fotografie. Kdo je autorem oněch kreseb? 

Kresby vytvořila výborná ilustrátorka Iveta Autratová, kterou jsem poznal díky ilustracím v knihách autorů, které jsem vydal. Měl jsem štěstí, že jsem se do jejího itineráře vešel, je o ní velký zájem, a není divu. Fotografie a ostatní ilustrace jsou většinou mé, případně vytvořené podle mých instrukcí přes Fiverr.com nebo z upravených obrázků zdarma. Před mrtvicí jsem byl profesionální fotograf a dodnes je Photoshop můj každodenní nástroj.


Máte pocit, že vy sám jste něco opomněl autorům ve své knize sdělit, nebo jste schválně vynechal? Já mám za to, že jste splnil vše, co jste si zřejmě předsevzal, na sto procent. 

Zatím jsem na nic, co bych vynechal, nepřišel. Ale stále se učím, a když na něco nového přijdu, mohu to těm, kdo se zaregistrují na webové stránce Zdroje, poslat dodatečně e-mailem.

Zdroj: z archivu projektu Čteme české autory


Rady, které autoři v knize naleznou, předáváte také běžně těm, se kterými spolupracujete? Jak je to s vydáním u vašeho nakladatelství Klika? Jelikož vy sám víte, jak složité je vydat knihu, radíte a pomáháte, nebo spíš doporučujete svůj titul jako celistvější formu informací? 

Všichni autoři vydávající u Kliky mají tu výhodu, že nemusí číst knihu a dostanou přesně ty informace, které aktuálně potřebují, v takových souvislostech, které jsou klíčové pro ně. Mají mě permanentně k dispozici na telefonu a můžeme kdykoli konzultovat propagaci, strategii, cílení, prostě cokoli, s čím se aktuálně potýkají. A autoři to velmi oceňují, protože 95 % z nich už žádnou další knihu nevydá jinde než u mě. Někteří už jich u Kliky vydali pět nebo šest, a já si dávám záležet, aby k tomu měli více důvodů. Beru to jako vyznamenání a potvrzení, že to snad dělám dobře. 

Což neznamená, že se přestanu snažit zlepšovat. Jakmile se přestanete učit, nestojíte, ale couváte, protože svět kolem se nezastaví.

Zdroj: z archivu projektu Čteme české autory


Doporučená cena knihy je 347 Kč,  což je dle mého běžná cena, kterou bych očekávala, ale některé autory to může zarazit. Proč by si podle vás měli titul zakoupit? 

To je pouze doporučená cena, ze které se počítají marže, a dodržují ji pouze kamenní knihkupci, což je hlavní důvod její výše. Prodejní cena přes mé stránky https://kniha.vydaniknihy.cz je pouze 224 Kč. Kdo si neumí přes internet ani koupit knihu, tomu polovina té mé stejně k ničemu nebude. 

A proč si ji koupit? Protože žádná jiná téma nerozebírá tak podrobně, komplexně a přitom srozumitelně. Jednám většinu času přímo s prvoautory, takže jsem zvyklý používat řeč, které rozumí i autor bez zkušeností a znalostí.


Vy sám jste na tento titul zkusil vybrat přes Startér. Získal jste po vydání nějaké nové poznatky, které by si zasloužily další kapitolu či zmínku? Jak  váš crowdfundingový projekt probíhal? Vše šlo podle plánu, nebo jste i vy sám narazil na oříšek, který bylo nutné vyřešit a před kterým byste rád autory varoval? 

Jsem špatný vybírač, nemám ten správný drajv a touhu vybrat, beru to v podstatě jen jako předprodej. Ber, nebo nech být. A zásadně nechci, aby mi přispěli ti, kdo nejsou cílová skupina, takže nikdy neoslovuji své přátele a známé. To se pak vybírá o něco hůř. Ještě k tomu jsem si vybral startér, který měl předtím půl roku výpadek, takže na něm nebyl žádný organický provoz. Ale netrápí mě to, byl jsem předem připraven na doplatek ze svého klidně v plné výši. Chcete-li nějaké poučení, tak nevystřílet si všechny náboje hned na začátku sbírky, a určitě se vybírá líp, když máte touhu vybrat nebo nemáte jinou možnost. Pak se víc snažíte.


Děkuji vám za rozhovor. Nyní poslední otázka. Která rada vám jako začínajícímu autorovi kdysi pomohla nejvíce?

Vydal jsem spoustu knih dřív než svoji vlastní, takže nebudu mluvit za sebe, ale ze zkušenosti s ostatními autory: Opatřete si dostatek informací předem a vše podřiďte tomu, abyste byli s vydáním své knihy spokojeni i za deset let, ať to dopadne jakkoli. Vydat si knihu má být především radost.


 
Zdroj: z archivu projektu Čteme české autory


Komentáře