Recenze: OD OLTÁŘE DO SANTIAGA (Jana Hanušová a Lukáš Hanuš)

Na svatební cestu pěšky

Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada

Cestopisných knih vychází poměrně dost, takže není problém vybrat si tu pravou podle různých kritérií. Buď vás baví samotný autor osobitým stylem, a je vám jedno, kam se vydá na cesty, nebo hledáte přímo tituly týkající se konkrétní destinace. A co neobvyklá svatební cesta? Na jednu takovou se můžete vydat spolu s manželi Janou a Lukášem Hanušovými, v jejich knize Od oltáře do Santiaga, kterou vám nabízíme v recenzi. Vydalo ji nakladatelství Cosmopolis pod hlavičkou Nakladatelského domu Grada

Říká se, že vztahy nejlépe prověří společná dovolená. Novomanželé Jana a Lukáš tento fakt povýšili na vyšší level a místo klasické svatební cesty si naplánovali pouť do Santiaga de Compostela ve Španělsku. Žádné dopravní prostředky, jen batoh s nejnutnější výbavou a pevné boty. Hanušovi se totiž rozhodli otestovat svoje nervy pomocí pěší túry z Kuřimi až k Atlantiku.

Tento cestopis nezaujme pouze obsahem a atraktivním způsobem cestování. Jeho předností je grafické pojetí. Každá kapitola je rozdělena do odstavců, v nichž se svým úhlem pohledu střídají Jana a Lukáš. Je zábavné sledovat konkrétní situaci z pohledu muže i ženy, protože jak je známo, každý ji vidí úplně jinak.

Lukáš: Na mapě máme vyhlédnuto nedaleké místo. Na Janči je vidět, že ji chytá nový puchýř a jde se jí ztěžka. Hlad ji ale motivuje nestavět a dojít až na vyhlédnuté místo, které je přibližně 1983 kroků daleko.

Jana: Už po prvních pár set metrech se začíná ozývat puchýř na mé pravé noze. Ozývá se dost urputně. Vlastně křičí. Řve z plných plic a já bolestí ani nedutám. Lukáš naopak, jak zacítí vůni kebabu linoucí se z krosny, neustále přidává. To já na něj vždycky jenom zakňourám a on se vrátí. Takhle (ne)postupujeme až k místu na spaní. (str. 61)

Každá kapitola končí grafickým znázorněním denního souhrnu našlapaných kilometrů a utracených peněz, čtenář tak spolu s nimi sleduje, jak se jim daří plnit plány a kočírovat výdaje. O grafickou podobu publikace se postaral výtvarník Petr Urban. Zřejmě vám při vyslovení jeho jména zčervenaly i uši, protože je znám jako autor lechtivých lidových kreslených vtipů. Tentokrát zůstává umírněn. Jeho ilustrace jsou sice vtipné, ale nesklouzávají k typické lehké vulgaritě, jakou u něj známe, ale korespondují se zážitky manželů Hanušových a trefně je doplňují.

Publikace Od oltáře do Santiaga není tak úplně klasickým cestopisem, v němž byste poznávali krásy dané lokality, seznamovali se s památkami a brouzdali se zajímavými zákoutími. Jana a Lukáš vám ukážou praktickou stránku cestování, zejména toho, které podniknete doslova „na vlastní boty“. O puchýře a jiné drobné úrazy není nouze, ba právě naopak, někdy máte pocit, že cestovatelé nic jiného nepopisují. Ale zatímco informace o konkrétní destinaci si můžete najít v každém průvodci, to jak zvládnout namožené nohy, pokles hladiny cukru v krvi nebo bouřlivý vítr, který vám vylije drahocenné ranní kafe a sebere stan, se v něm nedozvíte, jako manuál pro přežití je tento manželský počin k nezaplacení.

Oba manželé mají svůj osobitý styl a nechybí jim smysl pro humor a nadhled, s nímž dokázali ujít neuvěřitelných 3312 kilometrů. Každý z nich si vedl vlastní deníkové záznamy, do kterých poctivě zaznamenávali zážitky příjemné i ty, v nichž je přepadly lehké pochyby, lenost i bolest z puchýřů. Sto tři dnů našlapaných adrenalinem a obrovskou houževnatostí vás přesvědčí o tom, že máte-li vedle sebe toho správného parťáka, zvládnete vše.

Cestopis se mi líbil nejen pro onu specifickou úpravu a pojetí, ale byla jsem ráda, že jsem se dozvěděla, co taková pěší pouť obnáší.

Cestopis pro mladé nejen tělem, ale i duší, tak by se publikace Od oltáře do Santiaga dala nazvat, a určitě ji ocení nejen ti, kdo pouť do legendárního Santiaga de Compostela plánují, vždyť cestovat se dá i z vyhřátého ušáku, stačí se jen začíst.

Novomanželská pouť do Santiaga zachycuje tragikomický příběh naší pěší poutě formou deníkových zápisků.

Náš plán zněl jasně: „Z domova, k Atlantiku, pěšky!“. Kniha je oboupohlavní. Vznikla spojením mých mužských objektivních zápisků s, dle mého názoru, velmi zkresleným deníkem mé novopečené manželky. Dává tak nahlédnout do hlavy muže a ženy, kteří se rozhodli být přes 3 500 kilometrů spolu. (Kvůli této naší svatební cestě jsem dokonce dal výpověď z práce.)

Bude mít náš sňatek jepičí životnost, nebo nakonec převládne Stockholmský syndrom? Kolik bude facek, slz, mrtvých a znemožněných? Dokážeme dojít do cíle?

Uvolněte se a pojďte s námi.

Nakladatelství: Cosmopolis