Recenze: SVĚT, CO BYL MÝM (Jitka Závodná)

Život šlechty v průběhu dějin

Za recenzní výtisk děkuji KKnihy.cz

Jitka Závodná je českou autorkou, která se zajímá o umění, historii a o vyprávění pamětníků 2. světové války. Dosud jí u nakladatelství KKnihy.cz vyšly čtyři knihy. Svět, co byl mým (2019) je zatím její poslední knihou.

Na začátku knihy nacházíme Slovo autora, kde autorka píše: „Mám-li povědět, co mne na psaní knih nejvíce fascinuje, potom je to bezesporu postupné odhalování lidských osudů, jejich spletitostí, tajemných zákoutí a mnohdy překvapivých událostí“. A přesně to můžeme v této knize najít. Autorka nám postupně odhaluje osud skutečné české baronky, kterou potkala jako malá holka. Nejedná se ale o autobiografický román. Skutečná jména a místa autorka pozměnila. Drží se ovšem historických událostí z jejího života. Jitka Závodná se snaží čtenáři přiblížit život venkovské šlechty a poukázat na těžké časy, které musela během komunistického totalitního režimu prožívat.

Alžběta von Steinberg, hlavní hrdinka příběhu, je poslední z rodu Bořetinských ve vsi. Byla poslední baronkou na Bořetíně, které se ovšem nepodařilo udržet panství při životě a předat ho svým potomkům. Proč? Nedokázala vzdorovat drakovi, který držel ve svých drápech srp a kladivo.

Na začátku se dozvídáme něco málo o předcích hlavní hrdinky a nahlížíme tak do někdy až prapodivné historie jejího rodu. Po celou dobu čtení se dozvídáme o tom, jak jejich rodinu zasáhly historické milníky jako první a druhá světová válka, hospodářská krize, zrušení šlechtictví, řádů a titulů, nebo pozemková reforma.

Román je psaný v ich-formě a vyprávění ze současnosti se prolíná se vzpomínkami na minulost. Velký prostor je v knize věnován dětství baronky, což může působit na čtenáře zdlouhavým dojmem. Po přečtení několika prvních stránek nás autorka vtáhne do příběhu a v napětí, jak to s hrdinkou dopadne, nás drží až do konce. Když ve vzpomínkách dojde až do své rané dospělosti, začíná příběh obohacovat i romantika. Dozvídáme se tedy nejen o historii rodu, ale i o slastech a strastech v jejím partnerském životě.

Kniha je rozdělena do tří částí, kdy každá z nich se věnuje určitému období v historii, na které Alžběta vzpomíná, a zároveň se dozvídáme o jejím současném životě v době komunistického režimu. Z počátku bylo trochu složitější se zorientovat, v které době jejího života se právě nacházíme, ale po několika stránkách si na styl psaní a přeskakování ze současnosti do minulosti zvyknete.

Popravdě jsem byla trochu zklamaná, že v knize nacházíme více vzpomínek než líčení jejího osudu v komunistickém režimu. Přesto ale hodnotím knihu kladně. Příběh je velmi poutavý, čtivý a hlavní hrdinku si chtě nechtě oblíbíte. Při čtení se nejen zrelaxujete, ale i nenásilnou formou poučíte o historických událostech z pohledu šlechtické třídy. Kniha zaujme spíše dospělého čtenáře, ale věřím, že cestu k ní si najde i zvídavější čtenář z řad dospívajících.

Recenzentka: Kamila Válová

Čtenář má možnost sledovat celý život Alžběty Bořetinské, mladé šlechtičny, která vyrůstá na venkovském panství. Osud přináší do života Alžběty dvě světové války, osudovou lásku, ale i nacistickou, a posléze i komunistickou zvůli.
Dokáže Alžběta bojovat s těžkým údělem, kterým byla vystavena šlechta v minulém století a podaří se ji zachránit rodové panství?
Román je inspirovaný skutečnými životními událostmi, které se odehrály na jednom venkovském zámku od počátku roku 1900 až do sedmdesátých let minulého století.

Nakladatelství: KKnihy.cz