Recenze: BRATRSTVO TAJNÝCH HROBŮ (Luboš Valerián, Viktorín Šulc)

Odvrácená strana severní Moravy

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha
Chci zakoupit titul!

Kriminální případy ze severní Moravy původně vyšly v roce 2006, nyní nakladatelství Epocha vydává Bratrstvo tajných hrobů pod novou edicí Victima.  V této sekci hodlá Epocha svým čtenářům i nadále přinášet populárně naučnou literaturu z oblasti kriminalistiky. Ve znovu vydané publikaci své síly spojili Viktorín Šulc, spisovatel, dramaturg a scenárista a Luboš Valerián, kriminalista Moravskoslezského kraje. V následující recenzi se podíváme na syrovou realitu a poodhalíme temnou stránku severní Moravy.

Kniha představuje několik kriminálních případů, které jsou pevně spjaty s Lubošem Valeriánem od jeho nástupu k policii roku 1976 (tehdejšímu SNB) až do roku 1995. Dílo je děleno do čtyř kapitol, které jsou tematicky řazeny na pachatele s podobnou délkou trestu, typem zabití nebo zohavení. Každá podkapitola nese vlastní název a úvodní odstavce které jsou jako vytrhnuté z detektivního románu. V Bratrstvu tajných hrobů se tedy střetneme s fakty, výňatky z vyšetřování či literárními počiny některých pachatelů. Publikace je doplněná dvaceti šesti stranami černobílých fotografií z míst činů, rekonstrukcí vražd, nebo dokonce těl obětí.

Dílo je psáno z pohledu kriminalisty Luboše Valeriána, který popisuje své příběhy z mordparty (kriminalisté vyšetřující vraždy). Čtenáři tedy odhalí nejen holé fakty, ale své myšlenkové pochody, vzpomínky na pachatele a názory na ně. Kniha je díky vstupům z výslechů svižná a čtivá, ale s ohledem na tematiku to nejspíš nebude čtivo na jeden večer. Bratrstvo tajných hrobů děsivé výjevy podává jasně a stručně, nesklání se k emotivnějším popisům.

Publikace se zabývá trestními činy z Moravskoslezského kraje a představuje nám převážně méně známé postavy českého zločinu. Potkáme se však i s pachateli, které nám do mysli vryla média. Jedním z nich je Ota Biederman z takzvaného Kolínského gangu, kterému je věnována poslední kapitola s názvem Včera mě někdo trefil. Luboš Valerián popisuje setkání s chladnokrevným vrahem tak, jak si sám pamatuje. Dokazuje, jak těžká práce kriminalisty vlastně je. Čtenář je vystaven i přímé konfrontaci s vrahy žen, mužů i dětí a může jen obdivovat přístup detektivů k pachatelům. Tam, kde bychom mi ostatní již ztratili nervy, oni hledají stopy a přináší přiznání.

Bratrstvo tajných hrobů je dobře napsaná literatura faktu. Díky spolupráci se spisovatelem Viktorínem Šulcem je široké veřejnosti odhaleno mnoho z toho, co nám média nepředkládají. V knize dostanete ne vždy pochopitelné motivy vražd, děsivé skutečnosti a nálezy a rozhodně poctivé mrazení v zádech. Z předložených informací se dá jednoduše vyčíst, že někteří pachatelé jsou opět na svobodě. Co je z mého pohledu nejvíc zarážející, je poukázání na právní systém, který není dokonalý, a proto někteří pachatelé můžou zůstat na svobodě nebo se na ni rychle dostat.

Bratrstvo tajných hrobů bych doporučila osobám starším osmnácti let. Popisované příběhy nejsou fikcí, ale krutou realitou. Kniha ovšem rozšíří obzor o tuzemských vrazích a upozorní i na to, že před zlem není dobré zavírat oči.

V obálce díla je zakomponovaná fotografie z místa činu. Upoutá a hned nám černobílé vyobrazení napoví, o jakou literaturu se jedná. V novém vydání je červená barva vhodně zvolená a případný čtenář ihned zpozorní.

Plukovník Valerián pracuje od roku 1988 na problematice zabývající se násilnou trestnou činností, tedy především vraždami, na území severní Moravy. Některé z jeho případů ovšem získaly pozornost celorepublikových médií - ať už pro mimořádnou brutalitu pachatelů (na Valeriánově kontě je několik doživotně odsouzených vězňů) či kvůli mobilitě zločinců, kteří předtím vraždili na jiných místech republiky.

Kniha vyprávění a vzpomínek plk. Valeriána zachycuje dvacet různých případů, členěných do tematických kapitol. Jako příslovečná červená nit jimi prochází kariérní a profesní vzestup kriminalisty, od typického začátečníka, vypomáhajícího zkušeným kolegům, přes první velký případ až po šéfování mordpartě". Vzhledem k profesi vypravěče a jeho životním zkušenostem má kniha exkluzivní charakter. Mimořádnou zajímavost pak pro čtenáře nabízejí mj. Valeriánovy osobní zážitky s různými typy vrahů, se kterými během přípravného řízení strávil dlouhou řadu hodin.

Kniha vznikla ve spolupráci s Viktorínem Šulcem, úspěšným autorem scénářů, detektivek a literatury faktu s kriminalistickou tématikou.

Žánr: literatura faktu, krimi
Počet stran: 196