Recenze: VELKÁ KNIHA O KÁVĚ (Petra Davies Veselá)

Voňavá výprava do kávového světa

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Smart Press
Chci zakoupit titul Velká kniha o kávě

Máte rádi kávu? Její chuť, vůni, nepřeberné množství způsobů, jak ji připravit? Pokud se o kávu zajímáte, určitě nepřehlédněte tuto publikaci z produkce nakladatelství Smart Press. Jmenuje se Velká kniha o kávě, a vězte, že svému názvu dělá opravdu čestNapsala ji Petra Davies Veselá, přední česká baristka. Toto vydání je rozšířenou a aktualizovanou verzí, která poprvé vyšla v roce 2011.

Pro nakladatelství Smart Press platí, že co kniha, to perla. Týká se to především kulinářských publikací, jež se vesměs vyznačují profesionálním grafickým designem lahodícím oku a textem, jenž je srozumitelný i laikovi, který se ve světě gastronomie teprve rozkoukává.

Velká kniha o kávě potěší i poučí všechny, kteří se o svět kávy zajímají soukromě i profesionálně. V pěti částech se postupně seznámíte se všemi atributy kávového světa od pěstování až po její podávání. Jednotlivé kapitoly jsou řazeny chronologicky, text je doplněn barevnými fotografiemi, které jsou dílem Davida Židlického. Perfektně dokreslují celkový ráz publikace a kladou důraz na detail každého záběru, jsou tak pastvou pro oko a nabudí ještě větší chuť ke konzumaci lahodného moku.

Připravit kvalitní kávu není jednoduchá záležitost, jde se o proces, který zabere čas a potřebuje nemalou finanční investici, ale výsledek stojí za to. Zalít klasického turka umíme všichni, ale co takhle metoda Kalita wave, Chemex, Woodneck nebo Clever dripper? Tajemná slova evokují čarodějnická zaklínadla, jedná se však o způsob vaření pomocí nejrůznějších překapávačů, kterých existuje nepřeberné množství. Neztratíte se ani v orientaci v sortimentu kávovarů. Petra Davies Veselá vás seznámí s těmi, které se hodí pro domácí přípravu, a představí vám ty, jež ocení kavárníci a baristé ve svých podnicích.

Určitě vás zajímá, co se s kávovými zrnky děje, než se dostanou do porcelánového šálku. Petra Davies Veselá vás vezme na fascinující výpravu po kávových plantážích celého světa, aby vám nastínila vznik lahodného moku od a do zet. Proniknete do tajů pěstování a zjistíte, že trpělivost a pečlivost, které pěstitelé projevují vůči výpěstkům, se odrážejí na spokojenosti zákazníků. Autorka vás seznámí s nesčetnými odrůdami kávovníku a uvádí věcná fakta i zajímavosti, třeba že kávovník se řadí mezi ovocné keře a stromy, jeho plody se nazývají kávové třešně a dají se jíst.

Když jsem poprvé slyšela, že káva je ovoce, nevěřila jsem tomu, dokud jsem třešně sama neviděla a neochutnala. Kávové třešně se dají jíst a jsou velmi chutné. Jen mají málo sladké dužiny, takže je jako ovoce nekoupíte. Chutnají podobně jako naše třešně a mají trochu nádech do tropického ovoce. Slupka a dužina obsahují kofein, tak jako samotná zrníčka uvnitř. (str. 12)

Autorka je pozornou průvodkyní po voňavém světě kávy a je znát, že svému řemeslu opravdu rozumí. O svých kávových výpravách hovoří s nadšením, které prostřednictvím textu přenáší na čtenáře. Nabízí vlastní zkušenosti a znalosti v kombinaci se základními fakty o kávě, jejím pěstění i zpracování. Nejen profesionál ocení detailní informace o postupu při přípravě, jen zdánlivě působící jako zbytečné, ve finále však potřebné pro perfektní chuť výsledného nápoje. Součástí publikace jsou i recepty na proslulé i méně známé kávy, od cappuccina až po míchané kávové drinky.

Dávku kávy určíte podle stupně pražení a také podle toho, jestli je to jednodruhová káva nebo směs. U tmavších káv (a často i u směsí) bych doporučila dávku 8 gramů, u světlejších, nejčastěji jednodruhových káv dávku vyšší, a to 9–10 gramů. Tmavší zrna jsou díky delšímu pražení křehčí a při přípravě z nich vylouhujete potřebné látky snadněji. U světlejších zrn, která jsou tvrdší, to může jít hůře, a proto pomůžete správné extrakci, a hlavně výsledné chuti. (str. 190)

Petra Davies Veselá vytvořila publikaci, v níž čtivým a laikovi srozumitelným způsobem přibližuje fascinující svět kávy. A pokud se přípravou voňavého moku chcete zabývat víc, odrazovým můstkem je příloha, v níž najdete přehled kávových kurzů, seznam tréninkových kaváren, tabulku extrakce a přehled chutí a vůní. Jako milovník tohoto nápoje jsem si výpravu opravdu užila, dozvěděla jsem se spoustu zajímavých informací a zjistila, že záleží na tom, jak a v čem kávu připravujete, aby výsledný nápoj stál opravdu za to.

Velkou knihu o kávě doporučuji všem milovníkům kávových zrn, každý si v ní určitě najde svou oblíbenou kávu.

Petra Davies Veselá je mistryní ČR v přípravě kávy, podílí se na mezinárodních soutěžích a vede baristické kurzy. Její první Kniha o kávě je v oboru zásadním titulem, kterého se prodalo přes 29 000 ks. Rozšířila a aktualizovala svou první úspěšnou Knihu o kávě. Sepsala spoustu nových poznatků a zohledňuje své nové zkušenosti i velký rozkvět kávové kultury.

Kniha je určena i těm, kteří svou první Knihu o kávě mají – obsahuje zcela nové fotografie a mnoho nových informací včetně nových receptů kávových nápojů.

Nádherné nové fotografie vtáhnou čtenáře do děje. Zavedou je přímo na kávové plantáže, do pražíren či k zajímavým osobnostem z oboru. Kniha seznamuje s řadou nových metod přípravy kávy a receptur, s domácími i profesionálními mlýnky a kávovary a další vybavením. Také v ní najdete i praktické rady jak založit a úspěšně provozovat vlastní podnik.

Velkorysý formát a výjimečné vizuální, grafické a obrazové zpracování. Ideální dárek pro kohokoli, kdo miluje kávu. Pro běžné spotřebitele, kteří si dobrou kávu rádi uvaří doma, ale i pro profesionální kavárníky a baristy.

Nakladatelství: Smart Press
Žánr: kuchařky
Počet stran: 320