Recenze: MRTVÉ ŽENY (Martin Štefko)

Mrtvé ženy stále promlouvají

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Golden dog
Chci zakoupit titul!

Přestože nakladatelé zažívají problémy spojené s pandemií, Golden dog i v této nevlídné době vydává svou novou publikaci Mrtvé ženy. Fanoušci tohoto „hororového“ vydavatelství tedy nemusí čekat na svou dávku děsu. Autorem knihy je sám nakladatel Martin Štefko, který opět zamířil do vod detektivního thrilleru. Martin Štefko je spisovatelem mnoha žánrů, ale detektivka pro něj není úplná prvotina, jak již předvedl ve své knize Nikdy se nepřestala usmívat. Opakování je matka modrosti, tak se pojďme podívat, jak se mu kriminální případy dostaly pod kůži.

Detektiv Hank Giorgio je čerstvě ženatý a rozhodnutý si na chvíli odpočinout od své práce. Svatební cesta by pro něj mohla být příležitostí, ale jakmile zmizí jeho žena, opak je pravdou. Hank a jeho ojedinělé vyšetřovací schopnosti jej staví do pozice nejlepšího detektiva, ale za jakou cenu? Ženy umírají a jejich příběh je schopný dopovědět právě on.

Dílo Mrtvé ženy je rozdělené do čtyř pojmenovaných částí, můžeme je tedy vnímat jako kapitoly. Každá část knihy se zabývá jiným trestním činem, avšak propojují se spolu díky hlavním postavám. Vyprávění je zvolené v er-formě, a čtenář tak může vnímat několik dějových linií. Čas a místo románu jsou převážně zasazeny do současného New Yorku.

Hlavní postavou, se kterou se čtenář setká v první části s názvem Smrt na Kapverdách, je sám detektiv Hank Giorgio. Jedná se o obrovského chlapa, který sice má svaly, ale postrádá emoce. Získaný pocit, že se jedná o návrat Terminátora, nikomu nebudu vyvracet. Netypický detektiv je tak nejen neemoční, ale také má v rukávu hodně dobré deduktivní schopnosti. K vypátrání mu postačí se jen dobře dívat. Ač už to může vypadat, že detektiv bude působit nevěrohodně, budete mile překvapeni. Postava Hanka je zvládnutá dobře a čtenář si jej vážně oblíbí.

Další ústřední postavou se stala Larisa Kramer, policejní seržantka ve středních letech a jediná, dalo by se říct, přítelkyně Hanka. U této ženské postavy se s obracením dalších stránek dozvíte, že je neuvěřitelně vulgární a v podstatě nesympatická. Její podrážděná nálada je na chvíli zažehnána, když si najde dívku do postele, ale jinak se u ní moc věcí nemění. Z mého subjektivního pohledu by nebylo naškodu jí trochu vymydlit ústa. Pokud bych přirovnala postavu Larisy k již existující postavě od Štefka, jistě by to byla Katharine z Agentury. Další členové detektivního týmu již byli skvěle vystaveni a autor jim věnoval dostatečný prostor, aby si je mohl čtenář lehce zapamatovat.

Hlavní linie začíná pozvolna a je zahalena dalšími příběhy, jež se točí okolo několika vražd. Je skvělé, že spisovatel nenuceně vede čtenáře přesně tam, kam potřebuje a zároveň není předvídatelný. Vyšetřování probíhá v logickém postupu, nebo se tak ze stránek jeví, a tedy nenarazíme na nelogičnosti. V knize převládají dialogy, cože je u M. Štefka typické, a proto se Mrtvé ženy čtou velice jednoduše a rychle. Není čas přemýšlet. Odhalování zločinů je často rychlé, případně vyzrazené dopředu. Čtenář tedy nemusí pátrat sám. Řekla bych, že se jedná o nenáročné čtení. Ale to bych spoustu lidí uvedla v omyl. Publikace může být pro některé velice špatně stravitelná kvůli gore scénám a realisticky popsanému násilí.

Mohu konstatovat, že se jedná o Štefkovo nejlepší knihu. Je to opravdu dobré dílo s promyšlenou zápletkou. Mrtvé ženy nemají hluchá místa. Ony mají pouze temná místa a ta vám představí v celé své syrovosti a zavedou vás rovnou do pekla. Určitě stojí za přečtení. Rozhodně bych to viděla na pokračování, neboť konec je otevřený.

Román bych doporučila starším čtenářům osmnácti let. Rozhodně by neměli chybět fanoušci detektivek se silným žaludkem či sáčkem na zvracení a vlastně všichni ti, kteří milují napětí a nečekané zvraty.

Obálka Mrtvých žen je laděná do zajímavého retro stylu, jež má na svědomí Michal Březina. A funguje to. Kniha je lákavá a sedí do celkového obsahu uvnitř.

Sandra. Melissa. Jayne. Michelle. Nebo alespoň její část. A jména přibývají. Detektiv Hank Giorgio řeší čtyři případy, které spojuje jeden faktor – na začátku byla mrtvá žena. Jeho zběsilému tempu vyšetřování a jedinečným deduktivním schopnostem možná nestačí jeho kolegové, ale bude to dost na to, aby zabránil dalším obětem?

Nakladatelství: Golden Dog
Žánr: Detektivka, thriller
Počet stran: 328