Recenze: PŘÍTEL Z DOMOVA (Veronika Doskočilová)

Příběh, který má duši

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Lirego

Chci zakoupit titul Přítel z domova

Veronika Doskočilová vydala svůj první román Přítel z domova v nakladatelství Lirego, které se zaměřuje na českou tvorbu. Zakládá si na osobním kontaktu s autory a individuálním přístupu k jednotlivým titulům. Jedním z nich je právě Přítel z domova. Jaký je příběh, k jehož napsání spisovatelku inspirovala práce dobrovolníka v domově pro seniory?

Děj se odehrává koncem devadesátých let dvacátého století v americkém Wyomingu, v městečku Riverton, kde se v domově pro seniory spřátelili dva naprosto odlišní muži. Kamarádství obou staříků, mrzouta George a pohodáře Paula, přetrhne smrt. Teprve až po ní George zjistí o kamarádovi šokující věci. Paul měl české kořeny, koncem dvacátých let se s matkou, jež pocházela z Českého Krumlova, a s bratrem přestěhoval z Ameriky do Čech. Z deníku, který po něm zbyl, se George dozvídá, jak Paul žil. Pátrání po přítelově minulosti však končí v okamžiku, kdy George dočte poslední popsanou stránku. Zůstalo ale mnoho nevyřčeného i nedořešeného. Pro George, který bere pobyt v domově jako životní prohru, je cesta za Paulovou minulostí impulsem k návratu do života.

Veronika Doskočilová je další mladou autorkou, jejíž jméno by vám nemělo uniknout, pokud se zajímáte o současnou českou literaturu a hledáte nové a neotřelé autory. Přestože se v případě knihy Přítel z domova jedná o její prvotinu, nezůstává pozadu za jinými současníky své generace.

V knize spisovatelka zpracovává oblíbené téma přátelství. V tomto případě se jedná o kamarádský vztah dvou mužů absolutně nesourodých charakterů potvrzujících letitou pravdu, že protiklady se přitahují. Ač se děj proplétá místy v duchu téměř detektivním, protože George pátrá po kamarádově minulosti, má příběh i jiné poselství – nikdy není pozdě. Na nic.

Autorka sice patří mezi mladé autory třicátníky, nebála se však ve svém díle nahlédnout do světa seniorů a poukázat na jejich problémy, které mnohdy nejsou na první pohled viditelné. Dokázala přesně vystihnout, jak se cítí starý člověk mající dojem, že je pro společnost nepotřebný. George je sice zapšklý a protivný muž a čtenářovu antipatii vzbuzuje hned od prvních stran, postupem času ale zjistíte, že v jádru je citlivým a vnímavým jedincem, jehož sužují pochyby o vlastní existenci.

Paul se dějem mihne jen na chvíli, většinu času jej poznáváme prostřednictvím deníku, v němž promlouvá k imaginárnímu příteli, také Georgovi. Paula začínáme sledovat jako malého chlapce, který musel opustit vše, nač byl zvyklý, a začít od nuly v cizím prostředí.

28. 4. 1929

Včera jsem se rozloučil s kamarády. Zítra odjíždíme. Bude mi moc smutno. Přál bych si tu zůstat. Čeká nás dlouhá cesta, nevím, jestli ji zvládnu. Nemám rád lodě. Můj starší bratr Bob se taky pěkně zlobí. Nechce se učit novej jazyk. Když se maminka na nás naštve, někdy ho používá. Zní divně, vůbec mu nerozumíme. Nechci odjet. (str. 22)

Jednoduché věty bez přívlastků, obecná čeština (v kontextu knihy angličtina, neboť chlapec píše deník v angličtině, své mateřštině), např. výraz „novej“, dávají znát, že deník píše malý chlapec, který potřebuje věcně a jasně vyjádřit, co cítí. Postupem času, jak Paul roste a vyspívá, se text stává košatějším.

31. 7. 1938

Mám za sebou první týden v New Yorku, mé rodné Americe. Všechno je tak velkolepé! Úplně jsem zapomněl, jak je Amerika obrovská. Když jsem vstoupil na americkou půdu, zdálo se, jako by to bylo včera, co jsme s maminkou a Bobem pospíchali na loď, která nám málem odplula. I tentokrát mi cesta nedělala dobře, přesvědčil jsem se, že stále nemám rád lodě. (str. 83-84)

Bohatá slovní zásoba a umění využít ji na míru příběhu patří mezi plusy stylu Veroniky Doskočilové. Text je vyzrálý, plný myšlenek a úvah, které nejsou ani plytké, ani nabubřelé. Podařilo se jí trefně vystihnout pochyby starého člověka o smyslu existence ve světě, kde má přednost mládí, zdraví a dravost.

Přítel z domova mě příjemně překvapil. Autorka je výbornou pozorovatelkou lidských osudů a své postřehy přetavila v počin, který zaujme čtenáře napříč generacemi.

V malém americkém městečku Riverton ve státě Wyoming se koncem devadesátých let minulého století začíná odvíjet neobyčejný příběh. Jeho hlavními hrdiny jsou dva svérázní, naprosto odlišní staříci George a Paul, kteří se na konci své životní pouti potkali a zvláštním způsobem spřátelili v místním domově seniorů. Stále otrávený, pesimistický George vnímá pobyt v domově jako své největší zklamání a prohru. V době, kdy už od života opravdu nic nečeká, nemůže pochopit věčně dobře naladěného Paula, jehož osud, spojený i s předválečným Československem, byl až dosud pro všechny v domově velkou neznámou. Šokující a zároveň dojemné poznávání Paulovy minulosti zcela nečekaně mění poslední etapu Georgeova života… Poutavé vyprávění o stáří, smrti, lásce, přátelství, snech a očekávání.

Nakladatelství: Lirego
Žánr: společenský román
Počet stran: 272