Recenze: ROZPOLCENÍ (Honza Vojtíšek a Ondřej Kocáb)

Příšery nežijí jen ve tmě

Za recenzní výtisk děkuji Honzovi Vojtíškovi a Ondřeji Kocábovi

Povídková sbírka Rozpolcení vyšla v roce 2020 v nakladatelství Nová Forma. Jedná se o spolupráci dvou autorů Honzy Vojtíška, nikdy ne Jana, a Ondřeje Kocába. V antologii se nachází dvacet jedna textů, kdy si autoři předávají na přeskáčku štafetu. Na konci každého příběhu si čtenář může přečíst autorské motivace, inspirace nebo prostě jen argumenty, proč text do sbírky přidali. Pár slov úvodem zajišťuje pak spisovatelka hororových knih Ti nepohřbení a Děti RaumyKristina Haidingerová. My se nyní podíváme podrobně na prvního autora.

Antologii otevírá Honza Vojtíšek, který je ve vodách českého hororu velice výraznou postavou. Informace o tomto okrajovém žánru nepředává svým fanouškům pouze povídkovou a románovou tvorbou, ale také od roku 2012 pravidelně vydává hororový e-magazín Howard. S autorem je možné se setkat i na HorrorConech, kde často přednáší o asijském gore hororu. Honza Vojtíšek se mnohdy podílí na editacích a přispívání do hororových antologií, jako jsou například e-antologie Třináctá hodina, 66+6 hororů ve sto slovech, Sto hororů ve sto slovech nebo Ve špatný čas na špatném místě. Ryze jeho tvorba vyšla ve dvou sbornících: Z druhé strany a Útočiště. Třetí antologii s názvem Sešívance sepsal společně s autory z Česka, Slovenska a Polska. V roce 2019 vydal svůj první román Kazatel. A co nás čeká nyní?

Čekání
Otvírák antologie nás zavede na loď Ocean Sparkle, kde hlavní postava tráví odpočinek a služební cestu zároveň. Lodní neštěstí jej však zavede na ostrov, který se pro něj stane peklem na zemi. Povídka má spád a perfektně vyobrazuje pocity vyčerpání, frustrace a šílenství. Závěrečná pointa se mi sice zcela dobře nehodila do kontextu, ale bez hlubšího zamýšlení se jedná o krátké a příjemné čtení.

Maso Wickhamu
Příběh vznikl z touhy autora a nabídky o přispění do antologie Zombie apokalypsa. Maso Wickhamu je zombie horor z prostředí Robina Hooda. Povídka nešetří krví a orgány ani jasně vykresleným hrdinou. Délka textu je rozsáhlejší než ostatní díla a H. Vojtíška, jako fanouška Robina Hooda, to jistě bavilo. Ovšem čtenářsky je to nudná a předvídatelná záležitost. Je jisté, že zombie žánr je hodně vyčerpaná studnice inspirace,  ale nepředpokládám, že by vyprávění zasazené do Hooda, krále Artuše nebo praotce Čecha, pomohlo zvednout originalitu.

Bezpečí domova
Vážně krátké pozastavení u manželského páru, který má rád trochu něco jiného. Bezpečí domova se čte samo a jak to u takových minitextů bývá, je třeba pozorně číst závěr. Antologie proložená těmito zkratkovitými texty dodává skvělé tempo.

Přání smrti
Přání smrti je od samého začátku poutavým čtením. V nemocnici se seznámíme s Arturem, jenž vypravuje příběh z první osoby. Artur okamžitě zaujme svou zvláštní potřebou někoho zabít. Autor prokazuje skvělé umění upoutat čtenáře od první řádky a nepustit jej až do konce. Dílo je strhující a má velice překvapivý závěr. Na mé straně chybí porozumění z posledních řádek, které jsem nebyla schopná rozluštit kvůli určitým historickým faktům. I přes tento závěrečný problém je pro mě povídka jednou z těch nejlepších v Rozpolcených.

Autobusák
Vyprávění o bezstarostném mládí a šikaně, která nezůstane nepotrestána. Pro čtenáře vše působí reálně, a proto z díla dokonale mrazí. Autobusák se pak řadí na pomyslný vrchol antologie a Vojtíškovy tvorby.

Tep
Příběh o potřebě být milován ukazuje muže, jenž se díky dopisům a upřímným slovům snaží k sobě přivábit mladou dívku. Ta váhá a prožívá si doma pocit nechtěnosti a zbytečnosti. Text poukazuje na dnešní dobu, kdy se mohou střetnout dva světy, tedy dospělost a dětství. Spojitost obou postav vykreslených v Tepu vám nasadí pořádného brouka do hlavy a rozvine nepříjemně moc myšlenek nad tím, co by se mohlo stát dál, kdyby autor i nadále pokračoval?

Rozkročení
Další správný krok k vytvoření dusivé atmosféry. Vyprávění o zdravotní sestře, která se zamiluje do muže toužícího mít víc než jen to, co mu bylo dáno do vínku. Nebezpečné pátrání na místech, která nejsou pro smrtelníky, dovede zdravotní sestru k činu. Svižné a příjemně mrazivé. Autor dokázal zpracovat pocity stejně dobře jako v úvodní povídce a přinést čtenáři opravdu skvělý zážitek.

Muž, který miloval knihy
V hororové antologii se někdy objeví věci, které tam nepatří. To je i případ Muže, který miloval knihy. Předpokládám, že každého občas napadne určitá výstřednost, která by se dala literárně zpracovat, ale v tomto vyprávění jde o samoúčelnost. K hororu to nemá blízko, ale jako součást žánru by se myšlenka mohla uplatnit. V tomto podání se jedná o záležitost, která by měla zůstat v šuplíku.

Ze stínu času
Další povídka je o homosexuálním páru, jemuž stará kletba trochu pocuchá vztah. Vyprávění je opět o něco delší než ostatní. Jakmile dostane autor větší pole, je schopen nás příjemně vtáhnout do dění a nepustit. Příběh Ze stínu času je veden v er-formě a dává prostor k tajemství, které se před čtenářem pomalu otevírá. Závěrem dostaneme více krve a jiných tělních tekutin, než bylo v předchozích dílech obvyklé, ale jinak se jedná o horor s prvky kletby, starého domu a podivné historie. Čtenář si to jednoduše užije.

Milující se pár
Když jsem říkala, že H. Vojtíšek ukazuje na větším prostoru více hororu, zde bych tvrdila opak. Příběh o fotografovi a velice podivné zahradě je ve své podstatě skvěle vymyšlená zápletka s výborným koncem. Ovšem dostat se k samotnému jádru není tak snadné. Autorovy popisy jsou natolik hutné, že ztráta pozornosti je snad zaručená. Za předpokladu, že vytrváte, si vlastně odnesete velice příjemnou povídku s hororovým nádechem.

Ďábel
Stejně jak H. Vojtíšek otevírá antologii, tak ji i zavírá. Takový malý Uroboros. Díla Čekání a Ďábel spojuje jedna loď Ocean Sparkle a odlišné pohledy dvou pasažérů na palubě. Celkově zajímavý nápad na zakončení sbírky Rozpolcení. Oba příběhy jsou si natolik podobné, že i v této mi pointa nepřišla nikterak hluboká.

Druhým na řadě je Ondřej Kocáb, mladý autor, kterého na současné literární scéně můžeme pozorovat krátce. Své povídky psal coby vysokoškolák a poměřoval síly v literárních soutěžích. První výrazný úspěch slavil v tištěné antologii Dokud nás smrt nerozdělí s dílem Mrtvola a nyní v antologii Rozpolcení, kde se na jeho tvorbu nyní podíváme společně.

Stodola
Příběh je motivován dětskou hororovou říkankou o Krvavém koleni. Díky tomu ve čtenáři ožívá nostalgie, což posiluje zážitek ze čtení. Z mého pohledu velice příjemně zpracovaná povídka, která je sice předvídatelná, ale v předloženém formátu to neubírá na kráse.

Na okraji propasti
Ondřej Kocáb se znovu vrhá do vyprávění inspirované známou legendou o Slandermanovi. Čtenář balancuje mezi realitou hlavního hrdiny a jeho vymyšlenou povídkou. Sice je tu opět prvek předvídatelnosti, ale autor má natolik plynulý a příjemný styl psaní, že mu je opět odpuštěno.

Žrádlo
Motivace autora k sepsání Žrádla vede opravdu k zamyšlení. V minipříběhu se dozvíte, jak mohou dopadnout morbidně obézní lidé při zombie apokalypse. Naštěstí O. Kocáb vede vyprávění v reálném čase a neskočí třeba do prostředí Johanky z Arku jako jeho kolega H. Vojtíšek, a proto v kole „zombie povídka“ je pro mě vítězem právě on.

Naše nejlepší mozky
Možná je to tím, že za sebou autor nemá tolik zkušeností, nebo jednoduše nepředjímá, a tak se nebojí zpracovat i téma, které by se dalo považovat za milionkrát přežvýkané a již nezajímavé. Vyprávění o lékaři, který je svědkem útoků mimozemšťanů, má nejasné zakončení. Text znovu vzbuzuje strach, zda  ONI nejsou mezi námi!

Studna
Studna mi přijde jako nejslabší z Kocábových děl. Je to jen vizualizace jisté představy, která samostatně nefunguje. Stejně jako text nemá co říct, tak ani já.

Biohazard
Znovu autor strefuje hřebíček na hlavičku. Kdo nemá rád záhadné parazity, viry a jiné breberky, které člověka mění v něco animálního a hladového? Odpověď je jednoduchá, tohle máme v hororech rádi. O. Kocáb nám představí podivné maso z Amazonie, jež vám změní život.

Chlapec, který miloval včely
Delší dílo z antologie, nyní z pera O. Kocába, nás zavede do blízké budoucnosti, kde jsou příroda a lidé natolik zdevastovaní, že záhuba je na spadnutí. Čtenář spolu s hlavním hrdinou, kterému chybí paměť, pomalu rozplétá důvody světové katastrofy a poznání je více než hrozivé. Nejedná se ani tak o horor jako spíš o povedené sci-fi. Příběh by zasloužil více prostoru, neboť nastíněný svět je velice čtivý. Jedná se o autorův nejlepší text ve sbírce.

Manžel opět dorazil v pořádku z práce
Další minipovídka s tématem, které už tu také bylo mnohokrát i s aspektem novinových článků a rozhovorů. V tomto případě je inspirace natolik nápadná, že se autorovi již nepovedlo ničím upoutat. Jak název napovídá, manžel se vážně vrátí domů, ale je na něm něco divného.

Tabu
Bezdomovci a děsivá povídačka kolující mezi nimi. Zajímavý námět, ale nedostatečné zpracování. Je to krátké a málo úderné. Nemyslím si, že to patří do publikovatelné zóny.

Ježíšek
Ježíšek je naopak jiná káva. U autora je patrné, jak literárně vyrostl a do svých děl začíná vkládat hlubší elementy. Spojuje horor a sociální problémy dnešního světa do jednoho. Vychází z toho povedené dílo, které čtenáře nutí zamyslet se nad textem víc do hloubky stejně jako u Vojtíškova Tepu. Rozhodně bych povídku umístila na vrchní příčky antologie.

Závěrem mohu říct, že sbírka Rozpolcení je složená převážně z jednoduchých a kratších hororů. Nebudete se sice dívat večer za roh zrcátkem, až půjdete na toaletu, ale spíše zauvažujete nad tím, zda dnešní svět není jedna velká noční můra. Ve sbírce převažují rozhodně dobré povídky, ale pár z nich asi nemělo opustit útroby autorova šuplíku.

Knihu ráda doporučím všem fandům hororu a i těm, kteří s tímto okrajovým žánrem teprve začínají. Rozpolcení nesou důkaz, že i Češi umí napsat kvalitní horor. Ovšem jen na vlastní nebezpečí.

Obálka knihy patří na adresu Michala Březiny, jenž často spolupracuje s nakladatelstvím Golden dog. Nyní však nemohu říct, že má obálka něco do sebe. Neřekne nic navíc a je lehce přehlédnutelná.

Protichůdnost myšlenek není výsadou šílenců. Rozpolcení se skrývá i ve vaší hlavě... Rozpolcení člověku nasadí brouka do hlavy. Nezáleží na tom, zda ve vnitřním konfliktu zvítězí odpor či touha, finální rozhodnutí nikdy nebude zcela uspokojivé. Své o tom vědí i hrdinové v této společné sbírce dvou českých hororových autorů. Ať už se jejich démoni skrývají v temných zákoutí myslí či reality čeká je konečná volba. Stejně jako tebe milý čtenáři - odvážíš se ponořit do temné mozaiky příběhů nebo jsi příliš... rozpolcený?

Nakladatelství: Nová Forma
Žánr: horor
Počet stran: 314